עוד בשורה של כחלון: פטור ממכס על 6 מוצרי מזון

תפוחי אדמה, חמאה, זיתים, ביצים, קיווי ופקאן יקבלו פטור ממכס בשנה הבאה ■ שר האוצר שוקל פטורים ממכס גם ביבוא פירות וירקות נוספים

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

שר האוצר משה כחלון חתם על צווים המאפשרים יבוא בפטור ממכס של שורת מוצרי מזון ומוצרים לתעשיית ייצור המזון, במטרה להתגבר על מחסורים שנוצרו בשנה הנוכחית, לווסת עליות מחירים עתידיות ולאפשר תחרותיות.

בחלק מהמוצרים מדובר בהארכת הצווים הקיימים, ובחלקם האחר - פטור חדש.

באוצר מבהירים כי במרבית המקרים אין למדינה הפסד הכנסות, מאחר שללא מתן הפטור - לא היה מתבצע יבוא בפועל, דבר שהיה גורם לעליית מחירים לצרכן.

אלה המוצרים שייזכו בפטורים החל מ-1 בינואר 2016:

■ תפוחי אדמה המיועדים לתעשייה - ניתן פטור ליבוא של 6,000 טון במהלך 2016 בשל המחסור בתפוחי אדמה בגודל המתאים לעיבוד תעשייתי, עקב פגעי מזג-האוויר.

■ זיתים - הוארכה בצו הוראת שעה, וניתן פטור ליבוא של 2,000 טון זיתים משומרים בשנת 2016, באישור משרד החקלאות. 

■ חמאה - ירידה בתנובת החלב בגידול המקומי, שנגרמה עקב חודשי הקיץ החמים, הובילה למחסור מסתמן בחמאה לצורכי תעשייה. לפיכך, ניתן פטור ליבוא 700 טון חמאה באריזות של מעל ק"ג אחד.

■ קיווי - במטרה להוזיל את היבוא ולאפשר הורדת המחיר לצרכן הסופי, המכס על קיווי יעמוד על שיעור מס של שקל אחד לקילוגרם במהלך כל שנת 2016, על-מנת לבחון את השפעת הפחתת המכס על הגידול המקומי. 

■ ביצים - הוארך הפטור ביבוא ביצים במסגרת מכסה מוגדלת אשר תעמוד על 350 אלף טון ביצים עד לסוף שנת 2016, בשל מחסור מסתמן בביצים מגידול מקומי ועל-מנת שלא ליצור עליית מחירים לצרכן. 

■ פקאן - לאחר בחינת מצב שוק הפקאן בישראל ולאור הרצון לפעול להפחתת יוקר המחיה, הצו קובע פתיחת מכס ליבוא פקאן בפטור ממכס בכמות של 450 טון במהלך שנת 2016. לכאורה יירשם הפסד הכנסות תיאורטי של כ-3 מיליון שקל כתוצאה מהפטור, אך נראה כי בפועל לא ייגרם הפסד הכנסות, מאחר שללא המכסה לא יהיה יבוא.

"כמו כן", נכתב בהודעת האוצר, "שר האוצר בוחן שורה של הפחתות מכסים על מוצרי ירקות ופירות טריים לתקופת החגים הקרובה, וזאת במטרה לווסת את עליית המחירים שהייתה בתקופת החגים הקודמת".