שמעון ריקלין קיבל קרקע למפעל - והקים אולם אירועים

המינהל האזרחי: "אנו פועלים בכלים משפטיים להפסיק את השימוש הבלתי חוקי ע"י ריקלין" ■ ריקלין: "יש בידי את כל האישורים הנדרשים"

שמעון ריקלין / צילום: אלון רון
שמעון ריקלין / צילום: אלון רון

המינהל האזרחי ביהודה ושומרון מתכוון לפתוח בהליכים משפטיים נגד שמעון ריקלין, מי שהיה מועמד לכנסת מטעם סיעת "הבית היהודי", בטענה לשימוש בלתי חוקי בקרקע שהוקצתה לו על ידי המינהל האזרחי באזור התעשייה "שער בנימין" סמוך לירושלים - כך נודע ל"גלובס". הקרקע, הקרובה ליישוב אדם, נמסרה לריקלין למטרת תעשייה, אולם בניגוד למטרת ההקצאה היא הפכה לאולם אירועים גדול. ריקלין טוען בתגובה כי אולם האירועים פועל כדין, ויש לו את כל האישורים הנדרשים.

ריקלין, תושב מעלה מכמש ונשוי לניצנית, בתו של ישראל הראל יו"ר מועצת יש"ע בעבר, היה פעיל מרכזי בהקמת מספר מאחזים ביו"ש - פעילות שהביאה אותו לחיכוך עם המשטרה. הוא ארכיאולוג בהשכלתו ומארגן סיורים בהר הבית, היה חבר מזכירות אמנה וחבר המועצה האזורית מטה בנימין. ריקלין הוא אחד הדוברים הבולטים של הבית היהודי וחוגי המתנחלים, מופיע בקביעות באמצעי התקשורת ובולט בוויכוחים פוליטיים.

בצד העסקי, כך סיפר בראיון לערוץ 7, הוא "יוזם פרויקטים מובילים בתחום הנדל"ן בכל רחבי הארץ ומנהל הקרן להשקעות להשקעת יהודי תפוצות במיזמים ישראליים. פניתי למשקיעים בארצות הברית ואמרתי: אל תתנו סתם כסף בתרומה, אלא תהיו שותפים. תבואו ונשקיע במקומות שייצרו חיים".

"אירועים קסומים בנופי בראשית"

לפני כ-10 שנים פנה ריקלין לממונה על הקרקעות ביו"ש וביקש לקבל קרקע לצורכי תעשייה באזור התעשייה שער בנימין. הוא הצהיר כי בדעתו לפתוח מפעל למוצרי יודאיקה. ההקצאה לריקלין אושרה והשטח נמסר לחזקתו. אבל למעשה, ריקלין פעל על מנת להקים בשטח שנמסר לו אולם אירועים גדול, ולא מפעל תעשייתי למוצרי יודאיקה. ריקלין התחיל בתהליך הבנייה כבר ב-2009, בתקופה שבה נאסרה בנייה כלשהי ביו"ש. ריקלין טען שיש לו את ההיתרים הדרושים, סירב לקבל מפקח את צו הפסקת העבודה והתריס מול הפקחים: "איך זה להיות קצין בריטי שמיישם את מדיניות הספר הלבן? ומה הצעד הבא שלכם? לא לתת לעולים לעלות לארץ?".

שלוש שנים מאוחר יותר הסתבר למינהל האזרחי כי הבנייה של ריקלין אינה מפעל יודאיקה אלא אולם אירועים. המינהל האזרחי אומר שריקלין נדרש להפסיק את הפעילות, אבל השלים את הבנייה של אולם האירועים "באר מרים", והצהיר: "האולם קרוי לכבודה של אמא. בזכות האולם בכל חודש יש אלפי מבקרים שבאים לבנימין. האולם גם מאפשר תעסוקה לתושבי האזור. על הפרק הקמת בית קפה בסמוך. המטרה היא שאנשים יבואו מירושלים אלינו ולא להיפך".

אולם האירועים מפרסם את עצמו כ"אולם אירועים קסומים בנופי בראשית. לאחר שנים של ציפייה נפתח אולם אירועים חדש קלאסי היחיד מסוגו בחבל בנימין. בבאר מרים תהנו מאולם גדול ומרווח המותאם לצרכיו ואופיו של הציבור הדתי, תוך הקפדה על עבודה עברית בלבד. לאולם שתי רחבות ריקודים נפרדות, תפריט עשיר בכשרות מהודרת וחניה בשפע".

