עתירה לבג"ץ נגד תשלום של רוכשי דירות לעו"ד של הקבלן

העותר נגד השינוי בחוק המכר: "הציבור פועל לפי השכל הישר, המורה כי אם שילם לעו"ד כסף - הוא אמור לטפל בכל הבעיות מול הקבלן"

משרד מכירות / צילום: איל יצהר
משרד מכירות / צילום: איל יצהר

האם בג"ץ עשוי לבטל שוב חוק שאישרה הכנסת? עתירה שהוגשה בסוף השבוע שעבר לבג"ץ טוענת כי הסעיף החדש שחוקק בחוק המכר (דירות), המחייב את עורכי הדין של החברות הקבלניות לקבל מרוכשי הדירות החדשות תשלום בסך של 5,000 שקל - אינו חוקתי. הסיבה: פגיעה בחופש העיסוק של עורכי הדין.

את העתירה הגיש עו"ד חגי אדורם, מומחה לנדל"ן המייצג חברות בנייה שלהן מאות רוכשי דירות חדשות בפרויקטים שונים בארץ.

במהלך חריג התייחס בית המשפט העליון לעתירה יום אחד בלבד לאחר שהוגשה, והשופט חנן מלצר קבע כי יש לקבל את תגובתה המהירה של הכנסת ושר הבינוי והשיכון לעתירה.

בעתירה טוען עו"ד אדורם כי במסגרת הסעיף החדש נוצר מצב המכריח אותו, ואת עורכי הדין האחרים שיטפלו באותו מקרה, לקבל דה-פקטו מאות רבות של לקוחות שאינם רוצים בהם כבעלי מקצוע חופשי.

לטענת העותר, המיוצג בידי עו"ד (רו"ח) בן ציון אדורם, "הציבור הרחב פועל לפי השכל הישר, המורה כי 'אם שילמתי לך כסף, אז אתה עורך הדין שלי, ואתה צריך לטפל בכל הבעיות שלי אל מול הקבלן, לרבות בעיות הקשורות במפרט הטכני של הדירה, בדרישות לשדרוגים, בבעיות מיסוי של מס רכישה ועוד'".

עוד נטען בעתירה כי המצב החדש הוא בניגוד למצב המשפטי שהיה בתוקף במשך כל השנים, לפיו לעורך דין של קבלן אסור לייצג רוכשים של דירות מקבלנים.

"אם אסור לעורך הדין של הקבלן לייצג רוכשים", מסביר עו"ד אדורם, "אז גם אסור לו בוודאי לקבל כסף מרוכשים. הקבלן ממילא גובה סכומים ניכרים בגין מחיר הדירה ועוד בתוספת תשלומים כספיים שונים לשדרוגים וכו', ולכן הוא זה שצריך לקבל את אותם 5,000 השקלים שממילא מיועדים לו. זה כסף שמיועד ממילא לחברות הקבלניות. מדוע תקע שר השיכון את עורך הדין של הקבלן באמצע בין הקבלן לבין הרוכשים?"

כאמור, במסגרת העתירה מבקש העותר מבית המשפט להורות על ביטול סעיף 6ג(ג) בחוק המכר דירות.