אלון מתכננת הסדר נוסף למגה: מחיקה של כ-700 מ' ש'

החברה-האם תנסה למכור את "מגה בעיר" במקביל להגעה להסדר חוב, במסגרתו יידרשו הבנקים והספקים למחיקות ענק ■ בשבועות האחרונים מאותת יו"ר אלון רבוע כחול כי בעלי השליטה חפצים לנתק כל זיקה לרשת הקורסת

שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא
שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא

אלון רבוע כחול , החברה-האם של רשת מגה, מתכוננת להסדר חוב נוסף כדי לנסות ולאפשר לה למכור את רשת "מגה בעיר". מנתונים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי החברה-האם מתכננת מחיקת ענק של חובות בהיקף של יותר מ-700 מיליון שקל.

עוד נודע כי כיום יש לרשת מגה גירעון בהון של 800 מיליון שקל, והחברה-האם מתכוונת להוריד את הגירעון לכ-60 מיליון שקל בלבד, וזאת באמצעות מחיקת הענק המתוכננת.

בשבועות האחרונים מנסה יו"ר אלון רבוע כחול, אביגדור קפלן, להוביל מהלך למכירת רשת "מגה בעיר", ואותת כי בעלי השליטה בקבוצה חפצים לנתק כל זיקה שלהם לרשת הקורסת.

אלון רבוע כחול זכתה לרשימת מתעניינים ארוכה אך לאפס קונים, וזאת בשל המכשולים הרבים שניצבים בפני מכירת הרשת. למגה יש חובות ענק, ולכן מכירה כזאת לא יכולה לצאת אל הפועל מבלי הסכמה של הבנקים, הספקים ונותנים שירותים אחרים למחיקת חובות.

בנוסף, לעובדי מגה הובטחו שליש ממניות הרשת, ולפחות חלק מהמתעניינים מסרו כי הם אינם מעוניינים בעובדים כשותפים.

העובדים מצדם היו מוכנים אולי לוותר על המניות, אבל זאת בתנאי שהם ייקלטו יחד עם ההסכם הקיבוצי שלהם בחברה הרוכשת. המכשול הנוסף הוא החברה-האם שלה מגה חייבת כספים רבים.

הסדר החוב הנוסף המתגבש באלון רבוע כחול לא הוצג מעולם בפני הספקים, שבשיחות עם "גלובס" תוקפים אותו בצורה חריפה. אחד הגורמים שהתעניינו במגה אומר ל"גלובס" כי התקיימו שיחות עם הבנקים, וחלקם הביעו תחילה נכונות למחיקת חלק מהחוב, אך חזרו בהם.

החרב המונפת מעל כלל הגורמים היא כינוס נכסים, קרי, במקרה ש"מגה בעיר" לא תימכר במסגרת הסדר חוב, הרשת כולה תגיע לכינוס נכסים, ואז כלל הנושים עלולים להפסיד סכומים גבוהים יותר.

הספקים יידרשו לוותר על חוב

במסגרת הסדר החוב המתגבש יידרשו הספקים לוותר על החוב הנדחה בהיקף של 200 מיליון שקל. החוב הנדחה הוא למעשה 30% מהחוב המקורי של מגה לספקים, שאותו הם הסכימו לדחות בשנתיים ולאחר מכן לפרוס אותו ל-36 תשלומים.

מי שעוד יידרש לוויתור גדול הוא הבנקים, שהיקף החובות אליהם עומד על 440 מיליון שקל. אלון רבוע כחול ערבה ל-200 מיליון שקל מתוך חוב זה, והבנקים יידרשו להסכים למחיקת 30% מהחוב הנותר בהיקף של כ-70 מיליון שקל. נותני שירותים אחרים לרשת מגה יתבקשו לוותר על חוב של 40-50 מיליון שקל.

במסגרת הסדר החוב המתוכנן צפויה אלון רבוע כחול לוותר על הלוואת בעלים בהיקף של 170 מיליון שקל וכן על הלוואות מתאגידים ערבים בהיקף של 260 מיליון שקל נוספים, כלומר ויתור על 430 מיליון שקל, לא כולל העמידה בערבות החוב לבנקים.

עם זאת, בכירים בשוק מעריכים כי באלון רבוע כחול בונים על כך ששווי החברה בבורסה ינסוק ברגע שהתפוח האדמה הלוהט של מגה יגולגל לפתחם של אחרים ותנותק כל זיקה בין החברה-האם למגה.

בכירים בשוק מעריכים כי הסיכוי שתרחיש כזה יצא אל הפועל גם אם תתקבל הסכמה של הספקים הוא קלוש, וזאת בשל המורכבות.

