כולנו מניפולטיביים בעבודה

כדאי שנזהה את המניפולציות שמנסים להפעיל כלפינו במקום העבודה

ביקורת בונה ביקורת הורסת, קריירה / צילום אילוסטרציה: Shutterstock
ביקורת בונה ביקורת הורסת, קריירה / צילום אילוסטרציה: Shutterstock

מניפולציה רגשית היא ניסיון להשפיע על אדם אחר בדרכי שכנוע או באמצעות שינוי תפיסת האחר. יש שלל טקטיקות מתוחכמות וערמומיות, אך לא בהכרח פוגעניות, ורבות מהן הן חטא שכולנו חוטאים בו לא פעם.

מאחר שהן חמקמקות, תמיד טוב לפקוח עין ולדעת לזהות כשהן מופעלות כלפינו.

מניפולציית הפיל והזבוב

אחת מהמניפולציות הנפוצות היא המעטת חשיבות האחר.

למשל, כשקולגה מעלה ביקורת על התנהגות חברו, וזה בתגובה ממזער את הצד של הקולגה ואת חשיבות הדבר בכלל, בתמימות מעושה. לדוגמה, במקרה של גניבת קרדיט על רעיון שצלח: "תגיד, אתה נפגע מכל אחד שמצטט משהו קטן שאמרת? ", או: "גם ככה זה לא יצא לפועל".

כך המניפולטור גורם לחברו להצטייר כשיפוטי, כדרמטי, וכמי שאינו מחובר למציאות. בנימה המשדרת שהבעיה לא אצלו אלא אצל החבר הנפגע, הוא גורם לעובד לסגת מעמדתו, ואף להתבייש בפנייתו אליו.

לעתים המניפולציה הזאת סמויה יותר: כשהמניפולטור נכנס בכוונה לדבריו של חברו ומתחיל לדבר על עצמו; כשהמניפולטור מקטין מחשיבותם של קשיים שחברו מעלה בפניו ("אתה בלחץ??? תראה את תיבת המייל שלי!"); כשהמניפולטור מושך, בכוונה, תשומת לב מרובה מהסובבים, כדי למנוע מחברו לקבל תשומת לב בעצמו.

דיבורים ושקרים

מניפולטורים יודעים להכביר מילים ללא כיסוי. הם משתדלים לעשות לחבריהם או למנהליהם "נעים באוזן", אך מדובר בסיפוק זמני ומכוון של צורכי הצד השני.

למשל, בדיווח שקרי למנהל: "אני עובד על זה במרץ כבר יומיים" - מבלי שהחל לעבוד על כך, או בהבטחת שווא לעובד: "אדאג שתקודם בהזדמנות הקרובה" - מבלי שהמנהל מתכוון לעשות שום מאמץ כדי לגרום לזה לקרות.

מאוחר יותר, כשהמנהל יפנה לעובדו שוב בעניין המשימה החשובה, המניפולטור לא יהסס להמשיך: "חל עיכוב בגלל כמה תקלות שהייתי חייב לטפל בהן". כך גם המנהל שמפזר הבטחות ריקות לקידום: "דיברתי על כך עם מי שצריך, ובקרוב יתחיל דיון מסודר בנושא". כך, באופן אבסורדי, המניפולטורים מביאים להעצמת ההערכה כלפיהם, משום שמדבריהם השקריים מצטייר מאמץ מתמשך מצדם.

פסוודו-סמכותי

מניפולטורים מתנסחים לעתים בצורה סמכותית, גם כשאין לכך הצדקה מבחינת מעמדם הרשמי. אלה הם ה פסוודו-סמכותיים, אוהבי השליטה, וזו דרכם הערמומית להשפיע על חבריהם.

הם בוחרים מלכתחילה את הצעירים, הזוטרים, החלשים והנאמנים ביותר ב"קהל" - כל מי שילך שבי אחריהם בקלות ויסייע להם בהשגת תחושת שליטה, ומדברים כמי שיודעים איך הדברים אמורים להיעשות. נימת קולם מביעה ביטחון וידיעת-דבר, והם מרבים בביטויים כמו "נראה שאנחנו צריכים..." (...לעשות את זה כך ולא כך), "שמתי לב ש..." (...יש ירידה במכירות).

טובה קטנה או גדולה

מניפולטורים מצטיינים במשא ומתן, ומנצלים זאת בכל הזדמנות.

הם מבקשים מחבר טובה גדולה יותר מזו שהם באמת זקוקים לה, במכוון ובידיעה שיסייע רק חלקית. למשל - בקשת עזרה בתרגום שלושה טקסטים, בזמן שהם זקוקים לעזרה אמיתית רק בטקסט אחד.

גם מנהלים משתמשים בטכניקה הזאת, כשהם מבקשים מעובדיהם לבצע משימות מרובות בזמן נתון, בידיעה שהדבר אינו ישים. למשל, מנהל שזקוק לעזרה בכתיבת מערך להרצאה, ומקטר באוזני עובדו על העומס הרב שלו: "אני צריך לכתוב מערך להרצאה, לתקן את הדו"ח, להתקשר למשתתפי הכנס הקודם, להגיב לפניות חדשות... אני לא יודע ממה להתחיל". שלא במקרה, המנהל בוחר בשלוש משימות נוספות שהוא יודע שאינן אהודות על עובדו. הוא מצפה מעובדו שיציע את עזרתו האדיבה, ומובילו לבחור במשימה היחידה שמלכתחילה הזדקק לעזרה בביצועה.

כך המנהל גורם לעובדו לחוש חובה לעזור, ובלי שביקש במפורש. וגם אם המשימה תהיה מייגעת, העובד לא יאשימו, שהרי הוא עצמו אחראי למצב - הוא זה שהציע עזרה (ונוסף על כך, המנהל מעביר לעובדו מסר כי הוא עושה למענו רק רבע ממה שעליו לעשות).

זהו את העובד או המנהל המניפולטיבי

  • כשפונים אליו בביקורת, איך שהוא היא תמיד חוזרת חזרה וגורמת לפונה להתחרט על ניסיונו ללבן עמו עניינים 
  • הוא מרבה להבטיח הבטחות, אך לרוב אינו מקיים אותן ואף עושה עצמו שאינו זוכר שנאמרו כלל 
  • הוא מנסה להצטייר כמי שישמח לעזור בכל הזדמנות ומרבה להחניף לסובבים, אך בפועל לא עושה שום מאמץ לעזור 
  • לעתים קרובות הוא גורם לסובבים אותו להרגיש אשמים במעשה שלא עשו, או גורם להם לבושה או למבוכה 
  • הוא מצייר עצמו כקורבן ומרבה למשוך תשומת לב, אהדה או רחמים מן הסביבה 
  • הוא נתפס בשקריו, מתחמק מאשמה או מכחיש אחריות לעתים קרובות 
  • הוא מתנהג בצורה פוגענית: סחיטה, איומים, האשמות, הפחדה, תוקפנות או אגרסיביות פאסיבית

 

יעל מהודר היא יועצת ארגונית ומומחית לקריירה ולניהול. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני היי-טק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פניות ליעל מהודר אפשר לשלוח לדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com או בפייסבוק.