ספקים עצרו סחורה למגה: "זה אותו סיפור של קלאב מרקט"

עצירת הסחורה - בעקבות חשיפת "גלובס" לפיה אלון רבוע כחול מתכננת הסדר חוב נוסף ■ מנכ"ל שוקולד השחר: "גם בקלאב מרקט סיפרו סיפורים ויום למחרת סגרו את העסק" ■ מגה: "עומדים בכל ההתחייבויות"

סניף מגה בעיר / צילום: איל יצהר
סניף מגה בעיר / צילום: איל יצהר

עשרות ספקים בינוניים וקטנים הם אלה שישלמו את מחיר הסדר החוב הנוסף המתגבש ברשת מגה, וזאת כיוון שאין להם ביטוח אשראי. חלקם החליטו לעצור כעת את אספקת הסחורה לרשת, מחשש שלא יקבלו תשלום עבורה.

מי שעוד צפוי לשלם מחיר כבד הם ספקים גדולים שהמשיכו לספק למגה סחורה למרות שאין להם ביטוח אשראי. בחודשים האחרונים הם צמצמו רק במעט את החשיפה שלהם לרשת.

גם ספקים גדולים המבוטחים בביטוח אשראי אישרו ל"גלובס" כי יצמצמו מעתה ואילך את אספקת הסחורה לרשת מגה.

יצוין כי מרבית הספקים הקטינו את היקף החשיפה שלהם לרשת מגה באופן משמעותי מאז הסדר החוב בקיץ האחרון. ספקים שעצרו את אספקת הסחורה לרשת הקטינו את החשיפה ב-70%, אך גם ספקים שהמשיכו לספק, הצליחו להקטין החשיפה באחוזים ניכרים.

 

מנכ"ל ומבעלי שוקולד השחר, משה וידברג, אמר אתמול (ג') ל"גלובס": "מגה היא סוס מת, היא חסרת תקווה. זה מת שלא מכסים אותו עם השמיכה ורוצים לעשות לו החייאה. מה הם חשבו לפני חודשיים? הם ראו מה קורה. הם חשבו שילבישו את זה על מישהו? נקווה שנצליח להוציא את הכסף".

- האם תמשיכו לספק לרשת סחורה?

"לאור מה שקראתי, עד שלא נקבל הבהרות מהרשת, אין שום סיבה שנספק להם סחורה".

- כמה מגה חייבת לכם על האספקה השוטפת, ללא החוב הנדחה?

"סדר גודל של 400-500 אלף שקל. אין לנו ביטוח. זה אותו סיפור של קלאב מרקט. גררו את האנשים, סיפרו סיפורים ויום למחרת סגרו את העסק. זה ייגמר כמו קלאב מרקט, רק שהפעם לא יהיה מי שיקנה. למה למישהו לקנות סוס מת? אלה חנויות קטנות במיקומים נחמדים. הקונה יצטרך להביא ביטחונות כדי לקבל סחורה. צריך מערכת ניהול. מה עם העובדים? מי מנהל את התפעול? מה יהיה עם המחסן הלוגיסטי הענק?".

"הכול בערפל"

באחת מחברות המזון הגדולות הנחתה ההנהלה לצמצם את אספקת הסחורה למגה, למרות ביטוח האשראי.

לדברי גורם בחברה, "יש הנחיה לצמצם מכירות כבר עכשיו ולהעביר מסר למגה ולאלון רבוע כחול שאנחנו לא מתכוונים להמשיך ולהיחשף אם כל פעם אנחנו נותנים סחורה שממשיכים למחוק עליה את הכסף. זה לא בחינם כל הסחורות, ואי-אפשר להמשיך ולספק כשאנחנו לא רואים את הכסף.

"לא היו פועלים במפעלים כדי לייצר את המוצרים שאחר-כך נמכרו שם? למה הכסף שלהם יותר זהוב מהכסף האחר? אנחנו צריכים להקטין הפסדים כבר עכשיו, כי הם לא הולכים לשלם. הם גורמים למערכת שגם כך אין בה שום אמון, להתערער עוד יותר".

ספק בינוני נוסף מתכוון לעצור את האספקה לרשת. לדבריו, "נפסיק לספק סחורה. גם כך אנחנו מאוד זהירים בחודשיים האחרונים, כי הכול בערפל. עובדים במגה שאלו אותי למה אני לא מספק, ושאלתי אותם בתגובה אם הם מוכנים לתת לי ערבות אישית על 10% מהסחורה. הם כמובן ענו שלא.

"יש מוצרים שנצטרך להמשיך למכור 100 חודשים כדי לכסות על ההפסד. כל יום שעובר ללא מפרק למגה, הנזק לספקים גדל. אם היה מפרק, לפחות היינו מקבלים את הכסף על הסחורה במזומן, כמו בקלאב מרקט. ידי אלון רבוע כחול אינן נקיות. היא יודעת שאם יהיה מפרק לרשת, רבוע נדל"ן (חברה-אחות למגה - א"ח) לא תקבל את הכסף".

לעומתם מסר אלכס לנדסברג, מבעלי חברת סנו, כי החברה ממשיכה לספק למגה סחורה. לדבריו, "אני לא משרת רק את מגה אלא גם את הצרכנים, ואני יודע עד כמה זה לא טוב כשהצרכן לא רואה אותך. אני משקיע המון בפרסום, ואני לא רוצה שהצרכן יבוא ולא ימצא את המוצרים שלי. זה לא שאני משוגע וזורק את הכסף. יש לזה שיקול הרבה יותר עמוק".

