עקב פסילת משרד החינוך: עלייה חדה במכירות הספר "גדר חיה"

משרד החינוך בחר שלא להכניס לתוכנית הלימודים המורחבת את הספר המדובר "גדר חיה" של דורית רביניאן, זאת לאחר שבכירים במשרד ראו בעין ביקורתית את סיפור האהבה שנפרש בו בין יהודייה לפלסטיני

גדר חיה
גדר חיה

הבטיחו לנו סערה בסוף השבוע, ובהשראת משרד החינוך היא הקדימה ביומיים. אבל לא סערה מטאורולוגית קיבלנו (עוד לא) אלא ספרותית. משרד החינוך בחר שלא להכניס לתוכנית הלימודים המורחבת את הספר "גדר חיה" של דורית רביניאן. זאת לאחר שבכירים במשרד ראו בעין ביקורתית את סיפור האהבה שנפרש בו בין ליאת מתל-אביב לחילמי מכפר ג'יפנה שמצפון לרמאללה.

לפי הדיווח, בין הנימוקים לפסילה היו הצורך לשמור על "הזהות והמורשת של תלמידי כל המגזרים", התפיסה כי "יחסים אינטימיים בין יהודים ושאינם יהודים מאיימים על הזהות הנפרדת" והחשש כי ל"נוער בגיל ההתבגרות אין את הראייה המערכתית הכוללת שיקולים של שמירת הזהות של העם ומשמעות ההתבוללות".

אין כמו שערורייה "טובה" כדי לקדם מכירות. ההיסטוריה זרועה בדוגמאות לכך, גם בעולם הספרות. הבחירה של משרד החינוך בקשר ל"גדר חיה" ורביניאן, בהחלט נכללת בקטגוריה הזו. וההחלטה הזו, לפסילת ספר בהיותו לא תואם קו דתי ופוליטי מסוים, ממריצה ביום האחרון את המכירות של הספר.

ראוי לומר כי "גדר חיה", שיצא לאור בשנה שעברה, נמנה השנה עם הזוכים בפרס ברנשטיין והיה רב-מכר עוד קודם לסערה וכבר עבר את 20 אלף העותקים שנמכרו.

אבל מאז אתמול (ד'), הוא כבר קיבל "בוסט" חדש, כפי שמתארת מנכ"לית "עם עובד", שהוציאה את הספר, עו"ד חניטל סויסה: "אתמול בלילה התקשרו מסטימצקי, צומת ספרים וחנויות קטנות וביקשו עוד עותקים, ואנחנו מדפיסים אותו עכשיו מחדש". 

דורית רביניאן / צלם: ענבל מרמרי
 דורית רביניאן / צלם: ענבל מרמרי

בשעות אחדות כבר נמכרו עוד מאות עותקים, אלה שניתן היה להשיג, וסויסה, שנמצאת בתפקיד זה רק חודש וחצי, מספרת שגם זקני ההוצאה אמרו לה במסדרון שמהומה כזו הם טרם ראו: "הספר מכר טוב עוד קודם. יש לו פוטנציאל מכירתי, ובעצם הפוטנציאל של הקוראים שלו כבר די מוצה. אבל כל המחאה סביב זה הוציאה את המכירות מפרופורציות שאנו מכירים. הוא הצליח עוד קודם אבל עכשיו זה חצה את כל העולמות וכולם מדברים על זה".

בעצם, בעקבות החלטת משרד החינוך, החלה מחאה, וזו משרתת את רביניאן וההוצאה.

לדברי סויסה, "כל עניין המחאה מתמקד בקניית הספר כאקט מחאתי. המחאה קוראת לאנשים ללכת לקנות את הספר. הוא עולה לתודעה ומי שלא שמע עליה ועל הספר, עכשיו שומע עליו ורבים רוצים לקנות אותו". סויסה לא מסתירה את דעתה על עצם ההחלטה, ובכך מצטרפת לביקורת של רבים ביממה האחרונה. לדבריה, "זה מעשה שלא ייעשה והוא פסול בעיניי". עם זאת, היא אומרת: "צריך להפריד בין המעשה עצמו לבין התועלת שניתן להפיק ממנו שהיא גדולה, לא לנו כהוצאה אלא לדורית כסופרת, שחשוב לנו מאוד שתצליח ולפחות שתפיק את הרווח מהעוול שנגרם לה ולספר שלה".