לאומי: הביקוש לדירות יישאר גבוה, ויימשך הלחץ לעליית מחירים

הכלכלנים סבורים כי "הפעילות בשוק הדיור תוסיף להתאפיין בחודשים הקרובים ברמה גבוהה של אי-ודאות מצד ציבור הרוכשים, עד ליישומה המלא של המדיניות הממשלתית המקיפה בנושא היצע הדירות"

יריד דירות של מרכז הבניה / צילום: קרייג אריאב
יריד דירות של מרכז הבניה / צילום: קרייג אריאב

"על אף מגמת העלייה המתונה יחסית בחודשים האחרונים במחירי הדירות, נמשכים הלחצים לעליות מחירים", כך טוענים כלכלני אגף כלכלה בבנק לאומי בסקירת המאקרו השבועית שפורסמה היום (ה'). "במבט כולל, נראה שהפעילות בשוק הדיור תוסיף להתאפיין בחודשים הקרובים ברמה גבוהה של אי ודאות מצד ציבור הרוכשים, עד ליישומה המלא של המדיניות הממשלתית המקיפה בנושא היצע הדירות", לדבריהם.

הכלכלנים מזכירים את נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כי הביקוש לדירות חדשות ממשיך להיות ברמות שיא, וכי רק בחודש נובמבר 2015 נמכרו כ-2,600 דירות חדשות - עלייה של כ-10% ממספר הדירות החדשות שנמכרו על ידי הקבלנים בחודש הקודם. רק בשני מחוזות נרשמה ירידה במספר הדירות שנמכרו בנובמבר - ירושלים וחיפה - ובשאר המחוזות נרשמה עלייה. בחודשים ינואר-נובמבר 2015 חלה עלייה חדה של כ-50% במכירת הדירות לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

להערכת כלכלני לאומי, "לאור סביבת הריבית הנמוכה זה זמן רב, אשר אינה צפויה להשתנות בקרוב, והיעדר אלטרנטיבות השקעה בעלות סיכון נמוך ותשואה יציבה יחסית, הביקוש לדירות עשוי להישאר גבוה יחסית, במקביל לציפיות ציבור הרוכשים כי המחסור בהיצע הדירות יישמר בטווח הקצר".

הכלכלנים מוסיפים, כי "בטווח הזמן הרחוק יותר, העלייה בהיקף התחלות הבנייה עשויה לצמצם באופן איטי והדרגתי את המחסור הקיים בהיצע הדירות, זאת בתנאי שמלאי גורמי היצור הזמין לענף הבנייה יספיק על מנת להשלים את בניית היחידות החדשות בפרק זמן סביר". בהקשר זה הם מציינים מגמה מדאיגה, על פיה משך הזמן לבניית דירה ביוזמה פרטית עלה מכ-25 חודשים במהלך 2012 לכ-29 חודשים בסוף 2014 ובראשית 2015.