קריקטוריסטים ישראלים טוענים: המכון הצרפתי צנזר עבודותינו

שני קריקטוריסטים ישראלים טוענים כי המכון הצרפתי בת"א צנזר את יצירותיהם בתערוכה שהוקדשה למלאת שנה לטבח במערכת "שארלי הבדו" בפריז ■ הקריקטוריסט ולדיק סנדלר: "אבסורד ושערורייה מוחלטת"

הקריקטורה המצונזרת / צילום: רועי פרידלר
הקריקטורה המצונזרת / צילום: רועי פרידלר

שני קריקטוריסטים ישראלים טוענים כי המכון הצרפתי בתל-אביב צנזר את יצירותיהם בתערוכה שהוקדשה למלאת שנה לטבח במערכת העיתון "שארלי הבדו" בפריז. מדובר בשתי עבודות שהציגו דימוי של הנביא מוחמד - אחת מהן הוסרה לחלוטין, ועל האחרת הודבקה מדבקה שהסתירה את הדמות שביקשה לייצג את אבי האסלאם.

את הקריקטורה שהגיש ולדיק סנדלר החליטו בתערוכה - שנערכה על-ידי הגוף הצרפתי הרשמי בשיתוף איגוד הקריקטוריסטים הישראלי - לגנוז באופן מוחלט. נראו בה דמויותיהם של חמשת המאיירים שנרצחו בטבח ב"שארלי הבדו", כשהם מציירים במרומים את דמותו של מוחמד אשר מדגמנת בעבורם בעירום. למרות שהקריקטורה הוצגה באופן רשמי בהזמנה לתערוכה ואף בקטלוג שלה - בערב הפתיחה, ביום חמישי האחרון, היא לא הופיעה. 

הקריקטורה המצונזרת / צילום: רועי פרידלר
 הקריקטורה המצונזרת / צילום: רועי פרידלר

"שלחתי שתי קריקטורות", מספר ל"גלובס" סנדלר, שפרסם סטטוס בנושא בעמוד הפייסבוק שלו. "בערב הפתיחה נאמר לי שהייתה בקשה מרומזת מהשגרירות להסיר אותה, ושזה יהיה לא נוח אם הקריקטורה תוצג בתערוכה, והיא לא הייתה".

גם הקריקטוריסט רועי פרידלר, שצייר את דמותו של מוחמד על-פי הקו של "שארלי הבדו", כמי שאמונה על הכנסת הנרצחים בפיגוע לגן העדן, ספג צנזורה. "ביקשו ממני להשתתף בתערוכה, ויום קודם לפתיחה אמרו לי שיש בעיה איתה", מספר פרידלר ל"גלובס". "מאחר ששלחתי רק קריקטורה אחת, הם רצו לשים אותה ולרצות את השגרירות, אבל אמרו שהיא תהיה עם צנזורה או שלא תהיה בכלל".

- ומה אמרת לאחר שהוחלט לשים מדבקה באמצע הקריקטורה שלך?

"הסכמתי שהקריקטורה תהיה מצונזרת. זה מגוחך, ואם זה לא היה מצונזר, לא היו רואים את הגיחוך".

- מה דעתך על ההחלטה הזו?

"זה מצד אחד הרס את הפאנץ', אבל מצד שני זה העביר מסר אחד שהעיפרון לא ניצח את הקלצ'ניקוב".

לדברי סנדלר, "זה נשמע לי ממש אבסורד ושערורייה מוחלטת שבתערוכה לציון שנה לאירוע בו נרצחו אנשים בגלל ציור של מוחמד לא מופיעה אף קריקטורה של מוחמד, פרט לאחת עם מדבקה. הפואנטה שלי היא לא להפנות אצבע מאשימה, המכון והאיגוד שמו כסף, ואני מעריך את זה, אבל זה מעיד על הלך הרוחות. מאז הרצח לא מציירים יותר את מוחמד, מפחדים".

את תגובת המכון הצרפתי ואיגוד הקריקטוריסטים לא ניתן היה להשיג.