מרים נאור, אנא עזרי לנו

בג"ץ הוא הסיכוי היחיד של הציבור להגן על עצמו מפני החזרת אריה דרעי למקום בו פשע

בעוד זמן קצר יידרש בג"ץ לדון בעתירה של התנועה לאיכות השלטון נגד מינויו של אריה דרעי לשר הפנים. השלב הראשון יהיה מינוי הרכב השופטים על-ידי הנשיאה מרים נאור, ואני מבקש לומר לה כמה מלים בעניין זה.

בהיעדר חוק בנושאים אלה מופעל שיקול סבירות המינוי. כלומר, האם אדם שהורשע בנטילת שוחד בהיותו שר הפנים יכול לחזור לאותו התפקיד. לא רק בגלל החשש שדרעי עלול לחזור על מעשיו, אלא בעיקר מבחינה מוסרית.

מדובר במבחן סובייקטיבי, כאשר למבחן כזה אין כללים ברורים. התשובה לעתירות אלה, אם כן, אינה מצויה בחוק, אלא בלבו, שכלו ואמות-המידה המוסריות של כל אדם, כל שופט.

למען העם בו הם יושבים

בדרך-כלל, אולי ברוב המקרים, בג"ץ דוחה עתירות כאלה בנימוק שאינו מתערב במינויים פוליטיים, שכן אלה הוכרעו בבחירות דמוקרטיות. זו בהחלט לא עמדה מופרכת - כעיקרון.

אבל בית המשפט, כידוע, "בתוך עמו הוא יושב". וזה אומר שהוא רשאי להעמיד את העיקרון למבחן מול מציאות שיש מאחוריה עיקרון דמוקרטי לא פחות חשוב - של ניקיון-כפיים מצד משרתי ציבור, בין נבחרים ובין ממונים.

עכשיו אני חוזר אלייך, גברתי הנשיאה. אנחנו יודעים, בוודאי שאת יודעת, כי אין דבר כזה "בית המשפט העליון" כגוף מונוליטי. זהו גוף המאכלס בתוכו שופטים שלכל אחד דעות משלו בנושאים המובאים בפניו. כלומר, כאשר מביאים עניין כלשהו לבית המשפט, אפשר לפעמים להעריך מה יוכרע לגביו על-פי הרכב השופטים, שדעותיהם ונטיותיהם ידועות מתוך פסיקותיהם.

את, גברתי הנשיאה, קובעת את ההרכבים. את מכירה את דעות השופטים ואת מזגם יותר טוב מכל אחד אחר, שהרי בתוך בית משפטך את יושבת, וכבר הרבה שנים. את בוודאי יודעת כי יש שופטים שנטייתם להתערב בנושאים פוליטיים גדולה יותר משל אחרים.

לכן, השאלה את מי תמני להרכב שידון בעתירה נגד דרעי, יש לה חשיבות רבה, אולי מכרעת, לגבי התוצאה. אני יודע שאת ושאר השופטים לא תודו בכך, אבל אני נותן לכם את הקרדיט שאתם יודעים זאת.

לו נתניהו מנהל הבנק למסחר

אנחנו הציבור עומדים חסרי אונים מול התנהלות "המנהיגים". אנחנו לא יכולים לעשות כלום כדי למנוע מעצמנו, מהמדינה, מהממשלה, את הקלון שמינוי דרעי מטיל עלינו ועליכם. בית המשפט שלך, גברתי, הוא הסיכוי היחיד שלנו להגן על עצמנו מפני פוליטיקאים חסרי מוסר ומצפון, בהם שרים המצביעים פה-אחד (!) להחזרת דרעי למקום שבו פשע. לו נתניהו היה מנהל הבנק למסחר, האם היה מחזיר את אתי אלון להנהלת הבנק שבכספיו מעלה?

תעזרי לנו, כבוד הנשיאה. בבקשה.