לדברי בכיר בשוק, "אם יבוא משקיע שיזרים 250 מיליון שקל למגה, אז תאורטית הבנקים, העובדים והספקים יסכימו. הבעיה היא שהכול צריך להתרחש בו-זמנית: מול הבנקים, הספקים, אלון רבוע כחול, עובדי מגה והרוכש. כדי שארבעת הגורמים הראשונים יוותרו על משהו, הם צריכים לראות בעין את ה-250 מיליון שקל שהרוכש יזרים.

"הגופים שמתעניינים במגה לא ישימו כסף לפני שייחתם הסדר חוב, כי הם לא פראיירים, ואילו הבנקים והספקים לא יוותרו לפני שהם יראו את ההזרמה הכספית. זה מחומש שצריך להביא את כולם לעסקה באותה יום, אותה שעה ואותו רגע. אבל זה פלונטר. זה כמו שחוטפים ילד. ההורה לא ייתן את הכופר לפני שיקבל את הילד, והחוטף לא ישחרר את הילד לפני שהוא יקבל את הכופר". 

"מוטב להם לא להציע"

גם בתוך הקבוצה יש ספקות רבים לגבי אפשרות של עסקה. לדברי גורם בקבוצה, "כנראה שמערכת היחסים המעוותת בין הספקים לבעלים המאופיינת בחוסר אמון טוטאלי, ועובדי מגה מבריחים את כולם מהרשת. הספקים פגועים. הם מבינים שהבעלים לא רוצים את העסק, ואי-אפשר לעבוד אתם. תוסיפי לזה את האגרסיביות של העובדים - ותקבלי תבשיל שאי-אפשר לצאת ממנו".

בשיחה עם "גלובס" תקף היום (ב') ספק גדול את אלון רבוע כחול. לדבריו, "הבקשה לוותר על החוב, אם תגיע, תיתקל בהתנגדות מוחלטת. זו בקשה חצופה, לא סבירה, מתעלמת מהעובדה שיש בעלים ושהספקים גם כך הסכימו לדחות לשנתיים חובות גדולים שעדיין פתוחים. האיום ללכת לבית המשפט הוא איום-סרק, כי כל בית משפט יפסוק למלא את החוב בצורה כלשהי ולא לוותר עליו. לא הספקים צריכים לפתור את בעיות החוב של מגה. הם עשו מספיק.

"אם תהיה בקשה לדון על פריסה מסוימת נוספת שבצידה פיצוי הולם, יהיה לכך קשב, אבל ויתור לא יעמוד בשום מבחן - לא ציבורי, לא משפטי ולא ערכי. מוטב להם אפילו לא להציע את זה".

- האלטרנטיבה שיציעו לכם היא שמגה תלך לכינוס נכסים.

"כינוס יבחן מי בעלי החוב ואיך בעלי החוב מפצים את הנושים. כינוס יכול לבקש לפרוס החוב באופן שמפצה את הספק".

הרבה מתעניינים, אפס קונים

לפי שעה, מרבית הגורמים שהתעניינו ברכישת "מגה בעיר" הפסיקו את המגעים עם הרשת ועם החברה-האם. כך, הופסקו המגעים עם רשת רמי לוי שיווק השקמה, קבוצת ג.יפית, קבוצת קופיקס, רשת שוק העיר וקבוצת נטו, שמכחישה את הפרסומים אודות התעניינות ברשת. חלקם ממתינים לראות אם מגה תגיע לכינוס נכסים, ובתרחיש שכזה הם עשויים לנסות ולקנות סניפים באמצעות בית המשפט.

בכיר באלון רבוע כחול אומר ל"גלובס" כי קו-אופ ישראל שלחה במייל הצעה לרכוש את הקצפת של "מגה בעיר", הסניפים הטובים ביותר שלה, ולכן לא התייחסו כלל למייל הזה ברצינות.

הקבוצה שעדיין נמצאת בתמונה היא כוללת את האחים יוסי וצביקה ויליגר, יוסי סגול וערן מיטל. גורם בקבוצה אמר היום ל"גלובס" כי הם בוחנים עסקה במסגרת הסדר חוב, וכי אף אחד לא יקנה את רשת מגה ללא הסדר חוב.

מאלון רבוע כחול נמסר בתגובה: "מאז יציאתנו מתחום הדיסקאונט ומכירת סניפי רשת YOU, קיבלנו הצעות ממספר גורמים שמעוניינים להשקיע ברשת, ולא גובש שום הסדר פיננסי קונקרטי. פרסום שברי מידע מייצר ספקולציות שמקשות מאד על יישומה של תוכנית ההבראה של מגה ופוגעת בה".

רשימת המתעניינים ברכישת מגה
 רשימת המתעניינים ברכישת מגה