ייכנס לכלא בסוף?

שרשרת פרשיות אולמרט מגמדת את הזיכוי החלקי בתיק הולילנד. האם ינסה שוב לחמוק מהכלא?

אהוד אולמרט / צילום: גיל יוחנן -  ynet
אהוד אולמרט / צילום: גיל יוחנן - ynet

שוב הוא מצליח לחמוק מהעונש הראוי לנבחר ציבור שסרח. מנהיג מושחת שגרף שלמונים. זאת לא הפעם הראשונה. גם אתמול (ג'), דקות אחרי ש-5 שופטים בבית המשפט העליון מצאו אותו אשם, הוא לא רק שידר שהוא זכאי ושהולילנד היא יצירה בעיר הקודש הנקייה משחיתות, הוא כבר מתכנן איך לצאת מזה - "אנחנו נשקול את העניין...", אמר.

הסיפורים סביב אהוד אולמרט החלו לפני כ-30 שנה, עוד כשהיה חבר כנסת וגם בעל משרד עורכי דין ירושלמי (אז זה עוד היה מותר) ואחרי כן כשר הבריאות בממשלת יצחק שמיר. בשנת 1985 נתגלתה הלוואה מפוקפקת בסך 50 אלף דולר, שקיבל ממנהל בנק צפון אמריקה הקורס. הפרשה נחקרה, אבל היועץ המשפטי לממשלה דאז, יוסף חריש, החליט לא להגיש כתב אישום נגד חבר הכנסת הצעיר, שהציג את עצמו כלוחם השחיתות של ישראל.

לימים התגלה שכמה שנים אחר-כך, ב-1993, הוא קיבל עוד הלוואה מפוקפקת בסך של 72 אלף דולר מאיש העסקים דאז יוסף אלמליח, ושנה אחרי עוד 100 אלף דולר שהוכנסו לחשבון הפרטי של אולמרט בבנק הפועלים. עוד חקירה הסתיימה ללא כתב אישום.

ב-1996 הועמד אולמרט לדין כמי שהיה גזבר הליכוד בזמן שבוצעו העבירות על חוק מימון מפלגות ב"פרשת החשבוניות הפיקטיביות". והנה, בעוד שהגזבר השני מנחם עצמון הועמד לדין ונמצא אשם - הצליח הגזבר הראשון אולמרט, שהיה גם בעל עניין אישי בהצלחת מערכת הבחירות ההיא, לחלץ את עצמו בבית המשפט (עם עורך דין אחר ושופט אחר).

חלפו כמה שנים, ואז החלה חקירה פלילית בחשד להתערבות פלילית לכאורה בהליכי הפרטת בנק לאומי בעת שהיה שר אוצר. אחרי כשנתיים סגר פרקליט המדינה את התיק בנימוק של חוסר ראיות.

ואז באה פרשת כרמיה. עוד חקירה פלילית ב-2007, בחשד שקיבל הנחה גדולה ברכישת דירה בתמורה להתערבות אישית בזירוז אישורי בנייה. עוד יועץ משפטי סגר לו תיק.

משם לפרשת מרכז ההשקעות. חקירה פלילית, שנגררה במשך שנים ארוכות, עד שהאיש נמצא אשם וכמובן ערער. הקסם החל לפוג, או שמא התאוותנות שלו והביטחון שלו שיוכל לסדר את כולם, התגברו. כך הגענו לפרשת מעטפות הכסף של משה טלנסקי - הוא שוב נמצא אשם.

משם למפלצת הולילנד הקורעת את נוף ירושלים, שוחד באמצעות מזכירתו הוותיקה שולה זקן, ולא נשכח את הקלטות שולה זקן, שחשפו לחישות של פושע מועד שבמקרה היה גם ראש ממשלה לשעבר.

האם אולמרט מבין שזהו זה? האם הוא ייקח את השנה וחצי המרוככים שגזרו עליו אתמול בעליון ויילך לשבת בכלא למשך שנה, כולל חופשים וחגים? לא בטוח. עורך דינו וידידו הוותיק, עו"ד אלי זהר, נתן להבין אתמול ברשת ב' כי לא סבירה בקשה למשפט חדש. נראה שגם לא סבירה פניה לדיון נוסף בערעור, הפעם מול 7 או 9 שופטי בית המשפט העליון.

מה כן? לא מן הנמנע כי אולמרט ירכב על גבו של אורי לופוליאנסקי וישתמש בעילת "מצב אישי", "בריאותי" או אולי גיל, כדי להיחלץ מהכלא. הערעור של לופוליאנסקי, שהיה ראש עיריית ירושלים אחרי אולמרט, נדחה אתמול פה-אחד. עם זאת, העונש החמור ביותר של 6 שנות מאסר בוטל והוחלף ב-6 חודשי עבודות שירות.

לופוליאנסקי חולה מאוד, מצבו המפורט הובא בפני השופטים, ורק בגין זאת בוטל מאסרו. אולמרט נחשב איש בריא, ספורטיבי, אולם בספטמבר 2007, בהיותו ראש ממשלה, כינס מסיבת עיתונאים ומסר: "יש לי סרטן בערמונית, אני כשיר להמשיך בתפקידי. אין כל צורך בהקרנות וטיפולים מתמשכים".

כשנתיים לאחר מכן, באפריל 2009, כשהוא כבר היה "לשעבר", דווח כי עבר בדיקות במרכז הרפואי סלואן קטרינג בניו-יורק. יועץ התקשורת שלו מסר אז: "ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, קיים סדרה של בדיקות והתייעצויות עם מספר רופאים מומחים בארה"ב. הבדיקות מצביעות על התפתחות בגידול המחייבת טיפול בהקדם".

חודשים אחדים אחרי כן אולמרט עבר ניתוח להסרת הגידול במרכז הרפואי קורנל בניו-יורק. האם האירוע הזה, שלא ברור אם יש או אין לו השלכות, יוכל להוות עילה רפואית לטענה של סיכון חיים בכלא?

עוד במסגרת עילת הרחמים לאורי לופוליאנסקי, שאת השוחד לא לקח לעצמו אלא לארגון "יד שרה" שהקים וניהל (מבלי שזה משנה כהוא זה את חומרת השוחד) - החלו שרת המשפטים, איילת שקד, והיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לקדם תיקון לחוק, שיאפשר לבית המשפט שיקול-דעת רחב בנסיבות אישיות של גיל או מחלה, ולחרוג ממתחם העונש ההולם.

האם אולמרט יעשה בזה שימוש? האם ימשיך לגרור את הדין עד שיהיה מספיק קשיש או "לא בריא" וייחלץ מהכלא? האם יתערבו מערכות הביטחון כדי לחלץ אותו מהכלא? האם יקום איזה אקס-ביטחוניסט-על ויזהיר בקרוב שהמידע הביטחוני שיש לאולמרט בראשו עלול לסכן את ישראל אם יישב בכלא?

כדי שהציבור יידע שיש כוונת אמת מאחורי הטענות לשוויון הדין ולהגינות המשפט - ראוי שביום שני, 15 בפברואר, יצולם אולמרט צועד בשערי בית הכלא מעשיהו, גם אם ילווה בכוח אבטחה.