משרד התחבורה: טסט לרכב חדש על הכביש - רק אחרי 3 שנים

התקופה תוארך משנתיים בעקבות שיפור בבטיחות ובטכנולוגיה של כלי הרכב

ישראל כץ / צילום: תמר מצפי
ישראל כץ / צילום: תמר מצפי

לשם שינוי, בשורה טובה הממשלה לרוכשי רכב חדש: משרד התחבורה הודיע היום (ד') כי רכב חדש שעלה על הכביש החל מ-1 בינואר 2016, יחויב בביצוע מבחן רישוי שנתי (טסט) ראשון רק לאחר 3 שנים מיום רכישת הרכב, במקום שנתיים עד כה. זאת בעקבות תקנה חדשה שנחתמה על-ידי שר התחבורה ישראל כץ.

על-פי התקנות כיום, כלי רכב פרטי חדש פטור מביצוע מבחן רישוי שנתי (טסט) במכון רישוי לרכב בשנה הראשונה לרכישתו, והוא מחויב לעבור את מבחן הרישוי הראשון בתום שנתיים מיום עליית הרכב לכביש. לאחר מכן הוא מחויב במבחן רישוי אחת לשנה.

יצוין כי על-פי דרישות התקינה האירופיות, חלה חובה לבצע מבחן רישוי ראשון לרכב פרטי חדש בתקופה שלא תעלה על 4 שנים, ולאחר מכן הרכב מחויב במבחן רישוי כל שנתיים.

התקנות קובעות עוד כי רכב פרטי חדש שנרכש בליסינג וכן ציי רכב יידרשו לבצע את מבחן הרישוי השנתי הראשון כעבור שנתיים מיום הרכישה. עד כה נדרשו כלי רכב אלה לבצע את מבחן הרישוי הראשון כעבור שנה מיום רכישת הרכב.

השר כץ ציין כי השימוש ההולך וגובר במערכות בטיחות אקטיביות ופסיביות וכן מערכות טכנולוגיות המתריעות בפני הנהג על תקלות, מצמצם את החשש בכלי רכב לא תקין. "ההחלטה להאריך את תקופת מבחן הרישוי השנתי משנתיים לשלוש תצמצם את הביורוקרטיה ותחסוך לנהג זמן, ביורוקרטיה מיותרת ויקרה ועלות של טסט שנתי".

סמנכ"ל תנועה בכיר במשרד התחבורה, אינג' אבנר פלור, ציין כי בשנים האחרונות מיובאים ארצה כלי רכב בעלי טכנולוגיות מתקדמות, המצוידות בין השאר בחיישן לחץ אוויר בגלגלים, מערכת סטייה מנתיב, מערכת שמירת מרחק ומערכות בלימה מתקדמות.

לדברי פלור, יצרני הרכב הגדילו בשנים האחרונות את תקופת האחריות על כלי הרכב החדשים מעבר לשנתיים, כך שלבעלי הרכב יש אינטרס לבצע את הבדיקות והטיפולים במהלך תקופת האחריות, וזאת כדי שלא לפגוע בתקופת האחריות הניתנת על-ידי יבואן הרכב.