מועצת הכבלים והלוויין עוצרת את כל המבצעים של הוט ו-yes

הסיבה: חשש לאפליה בין לקוחות, הטעיה ופגיעה בתחרות ■ המועצה תקבע מדיניות תמחור בשוק הטלוויזיה שתעשה צדק עם כלל הצרכנים וכן תדרוש מהחברות גילוי מלא של אלפי המבצעים הקיימים היום

מועצת הכבלים והלוויין, בראשותה של ד"ר יפעת בן-חי-שגב, החליטה על עצירת כל מבצעי המחירים של הוט ו-yes, וזאת מחשש למה שמכונה על-ידה "אפליה בין לקוחות, הטעיה ופגיעה בתחרות".

החלטה זו מגיעה על בסיס דוח שהוגש למועצה על-ידי חברת נומריסק, אשר הוצג על-ידי ד"ר רועי שלם, ולפיו בשוק הטלוויזיה המסחרית השתרשה שיטת תמחור מפלה ומטעה את הצרכנים, לכאורה.

בהמלצות הביניים של הדוח, גם חובת גילוי ושקיפות מחירים ודרישה להגבלת המבצעים לפרקי זמן מוגבלים עם איסור להעלות את המחיר בתוך המבצע. לפי שעה, על-פי הדוח יש בחברת הכבלים והלוויין "אלפי" מסלולי מבצע שונים שנתפרים לכל לקוח בנפרד. בן-חי-שגב גם הודיעה כי לא תאשר את העלאת מחירי החבילות.

על-פי הודעת המועצה, בכוונתה לקבוע "מדיניות תמחור בשוק הטלוויזיה שתעשה צדק עם כלל הצרכנים וכן תדרוש מהחברות גילוי מלא של אלפי המבצעים הקיימים היום".

בחודש שעבר פנו שתי החברות למועצה בסמיכות זמנים לאישור העלאות מחירים של שירותיהן. בן-חי-שגב החליטה לא לאשר את הבקשות ולהביאן לדיון במועצה. חברת הכבלים הגישה 162 בקשות שונות להעלאת מחירים של ערוציה.

הבדיקה העלתה כי "שיטת התמחור בה נהגו החברות כללה גם הצעת מגוון של מבצעים ללקוחות בהתאם ליכולת המיקוח שלהם, ללא שמבצעים אלה היו שקופים וידועים לכל הלקוחות, כאשר שקיפות היא מרכיב חשוב ביותר לקידום התחרות ולהסרת חסמים ולהבטחת השוויון, ובהיעדרה יש משום הטעיית הלקוח".

לפי המועצה, קיימים היום "אלפי מבצעים בחברות המפוקחות", כאשר "במסגרת המבצעים מוצעים מחירים שונים למוצרים זהים עבור לקוחות שונים".

הבדיקה מעלה חשש כי "לקוחות עם כושר מיקוח חלש משלמים הרבה יותר מאלה שיודעים לעמוד על שלהם". במועצה טוענים גם כי "אלפי המבצעים המוצעים היום בשוק אינם גלויים ללקוח - פרקטיקה הגובלת בהטעיה צרכנית לכאורה".

במועצה מאשימים גם את הוט בכך ש"מרביתן המכריע של העלאות המחיר שביקשה נועדו למעשה 'לרכב' על הפחתת המע"מ עליה החליטה ממשלת ישראל, כך שבמקום הוזלה לצרכן, יגיעו הכספים להוט. כלומר, משמעות הבקשה בפועל היא 'הפקעת' ההטבה שקיבל ציבור הצרכנים מהממשלה במסגרת מאבקה על הפחתת יוקר המחיה".

מחברת הלוויין yes נמסר בתגובה: "כל המבצעים אותם מציעה החברה הם גלויים לחלוטין למועצה, וכל אחד ואחד מהם דווח לה ונמצא תחת פיקוחה המלא, תוך כיבוד כל כללי רישיון השידורים. לפיכך תמוהה החלטתה בעניין זה; כאשר המועצה תואיל לשלוח גם לנו את הדוח שהופץ משום מה רק לעיתונאים, נוכל בשמחה רבה גם להתייחס עניינית". 

מחברת הכבלים הוט נמסר: "לצערנו ובאופן תמוה טרם קיבלנו את ההחלטה המלאה של המועצה, ואנו למדים על חלקים ממנה פעם אחר פעם מבמות התקשורת השונות. החברה תמשיך לספק ללקוחותיה את התוכן והטכנולוגיה המתקדמים ביותר ובמחירים אטרקטיביים".