הרהור על עונשו של האנס

האחריות לעונש הקל של האנס יניב נחמן אינה רק של ביהמ"ש. יש להרהר גם במערכת האכיפה

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

"העונש לאנסעבודות שירות", זו הכותרת היום (ב') ב"ידיעות אחרונות". לא סתם כותרת, אלא הכותרת הראשית, מעשה מאוד לא שגרתי. קוראי העיתון מוזמנים להבין מגודל הכותרת ומיקומה שהעונש הוא כל-כך שערורייתי, עד שמגיע לו לא פחות מהכותרת העיקרית של היום. גם עיתונים אחרים הגיבו על גזר הדין בביקורת קשה, שמשולב בה אלמנט של היסטריה קלה.

גם אותי קומם העונש כאשר שמעתי עליו לראשונה. לאחר שקראתי את גזר הדין כולו, אני עדיין חושב שהוא לא מידתי - אבל הוא גם לא שערורייתי בממדים של כותרת ראשית והיסטריה.

כך, למשל, לא מדויקת הטענה כי "האנס לא יראה אפילו יום אחד בכלא". למעשה, הוא כבר "ראה". הוא ישב 6 חודשים במעצר, שזה גרוע ממאסר, כפי שקבעו השופטים בצדק. אז אולי זה לא כל-כך משנה, אבל כדאי לדייק.

לא רק בית המשפט

יש גם חוסר דיוק במטרות של הביקורת. לא רק בית המשפט חטא בעניין זה. גם הפרקליטות תרמה את חלקה לתחושה שמעשיו של יניב נחמן אינם כה נוראיים. בתחילה הוגש כתב אישום חמור, לאחר מכן הוא הוקל בצורה משמעותית.

אני מניח שלפרקליטות יש הסברים, אולי אפילו סיבות, אבל לא בטוח שהן טובות במקרה זה. לפעמים יש רצון לגמור תיקים כמה שיותר מהר, והכי בטוח שאפשר.

שופט לכל עת

וצריך גם לדבר על התנהלות בתי המשפט. אחד השופטים שישב בדין הוא ציון קאפח. קביעות קודמות של שופט זה בעבירות מין היו, איך נאמר, מעוררות מחלוקת. אז למה משבצים אותו שוב להרכב הדן בנושאים אלה?

זו עדות נוספת לארוגנטיות האופיינית בהתייחסות של שופטים אל שופטים. אין אצלם דבר כזה שנקרא שופט לא ראוי, בכלל או חלקית. שופט הוא שופט, ולכן ניתן לשבצו לכל עניין ודבר - גם כאשר בעבר הוא הוכיח אי-כשירות בנושאים מסוימים, או בכלל.

שפיטה והסתה

אלא שהשופטים אינם עשויים מקשה אחת. יש בהם מתאימים, ויש מתאימים פחות. התייחסות סלחנית וסובלנית למקרים של שפיטה בלתי אחראית גורמת נזק לתדמית בתי המשפט במידה לא פחותה מאלה המסיתים נגדם. והתוצאה לפעמים היא זו שהתקבלה במשפט האונס הזה - באשמתו העיקרית של בית המשפט, אבל לא רק שלו.

אין ספק כי מתחייב להיות ערעור על פסק דין זה. אבל צריך גם הרהור על הדרך שבה פועלת מערכת אכיפת החוק בנושאים אלה.