תושבי רמת-השרון מתנגדים להקמת קניון ביג סמוך לסינמה סיטי

טוענים כי הקמת קניון בהיקף נרחב כפי שאישרה הוועדה המחוזית יביא לקריסת העסקים ברחובות סוקולוב ואוסישקין בעיר, שעתידים להפסיד מעל 200 מיליון שקל בטווח הקצר

198 תושבי רמת-השרון ו-70 בעלי עסקים מהרחובות סוקולוב ואוסישקין בעיר הגישו לאחרונה התנגדות לתוכנית להקמת קניון "ביג פשן גלילות", שמתוכנן להיבנות סמוך למתחם הסינמה סיטי בצפון מערב העיר.

לטענת המתנגדים, יש לדחות את התוכנית, מאחר שהקמת הקניון בשולי העיר תביא לפגיעה אנושה בעסקים הקיימים ברחובות המרכזיים של רמת-השרון - סוקולוב ואוסישקין. בין המתנגדים נמנית גם העמותה למען ישראל אקולוגית, שאחת ממטרותיה היא למנוע את תופעת פרבור המסחר ממרכזי הערים לשוליהן.

מדובר בתוכנית שיזמו בעלי קרקע פרטיים וחברת ביג, על קרקע הממוקמת צפונית למתחם הסינמה סיטי בגלילות, בסמוך לכביש החוף ומחלף גלילות.

על הקרקע חלה תוכנית שכבר אושרה בעבר, המייעדת את הבינוי במתחם לשטחי תעסוקה נרחבים, שרק 20% מתוכם יהיו שטחי מסחר, שיוקמו אך ורק בקומת הקרקע של בנייני המשרדים.

 

אלא שלאחרונה הגישו בעלי הקרקע וחברת ביג מרכזי קניות לוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת-השרון בקשה לשינויים בתוכנית, והוועדה החליטה להפקידה.

בתוכנית שהופקדה ביקשו בעלי הקרקע וביג להסב שטחי תעסוקה למסחר, כך ש-30% מכלל השטח הבנוי ייועד למסחר ולא 20%. בנוסף, ביקשו היזמים מהוועדה לאשר להם תוספת של 1000 מ"ר שטחי מסחר נוספים.

דרישה נוספת שנכללה בתוכנית שהגישו היזמים היא האפשרות לשימושי מסחר בקומת המרתף ועוד 3 קומות מעליה, כך שלמעשה ניתן יהיה להקים קניון בן 4 קומות, אשר מתוכנן להיות קניון אופנה פתוח.

בהתנגדות שהוגשה לוועדה המקומית והוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, באמצעות עורכי הדין נעמי וייל, אלימלך קריסטל ועומר קריסטל, טוענים המתנגדים כי התוכנית מגדילה באורח ניכר את שטחי המסחר על חשבון שטחי התעסוקה ויוצרת למעשה קניון ענק.

"התוכנית תגרום לשינוי צביונו של המתחם ממתחם תעסוקה בתוספת שימושי מסחר נלווים בלבד, לקניון מסחרי עתיר שטחים עצמאי ומיותר שיוביל לקריסת ולגוויעת הרחוב המרכז עירוני הוותיק", מציינים המתנגדים בהתנגדות.

לתמיכה בטענותיהם מצרפים המתנגדים להתנגדות את חוות-דעתו של הכלכלן פרופ' עזרא סדן, שמסביר כי לקניון תהיה השלכה קשה על העסקים הפועלים במרכז העיר. "קניון ביג יגרום להידרדרות מואצת ואינטנסיבית עד כדי כליה של המרכז הוותיק והיחודי של רמת-השרון ולפגיעה קשה ביותר במרכז העיר, ובעיקר למרחב הציבורי שבסביבת רחובות סוקולוב אוסישקין".

