לא מחכים לכחלון: עלייה של כ-10% במכירת הדירות החדשות

מספר הדירות החדשות שנמכרו בנובמבר עמד על 2,597 ■ רק בירושלים ובחיפה נרשמה ירידה במספר הדירות שנמכרו בנובמבר בשיעור של כ-16.5% וכ-10.7% בהתאמה ■ הדירות החדשות שאינן למכירה צנחו בכ-46%

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

מספר הדירות החדשות שמכרו קבלנים בחודש נובמבר האחרון עמד על 2,597, עלייה של כ-10% ממספר הדירות החדשות שנמכרו על ידי הקבלנים בחודש הקודם שעמד על 2,358. גם בהשוואה לחודש המקביל אשתקד, מדובר בעלייה דומה. על פי נתונים אלו, שפורסמו היום (ד') על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נראה שתוכנית מחיר למשתכן טרם החלה להשפיע על מכירת הדירות החדשות ברחבי הארץ.

בפילוח על פי מכירת דירות חדשות במחוזות השונים, רק בשני מחוזות נרשמה ירידה במספר הדירות שנמכרו בחודש הנסקר לעומת החודש שקדם לו. מדובר במחוזות ירושלים וחיפה ובירידה של כ-16.5% וכ-10.7% בהתאמה. אומנם גם בירושלים וגם במחוז הצפון פורסמו מכרזי מחיר למשתכן, אולם קשה לקבוע האם הירידה במכירת הדירות במחוזות אלו מושפעת מציפיית הרוכשים לפרויקטים המוזלים או מסיבות אחרות במיוחד לאור העובדה שבחודש הקודם, מחוזות אלו דווקא רשמו עלייה במכירת הדירות לעומת החודש הקודם. במקביל, בשאר המחוזות: צפון, מרכז, תל אביב וגם ביהודה ושומרון נרשמה עלייה במספר הדירות החדשות שנמכרו בחודש נובמבר 2015 לעומת החודש הקודם.

במקביל, בעוד מכירת דירות חדשות על ידי קבלנים כאמור רשמה עלייה ברמה הארצית, נתון אחר אותו מספקת הלמ"ס דווקא רשם ירידה חדה. מדובר בנתון הכולל דירות חדשות שאינן למכירה, נתון הכולל קבוצות רכישה, בנייה של 'בנה ביתך', בנייה להשכרה, הוסטלים, בנייה לאוכלוסיה מבוגרת וגם אומדן לבנייה בלתי חוקית. על פי הנתונים, בחודש נובמבר 2015 עמד מספר הדירות החדשות שלא למכירה על שפל חסר תקדים - 904 יחידות דיור בלבד. מדובר בצניחה של כ-46.7% בחודש כאשר בחודש הקודם עמד נתון זה על 1697 יח"ד. חשוב לציין כי נתון זה מורכב מלא מעט משתנים כך שקשה לנתח מה גרם לצניחה המשמעותית בנתון זה.

גורמים בענף מסבירים כי ייתכן שמדובר בירידה בהיקף התחלות הבנייה בקרב קבוצות רכישה לאור הדרתם ממכרזי המדינה בגלל מחיר למשתכן ואחרים סבורים שמדובר בירידה המושפעת בעיקר ממיעוט התחלות בנייה של בנייה צמודת קרקע במסגרת בנה ביתך.

עם זאת, בכל הנוגע לקבוצות הרכישה, נראה שהטענה שהיקף התחלות הבנייה של הקבוצות הוא שהוביל את הירידה אינה מבוססת וזאת בשל נתונים אחרים שמפרסמת הלמ"ס אודות קבוצות הרכישה. על פי נתונים אלו בחודשים ינואר-נובמבר 2015 החלה בנייתן של כ-2,020 דירות במסגרת קבוצות רכישה. באותו הזמן, השוואה לתקופה המקבילה אשתקד, מעידה אומנם על ירידה, אך ירידה קלה כאשר בינואר-נובמבר 2014 החלו להיבנות כ-2,180 דירות בקבוצות רכישה.

על פי פרסום קודם של הלמ"ס, בחודשים ינואר-אוקטובר 2015 החלו להיבנות כ-1,890 דירות במסגרת קבוצות רכישה כך שההפרש שעולה מהנתונים הללו, אותו אפשר לייחס לחודש נובמבר 2015 , עומד על כ-130 דירות בלבד. נתונים אלו מחזקים את ההנחה שככל הנראה הצניחה בדירות שאינן למכירה אינו מושפע רק מקבוצות הרכישה אלא, וייתכן שביתר שאת, מבנייה צמודת קרקע במסגרת בנה ביתך.