שנה לאחר שפוצלה מהחברה לישראל: מניית קנון איבדה 40%

החברה ממשיכה להזרים הון למיזם הרכב הסיני המפסיד קורוס, ולשעבד את הנכס העיקרי שלה - חברת תחנות הכוח איי.סי פאואר

חברת ההחזקות קנון, שפוצלה אשתקד מהחברה לישראל ונמצאת בשליטת עידן עופר (55%), הציגה בסוף ספטמבר הון עצמי של 1.18 מיליארד דולר - יותר מפי שניים משוויה הנוכחי בבורסת ת"א (508 מיליון דולר). הון זה מיוחס ברובו להחזקתה של קנון בחברה המרכזית שבבעלותה, חברת תחנות הכוח איי.סי פאואר (100%) שפועלת במדינות אמריקה הלטינית ובישראל. אלא שהעובדה כי מרבית החזקה זו משועבדת כיום לחברה לישראל, פוגעת בחודשים האחרונים בביטחון המשקיעים. מניית קנון ירדה בכ-30% מסוף ספטמבר, והשלימה נפילה של יותר מ-40% מאז הרישום למסחר בת"א לפני שנה.

מלבד איי.סי פאואר, מחזיקה קנון גם ב-50% ממיזם ייצור המכוניות הסיני המקרטע קורוס (חברת המכוניות הסינית צ'רי מחזיקה במחצית השנייה); ב-32% ממניות חברת הספנות צים; וב-91% מחברת הסטארט-אפ האמריקאית פרימוס גרין אנרג'י, שמפתחת טכנולוגיות להנזלת גז והפיכתו לדלק. בעת הפיצול מהחברה לישראל בינואר אשתקד, קיבלה ממנה קנון 35 מיליון דולר במזומן, וכן קו אשראי של 200 מיליון דולר לפי דרישה שמיועד לממן ההשקעות הנוספות בקורוס, ובמידה משנית גם בפרימוס.

שלשום הודיעה החברה לישראל כי סך ההלוואה שכבר הועמדה בפועל לקנון גדל ל-150 מיליון דולר, בעקבות משיכה נוספת של 40 מיליון דולר שביצעה האחרונה. המשיכה הנוספת הגיעה לאחר שבחודש נובמבר העמידה קנון למיזם הרכב קורוס הלוואה נוספת של 43 מיליון דולר, והגדילה ב-27 מיליון דולר את היקף הערבויות שהיא מעמידה לטובת בנקים בסין כנגד הלוואותיה של קורוס.

בהתאם להסכם ההלוואה, שיעבדה קנון לטובת החברה לישראל מניות נוספות של איי.סי. פאואר, כך שלאחר רישום השיעבוד הנוסף, כבר משועבדים לטובת החברה לישראל 66% מהונה המונפק של חברת תחנות הכוח. עוד עלה מהודעת החברה לישראל כי בתוך שנה ממועד הפיצול, התכווצה מסגרת האשראי הלא מנוצלת של קנון ל-50 מיליון דולר בלבד.

הסיבה המרכזית לכך היא הצורך להמשיך ולממן את הפסדי הענק שצוברת קורוס בעקביות (בסך הכול 1.1 מיליארד דולר עד היום). בחמש השנים שבין 2010 ל-2014 יצרה קורוס לקנון הפסד מצטבר של 449 מיליון דולר, ובתשעת החודשים הראשונים של 2015 הוסיפה לה הפסד של 114 מיליון דולר נוספים.

קורוס, יש לציין, מכרה בעשרת החודשים הראשונים של 2015 קרוב ל-11 אלף מכוניות בסין - יותר מפי שניים מאשר בתקופה המקבילה ב-2014, אלא שמדובר עדיין בהיקפים זניחים במונחי שוק המכוניות הסיני. בנוסף, השקעות הענק שלהן נדרשת קורוס לצורך הרחבת קווי ייצור ופיתוח דגמים חדשים, מעמיקות בינתיים את הפסדיה.

עיכוב בהנפקות צים ואיי.סי. פאואר

בתוך כך, אתמול הודיעה קורוס על עזיבתו של המנכ"ל, פיל מורטאו, "מסיבות אישיות", וזאת פחות משנה מאז מינויו לתפקיד. עד למציאת מנכ"ל חדש תנוהל החברה בידי היו"ר, אשר אתמול הכריז הדירקטוריון בראשותו על הרחבת פעילות הפיתוח של דגמי המכוניות החדשים, כדי להתאים את מצאי המכוניות של החברה לשינויים בעולם הרכב. בשלב הראשון מתכננת החברה ליצור שתי חטיבות חדשות, הראשונה תעסוק בפיתוח כלי רכב המונעים באנרגיה חדשה (NEV) ובעיקר מכוניות חשמליות, והשנייה תפתח טכנולוגיות לנהיגה עצמית של כלי הרכב.

