בעקבות הסערה: ח"כ מיקי זוהר יכניס תיקונים ב"חוק השבת"

(עדכון) - החוק מעורר המחלוקת, שיאסור פתיחת עסקים בשבת, לא יעלה להצבעה טרומית היום ■ יוזם ההצעה, ח"כ זוהר, בטוח שהעיכוב זמני: "מדובר בחוק סוציאלי שנכון לכולם"

מיקי זוהר / צילום: דוברות הכנסת
מיקי זוהר / צילום: דוברות הכנסת

ההצבעה על "חוק השבת", שהייתה אמורה לעלות לקריאה טרומית בכנסת היום (ד'), נדחתה. ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) העומד מאחורי ההצעה יחד עם ח"כ דוד אמסלם (ליכוד), מסר כי הדיון נדחה לאור בקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו להשגת הסכמות בנוגע לחוק, טרם הבאתו להצבעה במליאה.

הצעת החוק עברה ביום ראשון בוועדת השרים לחקיקה, אולם חברי כנסת בקואליציה הבהירו כי אם הנושא יעלה היום לדיון - הם יתנגדו להצעה. טרם נקבע מועד חדש לדיון.

הצעת החוק של ח"כ זוהר עוררה הדים רבים ושורה של מתנגדים. בבסיס הצעת החוק, המכונה "הצעת חוק יום המנוחה השבועי", תיאסר פתיחת עסקים למסחר בשבת, בטענה כי זהו יום המנוחה השבועי המגיע לעובדים. עוד קובע החוק כי אכיפת איסור המסחר בשבת תעבור מהרשויות המקומיות לידי הממשלה.

החוק מגדיר קנס של פי שלושה מהפדיון היומי של עסק שפעל ביום שבת, בסכום שלא יהיה נמוך מ-4,000 שקל, והוא יאפשר לעסקים מתחרים להגיש תביעה אזרחית נגד עסק שפתח בשבת בתביעה לנזק כלכלי.

ממתיקים את העונשים

בהצעת החוק המקורית נקבע כי ניתן יהיה להטיל שנת מאסר על המפרים את החוק - סעיף שלעצמו עורר זעם, כאשר בינתיים הצהיר ח"כ זוהר כי יסיר את הסעיף מנסח החוק. בין המתנגדים לחוק יש מי שטוען כי האפשרות שבתי עסק יתבעו זה את זה יפתח פתח לסכסוכים ול"מלשינונים" שיחתרו זה תחת זה.

נזכיר כי כיום אכיפת חוקי העזר האוסרים פתיחת עסקים בשבת מוטלת על הרשויות המקומיות. בהסבר להצעת החוק מפרט ח"כ זוהר כי נוצרה "מובלעת שבהן הפכו חוקי המנוחה לאות מתה", ובולטת בכך העיר תל-אביב.

את ריבוי הפרות החוק נועץ ח"כ זוהר בהיעדר אכיפה ובאינטרסים כלכליים. עוד הוא טוען כי ברמה הסוציו-אקונומית משמעות פתיחת עסקים בשבת פוגעת בשכבות חלשות המונה את העובדים הנאלצים לעבוד בשבת - מה שמייצר לטענתו שני מעמדות: בעלי היכולת לבלות בשבת - והנאלצים "לעבוד ללא הרף וללא מנוחה".

ח"כ זוהר אמר הבוקר ל"גלובס", כי הוא משוכנע שברגע שיגיע למליאה, החוק יעבור. באשר לקולות המתנגדים מכל קשת המפלגות והגופים אמר כי "זה לא סביר שבמדינת ישראל לא ניתן לעובדים יום מנוחה אחד בשבוע, כפי שנהוג בכל רחבי העולם. כיום כופים על בעלי עסקים לפתוח בשבת, כדי לעמוד בתחרות מול אלה שפותחים בשבת ומפרים את החוק. מה שקורה הוא שאנשים באים לעבודה במקום לנוח. מדובר בחוק יהודי-סוציאלי שנכון לכולם".

באשר לטענות כי החוק פוגע בחופש העיסוק, אמר ח"כ זוהר: "אנחנו חיים במדינה יהודית ודמוקרטית, שבה הגדרנו את יום השבת כיום מנוחה. זה חלק בלתי נפרד מהדמוקרטיה".

חוק סוציאלי או חוק דתי?