לטענת המתנגדים, השינויים המבוקשים בתוכנית חוטאים למטרת התוכנית המאושרת במתחם שנותנת דגש מובהק על תעסוקה ולא על מסחר. "לא רק שאין להתיר הגדלת שטחי מסחר על חשבון שטחי תעסוקה, אלא שתכנון ראוי מחייב פעולה הפוכה המתיישבת עם מדיניות התכנון הארצית והמחוזית", כותבים המתנגדים בהתנגדות. "כלומר, מן הראוי שהוועדה המקומית תקדם במתחם תוכנית המצמצמת את היקף המסחר מ-20% ל-10% מכלל השטח הבנוי ותוסיף שטחי תעסוקה לתוכנית".

לטענת המתנגדים, קניון ביג ימשוך אליו ציבור מהרצליה ותל-אביב אך במיוחד ממרכז העיר רמת-השרון, תוך החלשה ודילדול של המסחר העירוני הקיים בו, וכפועל יוצא ייגרום להידרדרות מואצת של הרחובות המסחריים במרכז הוותיק של העיר, שיהפכו שוממים ומוזנחים, עד כדי כך שהמותג הקיים 'אוסישקין סוקולוב רמת-השרון', שנבנה בעמל רב משך עשורים רבים, יעבור מן העולם באופן שאינו בר-תיקון.

בנוסף טוענים המתנגדים כי מדובר בקניון מיותר המתווסף לקניונים שכבר קיימים באזור: קניון שבעת הכוכבים, קניון ארנה, קניון רמת-אביב; וכי קניון ביג המתוכנן יוקם בכלל על חשבון שטחי תעסוקה ויגרום לנזק רב.

בין היתר טוענים המתנגדים כי המרת השטחים מתעסוקה למסחר תגדיל את כמות תנועת כלי הרכב במקום, כאשר המערכת התחבורתית ברמת-השרון וברדכי הגישה אל התוכנית מצויה כבר היום בכשל, ועל כן ישנה חובה להתנות את מימוש התוכנית בביצוע מחלף רב-מכר תחילה.

נוכח מדיניות התכנון הארצית המחייבת לשמור על מרכזי הערים, למנוע הקמת קניונים בשולי הערים ולהתיר במתחמי תעסוקה שטחי מסחר מצומצמים, טוענים המתנגדים כי יש לבצע שינויים הפוכים מאלה שהופקדו, כלומר לצמצם את שטחי המסחר ולהוסיף שטחי תעסוקה על חשבון שטחי מסחר. 

"חששות מובנים אך לא מוצדקים" 

דובר עיריית רמת-השרון, גונן אליאסי, מסר בתגובה: "ההתנגדות שהוגשה על-ידי בעלי עסקים ותושבים משקפת חששות מובנים אך לא מוצדקים, מהעדפת אזור התעסוקה החדש על פני המסחר הקיים. עיריית רמת-השרון הציבה את ההתחדשות העירונית בראש סדר העדיפויות ופועלת במכשירים שונים, לטווח הקצר, הבינוני והארוך, להתחדשותם והעצמתם של רחובות המסחר הקיימים, שהיו ויישארו רחובותיה הראשיים של רמת-השרון.

"מתחם ביג קושר את הסינמה סיטי מדרום ומבני ציבור מצפון לרצף איכותי של תעסוקה, מסחר, בילוי ומוסדות ציבור. המתחם מתאפיין באיכויות חסרות תקדים של מיקום, זמינות ונגישות, ברכב, בתחבורה ציבורית ובאופניים, זאת תוך הישענות על הרשתות המקומיות והארציות, הקיימות והמתוכננות, עבור תושבי רמת-השרון בפרט ותושבי המטרופולין בכלל.

"לאור חשיבות מתחם צפון גלילות בכלל ותוכנית ביג בפרט, לעתידה ואיתנותה של רמת-השרון, אושרה התוכנית להפקדה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה בספטמבר השנה. יודגש כי מתחם העסקים היוקרתי החדש בגלילות-צפון יהיה עוגן מרכזי חשוב לחוסנה הכלכלי והתעסוקתי של רמת-השרון. על-פי התחזיות, הפעילות תזרים באזור יותר ממיליארד שקל בעשור הקרוב, לטובת הפיתוח העירוני ולרווחת כלל תושבי רמת-השרון. קידום התוכנית תסייע לרמת-השרון להתפתח בקצב מואץ בטבעת ההיקפית של היישוב - תוך שמירה על ציביונה הייחודי".