תקציבי רכש המדיה של אאודי וסקודה עוברים לזניט מדיה

העברת התקציבים היא צעד לא שגרתי, שכן היא מרכזת מספר רב של מותגי רכב בטיפולה של זניט

האם קבוצת פובליסיס ישראל קוצרת את פירות הקשר החברי-עסקי בין יו"ר פובליסיס, יורם באומן, ליו"ר קבוצת אלייד, יצחק סוארי? ל"גלובס" נודע כי בקבוצת צ'מפיון מוטורס התקבלה החלטה להעביר את תקציבי המדיה של המותגים אאודי וסקודה מחברת המדיה יוניברסל מקאן לחברת זניט מדיה של קבוצת פובליסיס.

בשנה החולפת פרסם המותג אאודי בהיקף של כ-13 מיליון שקל במחירים ריאליים, ואילו המותג סקודה פרסם בהיקף של כ-8 מיליון שקל.

תקציב המדיה של המותג פולקסוואגן, אף הוא של צ'מפיון מוטורס, יישאר בחברת המדיה יוניון. תקציב הקריאייטיב של פולסקוואגן מטופל בשנה האחרונה באמצעות משרד הפרסום no no no no no yes שבבעלות גדעון עמיחי, שרוכש את המדיה לקמפיינים שלו באמצעות יוניון.

עמיחי נחשב למינוי מקצועי של מנכ"ל צ'מפיון, דן אורנשטיין, שהשתמש בו בשנים האחרונות כיועץ. בתקופת הפעילות הקצרה של עמיחי בארץ הוא סירב לקחת תקציבים - גם גדולים מאוד - ללא מדיה, וזאת כדי לשלוט על התוצר המקצועי לכל אורכו. דרישה זאת, שמעוגנת גם בהסכם ההתקשרות שלו עם צ'מפיון, איפשרה לו לשמור את רכישת המדיה של המותג גם כעת.

המהלך של העברת תקציב המדיה של צ'מפיון מתגבש מתחת לרדאר זה כמה חודשים. שלא לייחוס מספרים בענף כי הוא מובל על-ידי באומן מול סוארי, כאמור יו"ר קבוצת אלייד, המחזיקה במספר חברות וביניהן צ'מפיון מוטורס. באומן וסוארי מיודדים אישית, והם בעלי עסקים משותפים.

העברת תקציבי צ'מפיון לזניט היא צעד לא שגרתי בשוק, בין היתר בשל היא העדר זיקת עבודה בין משרדי הפרסום של קבוצת פובליסיס (באומן-בר-ריבנאי, פובליסיס ישראל, ליאו ברנט וגליקמן-שמיר-סמסונוב) לתקציב מותגי צ'מפיון מוטורס.

בסיטואציה החדשה יטופלו בזניט מספר לא מבוטל של תקציבי רכב, שחלקם מתנגש ישירות זה בזה. זניט מטפלת כיום במותג היוקרה מרצדס (המטופל בגליקמן), שמתחרה ישירות במותג אאודי של צ'מפיון. כמו כן רוכשת זניט מדיה ליונדאי, מיצובישי, מאזדה, קאיה ופורד.

האיום של קשת

העברת התקציב מתרחשת זמן לא רב בסמוך לצעד שהובילה זכיינית ערוץ 2 קשת, שבמסגרתו היא הודיעה לחברות המדיה כי החל מהשנה כל מפרסם שאין לו הסכם שנתי, ואשר יעביר את תקציב המדיה שלו ללא קריאייטיב, ייאלץ לשלם את מחיר המחירון של קשת, הגבוה בכ-30% בממוצע ממחירוני חברות המדיה.

צ'מפיון מוטורס מוטת עיתונות מבחינת תמהיל המדיה שלה - תחום שבו זניט חזקה יחסית. כך למשל, בשנה שעברה פרסמה הקבוצה בעיתונות בהיקף של 60 מיליון שקל במחירי מחירון, לעומת 40 מיליון שקל בטלוויזיה.

המשמעות היא שבשונה ממפרסם מוטה טלוויזיה, הסנקציה של קשת תהיה משמעותית פחות. אם אכן יוצמד מחיר הפרסום למחירון, זו עשויה להיות תוספת של 2-3 מיליון שקל.