מכשולים בדרך לעסקה

נציין כי מגה סובלת כבר שבועות ארוכים ממחסור חמור בסחורה, שמביא לא רק לירידה במכירות אלא גם לנטישה של לקוחות. עצירה נוספת של אספקה על-ידי הספקים עלולה להביא לפגיעה אנושה ברשת בתוך ימים.

השינוי במדיניות של ספקים אלה מגיע בעקבות החשיפה שלשום ב"גלובס", ולפיה אלון רבוע כחול, החברה-האם של מגה, מתכננת הסדר חוב נוסף, במסגרתו היא מבקשת למחוק חובות של יותר מ-700 מיליון שקל.

את המהלך הזה מוביל יו"ר אלון רבוע כחול, אביגדור קפלן, במקביל לניסיונותיו למכור את הרשת, כשברור לצדדים שלא תתבצע כל מכירה של מגה שלא במסגרת הסדר חוב.

למגה יש גירעון של 800 מיליון שקל בהון, והחברה-האם מתכוונת להוריד את הגירעון לכ-60 מיליון שקל בלבד, וזאת באמצעות מחיקת הענק המתוכננת.

אתמול דיווחה חברת גרינרג'י תעשיות לבורסה כי היא חלק מקבוצת משקיעים המקיימת משא-ומתן לרכישת מגה קמעונאות, וכי "טרם הושלם המשא-ומתן, ואין כל ודאות כי בעקבותיו היא תחתום על הסכם מחייב לרכישת מגה".

למגה יש חובות ענק, ולכן מכירה כזאת לא יכולה לצאת אל הפועל ללא הסכמה של הבנקים, הספקים ונותני שירותים אחרים למחיקת חובות. גם עובדי מגה מצדם יידרשו לוותר על חלק משליש המניות של הרשת שהובטח להם או על כל המניות.

במסגרת הסדר החוב המתגבש יידרשו הספקים לוותר על החוב הנדחה בהיקף של 200 מיליון שקל. החוב הנדחה הוא למעשה 30% מהחוב המקורי של מגה לספקים, שאותו הם הסכימו לדחות בשנתיים ולאחר מכן לפרוס אותו ל-36 תשלומים. עבור רוב הספקים מדובר בסכומי-עתק, אם כי הגדולים שבהם מבוטחים בביטוח אשראי.

חשיפת הספקים הגדולים, הנובעת מסעיף זה בלבד, ואינה כוללת את חובות מגה אליהם בגין האספקה השוטפת של הרשת, עומדת על 36.8 מיליון שקל לשטראוס, 31.8 מיליון שקל לתנובה, 18.9 מיליון שקל לאסם ו-7.2 מיליון שקל לחברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל).

החוב הנדחה לחברת המשקאות טמפו עומד על 4.7 מיליון שקל, אך יש לחברה ביטוח. לעומת זאת, לחברת המשקאות יפאורה-תבורי אין ביטוח, והיקף החוב הנדחה כלפיה הוא 5.8 מיליון שקל. ויסוצקי, שעצרה זה מכבר את האספקה למגה, חשופה בסעיף זה ב-1.6 מיליון שקל.

זוגלובק ומעדני יחיעם, שספגו לאחרונה מכה קשה בעקבות הצהרת ארגון הבריאות העולמי ולפיה מוצרי הבשר המעובד מכילים חומרים מסרטנים, צפויים לספוג מהלומה נוספת מהסדר החוב. החוב הנדחה לזוגלובק עומד על 2.5 מיליון שקל, ואילו למעדני יחיעם החוב מסתכם ב-430 אלף שקל.

ספקי תוצרת חקלאית וחקלאים ייפגעו גם הם, כשהחשיפה לחברת "בראשית חקלאות שיתופית" עומדת על 1.5 מיליון שקל, ואילו החשיפה לעסק במושב לכיש עומדת על מיליון שקל.

תגובת מגה: "הבראת הרשת תלויה בשיתוף-הפעולה עם הספקים"

ממגה נמסר בתגובה: "אין בכוונתנו להתייחס לדברים שנאמרים לכאורה על-ידי גורמים אנונימיים, שכל מטרתם להפיץ שקרים חסרי יסוד ולפגוע בחברה. הבראתה של הרשת תלויה בשיתוף-הפעולה של הספקים ובהמשך אספקת סחורה כסדרה. רובם הגדול של הספקים נותן את אמונו ברשת, ואילו חלקם לצערנו מצמצם אספקות ומקשה על התנהלותה השוטפת של החברה.

"מגה פועלת בגיבוי חברת-האם אלון רבוע כחול ועמדה עד כה בכל התחייבויותיה לספקים, כאשר התמורה בגין מכירת סניפי YOU, שאמורה להיכנס השבוע לקופת החברה, תשפיע לחיוב על תזרים ההון לחודשים דצמבר-ינואר". 

היקף החשיפה של הספקים לרשת מגה
 היקף החשיפה של הספקים לרשת מגה
שווי ההתחייבויות הפיננסיות
 שווי ההתחייבויות הפיננסיות
התוצאות הכספיות של מגה
 התוצאות הכספיות של מגה