בנק ישראל: הטבות המס לפריפריה לא יעילות ולא מושכות תושבים

האם המדינה מבזבזת מיליארדים מדי שנה לשווא? מחקר חדש של בנק ישראל קובע: הטבות המס "אינן כלי מדיניות יעיל למשיכת מהגרים לפריפריה"

טבריה / צילום: איל יצהר
טבריה / צילום: איל יצהר

הטבות המס שמעניקה המדינה ליישובים בפריפריה אינן יעילות ולא מצליחות למשוך תושבים להגר לפריפריה - כך עולה ממחקר חדש של בנק ישראל.

לאחרונה החליטה הכנסת להרחיב את מספר היישובים המקבלים הטבות במס ההכנסה מ-182 לכ-430, וזאת החל משנת 2016 ובעלות של כ-1.2 מיליארד שקל בשנה. בעשורים האחרונים ניתנו הטבות במס ההכנסה לתושביהם של יישובים מסוימים כדי למשוך אוכלוסיות מבוססות ליישובים חלשים מבחינה כלכלית, לחזק את הפריפריה ולעודד התיישבות לאורך הגבולות. ב-2003, אגב, צומצם מספר היישובים שנהנו מההטבות מכ-460 ל-165. 

תוצאות המחקר "מטילות ספק ביעילותן של ההטבות ככלי למשיכת מהגרים לפריפריה", טוענים בבנק ישראל. "רק כ-10% מההטבות הפוטנציאליות (שהסתכמו ב-921 מיליון שקל) בשנת 2008 מיוחסים לשכירים שהיגרו ליישובים המוטבים, ורק חלק משכירים אלה היגרו בעקבות ההטבה. כשלושה רבעים מההטבות מיוחסים לתושבים ותיקים שכנראה לא היו מהגרים מהיישובים המוטבים גם אלמלא קיבלו הטבות. כ-12% מההטבות ניתנו לשכירים שספק אם גרו ביישובים המוטבים. נתונים אלו מעידים שהטבות המס אינן כלי מדיניות ממוקד ורק אחוזים בודדים מההוצאה עליו משרתים את מטרתו העיקרית - למשוך לפריפריה אוכלוסייה בעלת כושר השתכרות גבוה".

לפיכך, בנק ישראל קובע כי הטבות המס "אינן כלי מדיניות יעיל למשיכת מהגרים לפריפריה". ניתוח נוסף במחקר התמקד ביישובים יהודיים בצפון שהטבתם שונתה רק פעם אחת בתקופה הנחקרת, ב-2003, כדי לבודד את השפעת השינוי על ההגירה אל היישובים המוטבים ומהם. לפי המחקר, "כאשר משווים יישובים שהטבתם הורחבה או בוטלה ליישובים דומים שלא קיבלו כל הטבה, מוצאים כי השינוי בהטבות סייע במעט להגדלת ההגירה הנכנסת ליישובים המוטבים, אך הוא אינו מתואם עם השינוי בהיקף העזיבה. יוצאות דופן הן צפת וטבריה, היות שהן איבדו אוכלוסייה חזקה לאחר ביטול הטבותיהן, אך נראה כי היו לכך גם גורמים מקומיים ספציפיים".

בבנק ישראל ממליצים לממשלה ולכנסת לשקול כלים אחרים לעידוד הגירה לפריפריה: "הרחבת ההטבות ב-2016 אינה צפויה להשפיע באופן משמעותי על ההגירה היוצאת מהיישובים שהטבתם הורחבה, אך סביר כי ההגירה אליהם תגדל מעט ותכלול שיעור מעט גבוה יותר של אנשים בעלי כושר השתכרות גבוה. לפיכך כדאי שהכנסת והממשלה ישקלו בעתיד להשתמש באמצעים חלופיים להטבות המס, כגון השקעות בשדרוג השירותים ביישובי היעד, ויבחנו את האפשרות להגביל את משך וסך ההטבה המצטברת לתושבים המהגרים ליישובים המוטבים".