חולדאי: לסגור מרכזי המסחר בשבת - ולאפשר תח"צ

ראש עיריית ת"א במכתב לח"כים וראשי רשויות: "לגבש אמנה חברתית בה נסכים שבשבת לא יתקיים מסחר, ואפילו הקניונים יהיו סגורים - אך מנגד יותרו תחבורה ציבורית ושירות מצומצם של קיוסקים ומרכולים"

רון חולדאי / צילום: תמר מצפי
רון חולדאי / צילום: תמר מצפי

הקרב על השבת: ראש עיריית תל-אביברון חולדאי, מציע לסגור את מרכזי המסחר בשבת, אך לאפשר תחבורה ציבורית. זאת, על רקע הצעת החוק של ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) להשבית את המסחר בשבת לחלוטין - הצעה שגררה ביקורת רבה, ובעקבותיה ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לזוהר למשוך את ההצעה ולהכניס בה תיקונים.

במכתב ששיגר היום (ד') חולדאי לחברי כנסת וראשי רשויות, הוא מציע לגבש "אמנה חברתית" שתסדיר את עניין השבת.

"תפיסת העולם המנחה הייתה ונשארה כי יום השבת צריך להיות יום מנוחה בו אין מסחר ועבודה", כותב חולדאי. "זהו ערך סוציאלי ממדרגה ראשונה. לכל אדם צריכה להיות זכות ליום מנוחה בשבוע. יום מנוחה שבו הוא יכול לבלות, לנפוש או לבקר את קרוביו; ואך טבעי שכיהודים וכציונים נאמץ את יום השבת כיום המנוחה שלנו במדינת ישראל.

"אין מדובר בוויכוח על ענייני הלכה, אלא בשאלה ערכית-אזרחית לגבי גבולות הגזרה שהמדינה אמורה להגדיר כדי שיום השבת יהיה יום המנוחה השבועי, בו רובו המכריע של הציבור לא יעבוד, אך יינתנו בו אותם שירותים הנדרשים לציבור כדי ליהנות מאותו יום מנוחה".

לדברי חולדאי, "תל-אביב-יפו - לפני ואחרי חוק העזר שנקבע על-ידינו - היא עיר שנחה בשבת לא פחות ואולי אף יותר מערים רבות אחרות! תל-אביב-יפו, העיר 'ללא הפסקה' עם הפעילות המסחרית, העסקית והתעשייתית האינטנסיבית המאפיינת אותה במהלך השבוע - משנה את פניה לגמרי בשבת. הפעילות העסקית-מסחרית מפנה את מקומה לפעילות של בילוי, תרבות ונופש, המתאימה ליום המנוחה ובכך משרתת עירנו גם את המטרופולין כולו. אפילו 'הקניונים' הגדולים אינם פועלים בתל-אביב-יפו - בניגוד למה שמקובל בערים רבות אחרות.

"מועצת העיר שלנו החליטה ברוב מוחלט של חבריה לתקן את חוק העזר, באופן שיתיר פעילותם של מספר מצומצם של קיוסקים ומרכולים הפועלים כבר שנים בעיר (כמו במרבית הערים בארץ), על-מנת לתת שירות לתושבי העיר המעוניינים בכך. מדובר במספר זניח של 150-200 עסקים שפעילותם תותר, מתוך 50 אלף עסקים הפועלים בעיר בכלל".

כאמור, חולדאי קורא לאפשר במקום זאת תחבורה ציבורית בשבת, וכותב: "הייתי מציע לבחון באותה דרך את המצב הקיים במדינה ולגבש אמנה חברתית, בה נסכים על כך שבשבת לא יתקיים מסחר, ואפילו הקניונים יהיו סגורים - אך מנגד יותרו תחבורה ציבורית ושירות מצומצם של קיוסקים ומרכולים במתכונת שבת. כך נדאג שיום השבת יהיה באמת יום מנוחה לכולם, המוקדש לבילוי, תרבות ופנאי. הדבר עדיף, לטעמי, מתרבות הקניות שכאמור התפתחה כאן בשבתות".

לדברי חולדאי, "התחבורה הציבורית צריכה להיות במתכונת המאפשרת לכל אזרחי ישראל גישה למערכת השירותים והצרכים הנדרשים ביום המנוחה והפנאי, שמן הסתם תהיה שונה מהמתכונת הנהוגה ביום חול. כך תתאפשר גם למי שאינו מחזיק רכב פרטי נגישות לבתי-חולים, לביקור קרובים, מופעי ספורט ותרבות, רחצה בחוף הים ועוד.

"זו אינה סוגיה מקומית או תל-אביבית אלא עניין כלל-ארצי. מדוע רק מי שיש לו רכב יוכל לבקר את קרוביו, ליהנות ממופעי תרבות וספורט או בילוי בחוף ים בשבת?! מדוע הסבתא מטבריה או מבאר-שבע לא תוכל לבקר בשבת את נכדיה בהרצליה או בבת-ים?! ובראייה כוללת של איכות הסביבה והכלכלה - תחבורה ציבורית בשבת תאפשר להוריד מהכביש כלי רכב פרטיים רבים שמוחזקים על-ידי אלה שאין להם דרך אחרת להתנייד ביום המנוחה".

חולדאי חותם את מכתבו כך: "מלאכת האיזון וההסכמות ברוב הנושאים ממילא אמורות להישאר - כפי שאף נקבע בחוק - בידי ההנהגה המקומית בכל מקום ומקום, ובוודאי שלא ניתן לגזור דין אחד לתל-אביב-יפו ולבני-ברק. וכפי שמועצת העיר בבני-ברק יכולה לסגור בשבת גם את מה שמותר בכלל המדינה - כך ראוי לכבד את סמכותה של מועצת העיר תל-אביב-יפו לקבוע את אופיה של השבת ברחובותיה".