כחלון מוסיף עוד 75 אלף דירות בהסכמי הגג

(עדכון) - כחלון: "הצלחנו לשבור את השיטה בשוק הנדל"ן - שיווקנו 27,690 דירות במחיר למשתכן" ■ "בשנה הבאה נשלים את השיווקים ל-70 אלף דירות ויותר - בהנחה של 200-400 אלף שקל שתגיע לזוגות הצעירים"

שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור משה כחלון הציג היום (ב') בפתח ישיבת קבינט הדיור נתונים ראשוניים לסיכום שנת 2015 בענף הנדל"ן. על-פי הנתונים, הממשלה עמדה ביעדי השיווק שהציבה לעצמה, אלא שבפועל לא כל המכרזים ששווקו נרכשו על-ידי יזמים. במקביל החליט הקבינט להגדיל את מכסת הדירות שישווקו בהסכמי הגג ל-75 אלף יח"ד.

בשנה החולפת פורסמו לשיווק על-ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון קרקעות ל-44,248 יחידות דיור, אך בפועל חלק מהמכרזים שפורסמו ב-2015 נכשלו, והקרקעות שנמכרו ליזמים מיועדות להקמת 30,635 יחידות דיור בלבד, בדומה למכרזים שהצליחו בשנת 2014.

בהודעה שהפיץ האוצר צוין כי "מספר העסקאות בפועל שנסגרו בשנה זו לא נופל ממספר העסקאות של שנה קודמת ועומד על 30,635 יחידות דיור, זאת למרות התהפוכות הפוליטיות שעברה הממשלה בשנה זו".

פער גדול יותר העולה ממספר השיווקים לקרקעות שנמכרו בפועל מתייחס למסלול מחיר למשתכן. כחלון הציג נתונים לפיהם המדינה פירסמה לשיווק קרקעות המיועדת להקמת 27,690 יחידות דיור ב-2015, אלא שבפועל חלק מהמכרזים נכשלו, כגון מכרזים שפורסמו בחריש ובערד, והקרקעות שנמכרו ליזמים מיועדות להקמת אלפים בודדים של יחידות דיור במסלול המוזל.

יש לציין כי על-מנת לעמוד ביעד השיווק, פורסמו מודעות על מכרזים הכוללים כ-13 אלף יחידות דיור באתר רמ"י ביומיים האחרונים של שנת 2015, ולחלק גדול מהמכרזים הללו טרם התפרסמה חוברת המכרז. המכרזים האמורים, אם יתקיימו כמתוכנן ולא יידחו, עתידים להיסגר בחודשים הקרובים.

שר האוצר, יחד עם ראש מינהל התכנון בינת שוורץ, הציגו גם את היקף התוכניות המאושרות לשנת 2015. על-פי הנתונים, בשנה זו אושרו תוכניות לכ-100 אלף יחידות דיור. מדובר במספר משמעותי, בעיקר לאור המחסור התכנוני בשנים הקודמות, אך חשוב לציין כי מדובר בתוכניות שקיבלו אישור, ובחלקן מועד הבנייה עוד רחוק, וחלקן עוד צריך לעבור את מסלול השיווק.

ישיבת קבינט הדיור היום עסקה בהכרזה על מתחמים מועדפים לדיור, תוכניות שיעלו לאישור הועדה לתוכניות מועדפות לדיור (הותמ"ל) לאישור מהיר, הקמת מאגר מידע בתחום התשתיות הלאומיות, קידום תוכנית מתאר ארציות בתחום הקבורה הרבודה, תוכנית מתאר ארציות הנוגעת לתחנת הכוח רידינג בתל-אביב, תוכנית מתאר ארצית הנוגעת לשימושים ופעולות אפשריות בשמורות טבע וגנים לאומיים ועוד.

 

עוד 75 אלף דירות בהסכמי גג

במקביל, הוצגה לחברי קבינט הדיור גם תוכנית להמשך חתימת הסכמי-גג עם רשויות מקומיות בשנים 2016-2017. כחלון העלה הצעת החלטה חדשה שמגדילה את היקף יחידות הדיור שישווקו ב-2016-2017. תוכנית הסכמי-גג המקורית קבעה יעד של 100 אלף יחידות דיור שמוצו בהסכמי-הגג עד כה.

הצעת ההחלטה החדשה קבעה הוספה של 75 אלף יחידות דיור ליעד המקורי, במסגרת הסכמי-גג חדשים שייחתמו בהמשך. ההצעה אושרה בקבינט הדיור.

נזכיר כי תוכנית הסכמי-הגג היא תוכנית ממשלתית שקודמה עוד בימי הממשלה הקודמת על-ידי שר האוצר שאז יאיר לפיד, שר הבינוי והשיכון דאז אורי אריאל ובהובלתו של מנהל רשות מקרקעי ישראל דאז בנצי ליברמן.

בשנים האחרונות נחתמו הסכמי-גג מול הערים ראש-העין, מודיעין-מכבים-רעות, קריית גת, קריית ביאליק, רמלה, ראשון-לציון, באר-שבע ואשקלון. כל הסכמי-הגג יחד כוללים תוכניות בשלבים שונים עם פוטנציאל לבניית כ-100 אלף יחידות דיור בערים השונות.

נציין כי בחלק מהערים כבר יצאו לשיווק מתחמים שנכללים בהסכמי-הגג. הסכם-הגג קובע כי המדינה תממן תשתיות ותתחייב להעביר תקצוב מתאים לשכונות חדשות כדי להימנע ממצב בו שכונות חדשות מוקמות עוד לפני שהתשתיות מוכנות או שכונות שבנייתן מתעכבת בשל עיכוב בעבודות הפיתוח. העיריות מצידן התחייבו לקדם את התוכניות ולהעניק היתרי בנייה תוך 3 חודשים בלבד.

דיור ציבורי

במסגרת סיכומי השנה, גם משרד הבינוי והשיכון פירט את הנעשה בתחום הדיור הציבורי ב-2015. על-פי נתוני המשרד, בשנה החולפת נרכשו על-ידי המדינה 264 דירות עבור דיירי הדיור. היעד שהציב לעצמו המשרד עמד על 250 דירות, כך שבסיכום השנה היעד הושג.

עם זאת, נזכיר כי בשנים החולפות כמעט ולא נרכשו דירות לדיירי הדיור הציבורי, והיצע הדירות רק הלך והצטמצם בעקבות מבצעי מכירה לזכאים. כך, בשנת 2014 למשל נרכשו על-ידי המדינה 5 דירות בלבד, מה שמעיד על הפעילות האפסית בעבר, לצד העובדה שנכון להיום מדובר על כ-2,400 זכאי דיור ציבורי ממתינים לדירות.

עוד מהלך שקרה השנה בתחום הדיור הציבורי הוא הכנסת חברה פרטית למנגנון רכישת הדיור הציבורי, לצד עמידר וחברות משכנות אחרות שעד כה היו האחראיות הבלעדיות על התחום.