עיצבתם עוגת מיקי מאוס ללא אישור מדיסני? צפו לקנס מפלצתי

עיצוב עוגות לאירועים תוך שימוש בדמויות מצוירות מפורסמות, המוגנות בזכויות יוצרים, הוא סטנדרט בישראל ■ בקליפורניה, לעומת זאת, המצב משתנה. במהירות

עיצוב עוגות לאירועים הינו תחום ההולך ותופס תאוצה ונוגע כמעט בכל בית בישראל, בין בימי ההולדת של הילדים, אירועי חברה בעבודה ואירועי שמחה פרטיים. עיצוב עוגות יכול להיעשות באמצעות פיסול בבצק סוכר, איורים בזילוף קצפת, הדבקה של נייר אכיל מצויר, העמדה של מבנים באומנות ניפוח הסוכר ועוד.

כולנו נתקלנו בעוגות המעוצבות: עוגת ספר תורה לילד העולה לתורה, עוגת כדורגל לילד שזו אהבתו, עוגה בצורת מכונת קפה לאוהבי הקפה שבינינו, והשמיים הם הגבול. 

מי מאיתנו שיחפש עוגות מעוצבות לקנייה, ייתקל בלא מעט עוסקים בתחום שמפרסמים את יצירותיהם בכל מדיה אפשרית - החל מאתרי אינטרנט, דרך דפי פייסבוק וכלה בקבוצות ופורומים ייעודיים לתחום עיצוב העוגות. המעצבים מציגים לראווה ובגאווה את יצירותיהם השונות, שכן זהו כרטיס הביקור הטוב ביותר בתחום זה.

כיוון שבדרך-כלל עוגות מעוצבות בימי הולדת של ילדים מתאפיינות בדמויות ידועות מהסרטים האהובים עליהם, עוגות אלה מקבלות יחסית חשיפה רבה יותר, בשל כוח המשיכה הצרכני שלהן.  

על רקע זה, חברת דיסני הגישה לאחרונה תביעה משפטית כנגד מעצב עוגות בקליפורניה, שפרסם את יצירותיו - דמויות דיסני מעוצבות ומתוקות - ללא קבלת רשות.

כשם שאף אחד מאיתנו לא יעז למכור חולצות עם דמותו של סופרמן או דמותן של האחיות המפורסמות אנה ואלזה מהסרט "לשבור את הקרח" - כך, מתברר, אמורים לפעול גם מעצבי העוגות, המתגאים ביצירותיהם.

דיסני משקיעה כסף רב במיתוג דמויותיה ובמכירת סחורה נלווית לסרטים (merchandise), כך שאם חושבים על זה, זה היה רק עניין של זמן עד שיחלו ההליכים המשפטיים כנגד כל אותם מעצבי עוגות שמוכרים סחורות (עוגות מעוצבות) המעוטרות בדמויות המוגנות בזכויות יוצרים. מעצבי עוגות חיים ופועלים במסגרת החוק, ככל עוסק במדינה, ומשכך עליהם לפעול בהתאם להוראותיהם של דיני זכויות היוצרים.

לכן, עד כמה שהדבר ישמע מוזר או קטנוני, כל מעצב עוגות שמפרסם את יצירותיו בישראל - הכוללות דמויות המוגנות בזכויות יוצרים - חשוף לתביעה משפטית ולתשלום פיצויים של עד 100 אלף שקל לכל דמות שעיצב ופרסם ללא רשות.  

אם לא די בפיצוי הכספי הגבוה, חשיפתם של מעצבי העוגות גדולה אף יותר, שכן הם מסתכנים בצווי מניעה, שיאסרו עליה לעצב ולמכור עוגות מעוצבות בדמויות המוגנות והאהובות על הילדים. אמנם הליכים משפטיים כאלה בישראל נראים כלקוחים מעתיד רחוק, אבל זיכרו שישראל מייבאת מארה"ב הכול.

■ הכותב הוא ממשרד עו"ד גדעון קורן, המתמחה בדיני תקשורת, זכויות יוצרים וקניין רוחני.