ואולם, כדי שקורוס תוכל להמשיך ולפעול לאורך זמן היא תידרש להתמודד עם גירעון של כ-80 מיליון דולר בהון העצמי (נכון לסוף ספטמבר 2015), ועם יכולת הולכת ומצטמצמת של קנון להמשיך לתמוך בה.

קנון כאמור מחזיקה גם בפרימוס, בצים ובאיי.סי פאואר. פרימוס גרין אנרג'י היא חברה קטנה שמעסיקה כ-50 עובדים בניו ג'רזי, ואשר נכון לסוף 2014 טרם הציגה הכנסות כלשהן. סך ההשקעה של קנון בה בסוף 2014 עמד על 65 מיליון דולר, לצד התחייבות להשקעה נוספת של 25 מיליון דולר ב-2015, במידת הצורך.

צים, החזקה נוספת של קנון, נהנית השנה מהירידה החדה במחירי הדלקים שמצמצמת את עלות ההובלה הימית, וכן מירידה בעלויות המימון עקב הסדר החוב הגדול שביצעה אשתקד. את תשעת החודשים הראשונים של 2015 סיימה החברה ברווח נקי של כ-53 מיליון דולר, ותרמה בכך רווח של 17 מיליון דולר לקנון. צים רשומה בספרי קנון לפי שווי של כ-208 מיליון דולר, והיא אמורה לנסות ולהנפיק את מניותיה באחת הבורסות המרכזיות בעולם, בכפוף למצב שוק ההון העולמי, אשר לפי שעה אינו מראה יציבות. לפני כשלושה חודשים דיווחה סוכנות בלומברג כי צים בחרה בבנק אוף אמריקה מריל לינץ' ובבנק ברקליס כחתמים שיובילו את הנפקתה, אולם לאור המצב הנוכחי בשווקים קשה לראות הנפקה שכזו יוצאת לפועל בחודשים הקרובים.

הנפקה שכן יצאה לדרך, לפחות באופן רשמי, היא של איי.סי פאואר, שהגישה באוגוסט אשתקד תשקיף ראשון לרשות ניירות ערך האמריקאית לקראת הנפקה בבורסת ניו יורק. לפני כחודשיים עודכן התשקיף, אולם על רקע התארכות התהליך, דומה שלאור המצב הנוכחי בשווקים גם הנפקה זו מתעכבת הרבה מעבר לרצוי.

הנפקה זו, אם תתרחש, אמורה לאפשר לקנון למכור חלק מהחזקותיה, וכך לפרוע את ההלוואה מהחברה לישראל או לממן את המשך ההשקעה בקורוס. התעכבות שלה עשויה להקשות על הנהלת קנון בביצוע תוכניותיה.

איי.סי פאואר הציגה בתשעת החודשים הראשונים של 2015 ירידה של 4% בהכנסות ל-991 מיליון דולר, ונפילה של 40% ברווח מפעולות נמשכות ל-52 מיליון דולר. הרווח הנקי לבעלי המניות הסתכם בתקופה זו ב-41 מיליון דולר בלבד, והחברה הציגה בסוף ספטמבר הון עצמי של 1.03 מיליארד דולר. שוויה בהנפקה טרם נקבע, אבל קשה להניח שקנון תסכים לקבל שווי שיהיה נמוך מההון העצמי של איי.סי. פאואר.

לכאורה, יכולה קנון בינתיים להסתייע בדיבידנדים שתחלק איי.סי פאואר, אך נראה לפי שעה כי חברת תחנות הכוח מתמקדת בעיקר בפיתוח עסקיה, ופחות במימון החברה האם והשקעותיה המפסידות האחרות. כך למשל דיווחה השבוע איי.סי פאואר כי תרכוש שתי חברות בגואטמלה תמורת 300 מיליון דולר, ותיטול על עצמה את חובותיהן בסך 289 מיליון דולר. מדובר בשתי חברות שמפעילות תחנות כוח במדינה וסיפקו ב-2014 כ-35% מתצרוכת החשמל שלה.

הרכישה, שאמורה להיסגר עוד החודש, תתבצע באמצעות המזומן שבקופת החברה (461 מיליון דולר נכון לסוף ספטמבר 2015) לצד הלוואה בסך 120 מיליון דולר.

קורוס
 קורוס

קנון
 קנון