שיא: 180 תלונות נגד השיר "צא מהארון" ב"כוכב הבא"

מרבית התלונות הגיעו מבני הקהילה הלהט"בית, שמחו על שיר שביצע מתמודד בו היו שזורות אמירות סטריאוטיפיות נגד הומואים ■ הרשות השנייה פתחה בהליך הפרה נגד קשת ■ ההפקה: מתנצלים אם מישהו נפגע

הכוכב הבא לאירווויזיון / צילום מסך
הכוכב הבא לאירווויזיון / צילום מסך

למעלה מ-180 תלונות הגיעו עד עתה לנציב תלונות הציבור של הרשות השנייה, דוד רגב, נגד התוכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון" ששודרה ביום שישי האחרון על-ידי זכיינית ערוץ 2 קשת. בעקבות התלונות, הרשות השנייה פתחה בהליך הפרה לכאורה נגד הזכיינית. 

מרביתן המכריע של התלונות מגיעות מבני הקהילה הלהט"בית, שמוחים על שיר שביצע מתמודד בשם מאור גמליאל, ששר את השיר "צא מהארון", בו היו שזורות אמירות סטריאוטיפיות נגד הומואים. הרשות השנייה בוחנת משפטית האם יש מקום לפתוח בהליך הפרה נגד הזכיינית.

"ביום שישי ישבתי עם משפחתי לצפות בתוכנית 'הכוכב הבא' בערוץ 2 ונחרדתי לשמוע שיר שלם המגולל סטריאוטיפים על הומואים בצורה מאוד הומופובית וצורמת לאוזן", כתב אחד המתלוננים. "נפגעתי אישית בשל היותי הומו מוצהר, וגם נפגעתי מהתנהלותם של אנשי הפקת התוכנית, שלא השכילו לטפל במעשה בחומרה. לא ייתכן שבפריים-טיים ערוץ 2, שהוא מדורת השבט הישראלי, יהיה גילויי הומופוביה כזה, שיעודד על-ידי הפקת התוכנית והזכיינית עצמה".

אחר כתב: "מאסי עזר הייתי מצפה להפסיק את האודישן ולהתנצל, כנ"ל מהראל סקעת, אבל הוא לא מבין שהבדיחה על חשבונו, וחבל. תורידו את התוכנית הבזויה הזו שמקדמת שנאה והומופביה. כבר היה רצח השנה, הספקתם לשכוח כל-כך מהר?".

למרות רייטינג מוצלח, מאז עלתה עונה זו של "הכוכב הבא לאירוויזיון", נדמה שהיא מעוררת אי-נחת בעיקר סביב נושאי ההעדפה המינית. לאחר תוכנית הבכורה הגיעו לרשות השנייה תלונות דווקא מהצד השני של התפיסה, בטענה כי השתתפות של להקת דראג והתבטאויות של המנחה אסי עזר אינן הולמות לצפיית ילדים.

מהפקת "הכוכב הבא לאירוויזיון" נמסר בתגובה כי "הפקת התוכנית נוהגת לקדם מדי עונה ערכים של סובלנות וקבלת האחר. השיר 'מושיקו' נכתב בהומור וקריצה לחבר טוב של המבצע, שיצא מהארון לאחרונה. אנו מתנצלים אם יש מי שנפגע מהדברים". 

מהרשות השנייה נמסר: "אין מקום על גבי מסך הטלוויזיה לאמירות שמנציחות סטיגמות ודעות קדומות ובמקביל מציבות הורים לילדים אשר צופים בתכנית בסיטואציה לא נוחה. הרשות תמשיך לפעול על-מנת למנוע פגיעה בכבודם וברגשותיהם של ציבור הצופים". 

דוד רגב, נציב פניות הציבור ברשות השנייה, מסר: "מצפייה ראשונה בשיר מצאתי כי הוא פוגעני, מבזה ומשפיל לטעמי. באיזון שבין חופש הביטוי שבמסגרתו בוצע השיר לבין הפגיעה בקהל הצופים, אני סבור כי הפגיעה בצופים גדולה הרבה יותר, והיה מקום להביא זאת בחשבון טרם השידור".

יו"ריות האגודה למען הלהט"ב, חן אריאלי ואימרי קלמן, אשר יזמו את קמפיין התלונות כנגד התוכנית, מסרו: "האגודה לא רואה בבדיחות-הדעת את העלבון הנחות והמבזה שהוגש בליווי לחן קליט וקהל מריע בתוכנית 'הכוכב הבא'. אסי עזר והראל סקעת אולי חיים בביטחון פיזי, כלכלי וחברתי, ולכן שיתפו פעולה עם הניסיון הלא מוצלח הזה להצחיק את הציבור על חשבון ההומואים, אבל להט"בים רבים ורבות לא חשים את הביטחון הזה ולא מצאו את השיר מצחיק. חשבנו שנכון שהקהילה הגאה תעביר את המסר הזה למבוגר האחראי, ואנחנו מקווים מאד שהרשות תפעל לקנוס את התכנית ולהזהיר מפני הישנות של מקרים כאלה בעתיד".