תל-אביב: התנגדות לפרשנות המרחיבה בתמ"א 38

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב מחזיקה בדעה מנוגדת לזו של המועצה הארצית ושופכת עוד שמן למדורת אי הוודאות בכל הנוגע לחישוב הזכויות

שלט המבשר על פרויקט  תמ"א 38 / צילום: תמר מצפי
שלט המבשר על פרויקט תמ"א 38 / צילום: תמר מצפי

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז תל אביב מתנגדת להמלצת המועצה הארצית לתכנון ובנייה בכל הנוגע לחישוב הזכויות בפרויקטים של הריסה ובנייה מחדש מכוח תוכנית המתאר לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה (תמ"א 38), כך עולה מפרוטוקול הדיון של הוועדה והחלטה שקיבלה בסוף דצמבר האחרון שהגיע לידי "גלובס".

בכך למעשה מיישרת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז תל אביב קו עם עמדת היועץ המשפטי לממשלה, ושופכת עוד שמן למדורת אי הוודאות בכל הנוגע לחישוב הזכויות. עמדת הוועדה המחוזית הועברה למנהל התכנון במסגרת תקופת ההפקדה של התיקון החדש במסגרתה התבקשו גורמי התכנון להעביר את עמדתם בנושא.

"הוועדה המחוזית תל אביב מתנגדת לפרשנות המרחיבה לתיקון 3א' לתמ"א 38 לעניין שינוי הוראות בנושא חישוב שטחים במסלול הריסה ובנייה מחדש", כך נכתב במסמך ההחלטות של הוועדה, "הוועדה המחוזית תל אביב תומכת בעמדת פורום ה-15 מיום ה-27 לאוקטובר 2015... ובפרשנות המצומצמת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה".

בעוד עמדת היועץ המשפטי לממשלה, שעלתה לראשונה במסגרת ערר שהוגש לגבי היתר בנייה לפרויקט תמ"א 38 ברחוב קק"ל בעיר גבעתיים, ביקשה "להפסיק את חגיגת הזכויות שניתנו ליזמים" ולקבוע דרך חישוב מצמצמת לעניין מתן זכויות הבנייה בפרויקטים, המועצה הארצית ביקשה דווקא לאמץ פרשנות מרחיבה יותר לחשוב הזכויות עם סייגים מסוימים.

נכון להיום טרם פורסם התיקון החדש (תיקון 3א') לתמ"א 38 ואנשי המקצוע עדיין עמלים על הניסוח הסופי ושומעים הערות מצד גורמים שונים, ובינתיים המאבק בין המועצה הארצית לבין המשנה ליועץ המשפטי לממשלה בנוגע לעמדה שתיושם בפועל כל עוד התיקון לא נכנס לתוקף - ממשיך לבלבל את הרשויות המקומיות והן את היזמים.

ממינהל התכנון שבמשרד האוצר נמסר היום בתגובה כי: "תקופת ההפקדה של תיקון 3 א' לתמ"א 38 תסתיים ביום 13.1.2016. לאחר מכן חוקר מקצועי ידרש לשמוע את ההערות וההשגות שהוגשו לתיקון. המלצותיו יובאו בפני המועצה הארצית שתחליט על דחייה, אישור או אישור בתנאים של התכנית. משך הזמן לפעולות אלו תלוי בהיקף ומורכבות ההשגות וההערות שיוגשו לתיקון. מינהל התכנון רואה חשיבות רבה בקידום התיקון, ולכן יפעל בכל האמצעים העומדים לרשותו לזירוז ההליכים.

"הדיון בוועדה המחוזית המוזכר בפניה היה לצורך הגשת הערות המחוז. תכלית תהליך ההפקדה היא לשמוע את העמדות המושכלות של הוועדות המחוזיות בהערותיהן והציבור בהשגותיו. כאמור לעיל, ההערות וההשגות ישמעו ידונו וייבחנו לגופם".

ככל הנראה, ההכרעה הסופית בכל הנוגע לתיקון החדש תתקבל בעוד שבועות ספורים.