לא מדובר בהצעת החוק היחידה שנוגעת בנושא השבת: ח"כ רחל עזריה (כולנו), אחת המתנגדות הבולטות לחוק, הגישה ביחד עם ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) הצעת חוק שתנסה לטפל בנושא השבת באופן מקיף יותר.

הצעת החוק של השניים תאסור פתיחת מרכזי מסחר וקניונים גדולים (ותתיר פעילות של מכולות וחנויות מקומיות) בשבת, אולם תאפשר הפעלת תחבורה ציבורית מצומצמת (על בסיס אמנת גביזון-מידן), במטרה להסדיר את נושא הפנאי במקומות בילוי ותרבות.

לטענת גורמים, הניסיון לאחד את הצעות החוק לא צלח, היות שמאחורי הצעת החוק של זוהר עומדים בעלי אינטרס דתי, עליהם נאסר להציע הצעות חוק בנושא השבת לפי ההסכם הקואליציוני. "למרות שהחוק מוצג כסוציאלי, הוא חוק דתי לגמרי. גם אם זוהר עצמו מבין את החשיבות של התחבורה הציבורית, הוא לא יאפשר את איחוד החוקים".

ח"כ עזריה אמרה ל"גלובס" כי "אי-אפשר לקדם חוק שמתעסק בנושא השבת באופן חד-צדדי. החוק שם הדגש בנושא מסחר ללא התייחסות קונקרטית לתרבות ולפנאי בשבת, וזה עוול סוציאלי ענק למי שאין לו רכב. אם רוצים לטפל בשבת, חייבים להתייחס למכלול הציבורי". עזריה מעריכה כי החוק לא יעבור.

על המתנגדים להצעת החוק נמנית גם ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), שטוענת כי "החוק פוגע בליבת חופש הבחירה ועומד בסתירה לחירויות הפרט. ח"כ מיקי זוהר מנסה להלביש את החוק בלבוש סוציאלי, אך אין לזה בסיס. בעיית העסקים הקטנים היא בעיה אמיתית שיש לפתור אותה בדרך של סיוע ותמיכה ולא על-ידי סגירת עסקים אחרים. החוק מנסה לכפות על ציבור שלם אורח חיים הזר לו, והוא רק יעמיק את המחלוקות והפערים שבחברה שלנו, לכן מן הראוי לפתור את כל הבעיות סביב השבת בדרך של הסכמה ולא בדרך של כפייה".

לצד שורת המתנגדים, מעניין כי לא נשמע מפורשות קולם של חברי הכנסת החרדים. יש הטוענים כי בחדרי-חדרים הם מעדיפים שלא להביע עמדה שתפתח את נושא השבת הטעון, מה שעשוי להוביל מחד לסגירה של בתי מסחר שתהיה צעד מבורך עבורם אולם להפעלת תחבורה ציבורית - מהלך שהם כמובן מתנגדים לו. במילים אחרות, אין מי שרוצה לשחזר את מאבקי השבת, בירושלים בעיקר.

עיקרי חוק "יום המנוחה השבועי"

■ לא תתאפשר פעילות תעשייה ומסחר ביום שבת, המוגדר כיום המנוחה הממלכתי בישראל. האיסור מתייחס וכולל מתחמי מסחר, חנויות, מכולות, חנויות אופנה, חנויות צעצועים וכדומה.

■ שר הכלכלה יוכל להעניק היתר פעילות בשבת.

■ חל איסור על התנית חוזה להפעלת בית עסק בפתיחתו בשבת - חוזים שנכרתו לפני הצעת החוק יבוטלו (למעט בבתי עסק שקיבלו היתר מיוחד). הכוונה היא למשל במקרה של זכיינות או בהשתייכות לרשת.

■ עסקים שיוכלו לפעול בשבת כוללים מקומות בילוי, בידור ותרבות (לדוגמה מסעדות, תיאטראות, מוזיאונים, בתי קולנוע).

■ סמכות אכיפה תופקע מהרשויות המקומיות לידי הממשלה - שר הכלכלה ימנה ממונה לאכיפת החוק ופקחים שיוכלו להטיל עיצומים כספיים.

■ עונשים: עסק שיפעל בשבת צפוי לקנס בגובה של פי שלושה מהפדיון היומי שהרוויח באותה שבת ולא פחות מ-4,000 שקל לכל הפרה.

■ בתי עסק הממוקמים במרחק של 3 ק"מ מבית עסק שפעל בשבת, יוכלו להגיש תביעת נזיקין בטענה לפגיעה כלכלית.