סיכסק, לא אותך מחפש המחבל

אם אתה, סיכסק, עומד ליד היהודי, גם אתה עלול להיפגע. אבל המטרה של המחבל היא היהודי!

ירי בת"א / צילום: הדי כהן
ירי בת"א / צילום: הדי כהן

איימן סיכסק הוא סופר ערבי-ישראלי המתגורר ביפו, שם כתב גם את ספרו "אל יפו". סיכסק הפך להיות דובר בולט של נושא ערביי ישראל, ודעותיו משקפות במידה רבה את אלה של המגזר. משום כך אני מוצא לנכון להתייחס למאמר שלו שפורסם היום (א') ב"ידיעות אחרונות" על רקע הרצח בדיזנגוף.

המאמר מתייחס לציפייה הישראלית מערביי ישראל לגנות מפגעים פלשתיניים, בעיקר ישראלים. האמת, טוען סיכסק, היא ש"כל נשאת מלחם, כל סמיר קונטאר, הוא מחבל שפועל גם נגדי כי גם אני מסתובב ברחוב דיזנגוף". זו אמירה כל כך לא רצינית. המטרה של המחבל, כל מחבל, בכל זמן ומקום, היא לפגוע ביהודים. בוודאי שאם אתה מסתובב ליד מקום הפיגוע, גם אתה עלול להיפגע. אבל אתה לא המטרה. המחבל מחפש אותי. רק אותי, היהודי הישראלי. כל כך קשה לראות את זה?

למה קשה לך לגנות?

"אל תבקשו ממני לגנות", אתה כותב. מצטער, סיכסק, אבל אני לא מוכן להיענות לבקשה הזאת. אתה ובני עמך ציפיתם ודרשתם שאנחנו נגנה, למשל, את הרצח המתועב של בני משפחת דוואבשה בדומא. גם אני, ורוב בני עמי, ציפו לגינוי ודרשו אותו - וקיבלו אותו בגדול. אני לא מגנה רציחות על ידי יהודים כדי למצוא חן בעיניך, או משום שיקול אחר שאינו אנושי והומני. למה לך קשה לעשות את זה? כאשר אתה נמנע מלגנות, הרוצחים שאינך מגנה מפרשים זאת כתמיכה שלך בהם. כל כך קשה לך להבין את זה?

אתה מציע לנו לא לגנות את ערביי ישראל, אלא רק "את אלה ששמו אותנו כמושא לגנאי". אנחנו מגנים אנשים כאלה ועוד איך. אבל הם אלה שגורמים ליחס אליכם? לא הטרוריסטים הרצחניים הבאים מתוככם? למה אתה לא מגנה אותם? אתה פוחד מהם? אם יש לך אמפתיה אל הנרצחים, כפי שאתה טוען, למה כל כך קשה לך לגנות את הרוצחים? למה אתה עושה אתנו חשבונות בעניין הזה, במקום לעשות את הדבר המתבקש מאדם באשר הוא אדם?

איפה ההפגנה נגד הטרור?

אתה ואחיך יודעים לארגן ולקיים הפגנות. נגד הכיבוש, נגד מדינות הממשלה, בעד קבלת כספים, וכיו"ב. למה לא ראינו ולו הפגנה אחת נגד הטרור? נגד רצח ילדים ותינוקות? אפילו לא אחת. כאשר זה המצב, איך אפשר לא להכליל? למעשה, אתם מכלילים את עצמכם - בשתיקתכם, בחוסר המעש שלכם, בתלונות שבאות במקום התנגדות לטרור רצחני. בכלל, סיכסק, למה אתה לא בודק את עצמך ועמך? האם זה יקרה אי פעם? או שלנצח תבואו בטענות אל האחר?