הירידות בעולם חתכו יותר מ-1% מקופות הגמל בשבוע וחצי

בעשרת הימים הראשונים של 2016 נמשכה המגמה השלילית שנרשמה בשוק הגמל בנובמבר-דצמבר, והוא רשם לפי הערכות תשואה שלילית של עד 1.2% ■ גורם מוסדי מקומי: "פתיחת השנה בעולם היא גרועה ביותר ומעלה חששות"

ימים סוערים בבורסה / צילום:צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ימים סוערים בבורסה / צילום:צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הפתיחה הגרועה של השנה בשוקי ההון בעולם חתכה יותר מאחוז מהחסכונות שבקופות הגמל של הציבור בישראל, בממוצע. על פי אומדנים שנמסרו מגורמים בשוק הגמל עולה, כי בשבוע וחצי הראשונים של 2016 נמשכה המגמה השלילית שנרשמה בשוק הגמל בדצמבר ובנובמבר האחרונים, ושוק הגמל רשם, על פי ההערכות, תשואות שליליות של 1.1% עד 1.2%, בממוצע.

הנתונים האמורים אינם מפתיעים, לאור המציאות הניבטת אל המשקיעים ממסכי הבורסות בעולם, שם שולט הצבע האדום שמבשר על ירידות שערים. בדומה למה שהתרחש בשווקים ביוני אשתקד, החששות לגבי כלכלת סין משפיעים על המשקיעים ברחבי הגלובוס, ומביאים למגמה שלילית בשווקים המפותחים במערב.

גורם מוסדי בשוק המקומי אמר היום, כי "פתיחת השנה בעולם היא גרועה ביותר ומעלה חששות. אבל התשואות ששוק הגמל רשם מתחילת 2016 אינן קטסטרופה", תוך שהוא מוסיף, כי "ברור שלא מדובר בתשואות טובות עובר החוסכים, אבל בהינתן מה שקורה בשוקי העולם, זה גם לא כל כך גרוע".

התוצאות שרשם שוק הגמל מתחילת השנה מגיעות לאחר סיומה של שנת 2015, שבה הציג, על פי ההערכות, תשואה שנתית של 2% עד 2.5%, בממוצע ענפי. על פי אותן הערכות, המסלולים המצטיינים בגמל צפויים להציג בסיכום 2015 תשואות שיגיעו לרמה של סביב 3%, בעוד שלמול אלה יהיו כנראה כמה מסלולי דגל שיציגו השנה תשואות של 1.2% עד 1.5% בלבד.

בבית ההשקעות מיטב דש נקבו באומדן תשואה מדויק יותר עבור קופות הגמל: "רצף אירועים שליליים שגרמו לחוסר יציבות בשווקים הפיננסיים העולמיים - ביניהם ההאטה בקצב הצמיחה של הכלכלה העולמית ובראשם ההאטה הכלכלית בסין ונפילת הבורסה שם באוגוסט ובספטמבר - צניחת מחירי הסחורות, ובראשם הנפט, והמיתון המתמשך ברוסיה, מצננים את האופטימיות שהייתה בתחילת השנה ומביאים לכך שתעשיית קופות הגמל תסגור את השנה בתשואה חיובית ממוצעת של 2.1% בלבד", מסרו בבית ההשקעות.

לפיכך, התשואות ב-2015, שהסתיימה באקורד צורם - דצמבר ונובמבר שליליים עבור החוסכים לטווח ארוך בישראל - יהיו כנראה החלשות ביותר שרשם שוק הגמל מאז שנת 2011, שהסתיימה עם תשואה שלילית של 2.95% בשוק הגמל. שוק הגמל צפוי להציג עבור דצמבר האחרון תשואה שלילית כלל-ענפית שתנוע סביב רמה של מינוס 1%, לאחר שבנובמבר 2015 נרשמה תשואה שלילית של מינוס 0.2%.

בשלוש השנים בין לבין - 2012 עד 2014 - רשמו קופות הגמל לתגמולים תשואה נומינלית ברוטו של כ-5.4% (2014) 9.1% (2013) ושל 10% (2012). כמו כן, על פי נתוני הגמל נט, בין השנים 1999 לסוף 2014, תקופה של 16 שנים, רשמו קופות הגמל לתגמולים תשואה שנתית נומינלית ברוטו בשיעור ממוצע של 7.2%.