"בניגוד לחוק"

ביחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים טוענים כי ריקלין לא עמד בתנאי החוזה הבסיסיים בעסקת הקצאת הקרקע באזור התעשייה שער בנימין, אך לא מסרו את הפרטים הכספיים של העסקה עם ריקלין. המינהל האזרחי ענה לשאלות "גלובס" כך: "בשנת 2006 אושרה הקצאת קרקע וכן אושרו היתרי בנייה למר שמעון ריקלין למטרת הקמת מפעל יודאיקה. בשנת 2012 נודע למינהל האזרחי כי מר ריקלין הקים אולם אירועים במקום בניגוד לחוק ומכתבים נשלחו ליזם בדרישה להפסיק במיידי את השימושים החורגים תוך העברת הטיפול בנושא לציר המשפטי. נציין כי המינהל האזרחי העביר דרישת תשלום על ידי המחלקה המשפטית עבור שימוש חורג, ובימים אלה ישנה היערכות במינהל האזרחי להעברת התיק לתביעה משפטית.

המינהל האזרחי פועל במסגרת הכלים המשפטיים העומדים לרשותו על מנת להפסיק את השימוש הבלתי חוקי על ידי מר ריקלין בקרקע שהוקצתה".

בתגובה ל"גלובס" מסר ריקלין כי "כאשר רכשתי את האדמה יחד עם שותף שהיה אמן יודאיקה, אכן זו הייתה הכוונה. לאחר שהוא נפצע וחדל לעבוד כאמן ביטלנו את הבקשה, ובתיאום עם המועצה האזורית בנימין התחלתי לבנות אולם מתוך הבטחה שהתב*ע במקום תשונה. ואכן התב*ע שונתה לתב*ע מסחרית והאולם עובד באופן מוסדר ויש לו רישיון ואת כל האישורים הנדרשים!. לגבי תביעה משפטית - אין לי שום מושג על תביעה כזו וגם לא על ההיגיון שלה, בשעה שיש בידי את כל האישורים הנדרשים והתב"ע במקום שונתה מזמן".

מבקר המדינה: ריקלין לא העביר אסמכתאות על כספי הפריימריז

שמעון ריקלין הוא מייסד התנועה הפוליטית "דור ההמשך", שמטרתה ופועלה להגדלת מספר היישובים בשומרון, כמו למשל מצפה דני. ריקלין היה אחד המועמדים לכנסת הנוכחית של מפלגת הבית היהודי, אבל לא הגיע למקום ריאלי בפריימריז במפלגה ולא נכנס לכנסת.

בדוח מבקר המדינה על הוצאות המועמדים של סיעת הבית היהודי בבחירות האחרונות לכנסת, ריקלין הוזכר כמי שמימן את הקמפיין שלו באמצעים עצמאיים והציג גירעון קטן יחסית למועמדים אחרים בסיעתו ובכלל. אבל, אומר המבקר, הוא לא ניהל את חשבונותיו לפי הוראות החוק והנחיות מבקר המדינה. ריקלין לא העביר למבקר המדינה אסמכתאות שיש בהן לבסס את הדיווח הכספי שהגיש ולא שיקף בחשבונותיו חלק מהוצאות הבחירות. עם זאת, הוא קיבל קנס קטן יחסית לאחרים במפלגתו - 1,500 שקל.

הפעילות של ריקלין באזור התעשייה שער בנימין קשורה לשתי חברות שהוקמו בסוף 2012, ולשתיהן שמות דומים: חברת "שער בנימין נכסים בע"מ", שבה ריקלין הוא דירקטור יחיד ובעל מניות. בעל מניות נוסף בחברה זו, בהיקף זהה לזה של ריקלין, היא חברה בשם "אולם שער בנימין אחזקות בע"מ", שכתובתה בביתו של ריקלין, אם כי הוא עצמו אינו מופיע ברשימת הדירקטורים או בעלי המניות שלה. הדירקטור היחיד ב"אולם שער בנימין אחזקות" הוא אזרח אמריקאי, ובעל המניות היחיד ששמו מוזכר בחברה זו הוא תאגיד הרשום בארצות הברית ששמו "זוזים אנטרפרייזס ל.ל.ס".

אולם הארועים באר מרים / צילום: אתר הבית
 אולם הארועים באר מרים / צילום: אתר הבית