עיריית ירושלים תתחיל לגבות ארנונה כפולה מדירות רפאים

החל משנת 2016 יתחילו בעלי דירות שעומדות ריקות תשעה חודשים או יותר בשנה בבירה לשלם תעריף ארנונה כפול שעומד על 223.56 שקל למ"ר בחישוב שנתי

ירושלים / צילום: בלומברג
ירושלים / צילום: בלומברג

לתשומת ליבם של בעלי דירות שעומדות ריקות תשעה חודשים או יותר בשנה בבירה: החל משנת 2016 תתחילו לשלם תעריף ארנונה כפול שעומד על 223.56 שקל למ"ר בחישוב שנתי. המשמעות - דירת 100 מ"ר שתזוהה על ידי העירייה כ"דירת רפאים" תשלם ארנונה בגובה 22,356 שקל בשנה או 3,726 שקל בחישוב דו-חודשי.

על פי נתוני עיריית ירושלים, ברחבי הבירה מצויות כ-9,000 דירות המוגדות על ידי העירייה כ"דירות רפאים", על פי ההגדרה "דירה שאין בה שימוש לפחות 9 חודשים במהלך השנה". בעירייה מסבירים כי זיהוי דירות הרפאים נעשה על בסיס בחינת חשבונות החשמל ו/או המים.

עוד נמסר היום מעיריית ירושלים כי הגביה מתאפשרת לאחר שבשבוע שעבר אישרו שרי האוצר והפנים את בקשת עיריית ירושלים להכפיל את חיוב הארנונה לדירות רפאים בירושלים ולאפשר לעירייה לגבות תעריף כפול בדירות אלו.

"הכפלת הארנונה לדירות הרפאים היא במסגרת המודל שיזם ראש העיר ניר ברקת במטרה לעודד את בעלי הדירות להשכירן ולהגדיל את היצע הדירות בעיר לצעירים ומשפחות צעירות. כמו כן כספי הארנונה הכפולים שייגבו מדירות הרפאים ישמשו לקידום דיור מוזל לצעירים ומשפחות צעירות בעיר", כך מספרים בעירייה. נזכיר כי לא מדובר ביוזמה חדשה וכבר לפני כחמש שנים אישרה מועצת העיר את הרעיון. במקביל, פנה בעבר ראש העיר ברקת לתושבי חוץ המחזיקים בדירות שעומדות ריקות ברחבי העיר בבקשה שישכירו את דירותיהן לטובת האוכלוסייה הצעירה בעיר.

"הכפלת הארנונה לדירות הרפאים מהווה כלי חשוב להוספת אלפי דירות למשפחות צעירות בירושלים", כך מסביר ברקת, "הצעירים הם החמצן של העיר ירושלים, ואנו פועלים כל העת למשוך צעירים ומשפחות צעירות לעיר. הכנסת אלפי דירות רפאים לשוק, תגדיל באופן דרמטי את היצע הדירות להשכרה לצעירים, וכן תביא להורדת מחירי השכירות בעיר".

נזכיר כי גם בעיריית תל אביב הודיעו בעבר כי יישמו את אותו הרעיון ויגבו ארנונה כפולה מבעלי דירות רפאים על סמך אותם הקריטריונים. הארנונה הכפולה בתל אביב עומדת על 219.14 שקל למ"ר בחישוב שנתי.

עופר ברקוביץ', סגן ראש העיר ירושלים ומחזיק תיק הפיתוח הכלכלי מטעם תנועת התעוררות בעיר, אמר היום כי "אני שמח ששר הפנים והאוצר אישרו את הדרישה שלנו להכפלת מס הארנונה על דירות רפאים. את כספי הארנונה שייכנסו כתוצאה מההכפלה ננצל על מנת לייצר פתרונות דיור בר השגה לתושבי ירושלים. הצעד הזה הוא צעד אחד מתוך מכלול של צעדים שאנו מקדמים בתחום, חוק לקיצור תקופת הפטור מארנונה על נכסים נטושים, קידום פרויקטים של דיור מושכר ארוך טווח התחדשות עירונית ועוד".