רמי לוי מקים קניון ליד גדר ההפרדה: "כל רמאללה יבואו"

בעלות של 200 מיליון שקל, לוי מקים בימים אלה את הקניון הישראלי-פלסטיני הראשון ■ בתוכנית: רשתות ישראליות לצד פלסטיניות וקונים מרמאללה לצד מתנחלים מגבעת-זאב ■ "נשרת את כולם ללא הבדל גזע ולאום"

רמי לוי / צילום: איל יצהר
רמי לוי / צילום: איל יצהר

300 מטר מאצטדיון "פייסל חוסייני", ביתה של נבחרת פלסטין בכדורגל, על "דרך רמאללה" ובמרחק קצר מגדר ההפרדה, נבנה בימים אלה הקניון הישראלי-פלסטיני הראשון בעיירה א-ראם שמצפון לירושלים. היזם, איש העסקים רמי לוי, שואף להקים 20 אלף מטרים רבועים של עשרות עסקים שייצרו את קניון הדו-קיום המוביל באזור ירושלים.

תמהיל העסקים יהיה מעורב. "כל הרשתות הגדולות יהיו פה", הבטיח לוי, שהחל לאחרונה בשיווק שטחי המסחר. לחנויות עשויים להצטרף גם מותגים מוכרים בשטחי הגדה ובמזרח ירושלים, כמו "סביטני", יבואנית מוצרי החשמל הפופולרית בשטחים, שבימי טרום האינתיפאדה סניפיה במזרח ירושלים היוו מוקד עלייה לרגל גם ליהודים.

200 מיליון שקל הושקעו בהקמת הקניון, שיוקם בקצה אזור התעשייה הדועך של עטרות. לוי מאמין שיצליח להפריח את השממה שבאזור. "גם בתלפיות, כשפתחתי את החנויות הראשונות, הייתה שממה. ב-17:00 בערב לא היה כלב, ותראה איך המקום צמח".

השכונות הסמוכות למתחם הן בית חנינא ושועפאט, שעלו השנה לכותרות לאו דווקא בנסיבות חיוביות. 80 אלף יהודים ו-120 אלף ערבים מתגוררים באזור; 7 דקות נסיעה מנווה-יעקב וכ-10 דקות מרמות, גבעת-זאב ופסגת-זאב.

מאות אלפי פלסטינים מתגוררים בשכנות למתחם, מעבר לחומה, ונושאים תעודות זהות כחולות. האחרונים צפויים להגיע לקניון דרך מעבר קלנדיה. לוי, מצפה שגם תושבי רמאללה יגיעו לעשות שופינג במתחם: "כל רמאללה יבואו לקנות שם, זה דו-קיום".

המצב הביטחוני הרגיש וגל הטרור הנוכחי לא מטריד את לוי בכל הנוגע לפרויקט החדש. "אנחנו נשרת את כולם ללא הבדל גזע ולאום וגם נעסיק ללא הבדל דת גזע ולאום". לדבריו, "אנשי עסקים ערבים גם השכירו פה שטחים. יש פה 200 אלף תושבים שאין להם מרכז מסחרי וזה המקום הכי טוב, הכי מרכזי שיכול להיות. העסקים יעשו כאן עסקים מצוינים. אין לי שום חששות, אני בונה פה מקום לתפארת מדינת ישראל. מכל העולם יבואו לראות את הדו קיום פה".

"לוי מראה מה זו ציונות ומה זו אמונה"

תמיכה מפתיעה הגיעה מהאגף הימני של עיריית ירושלים. "כפעיל למען ההתיישבות במזרח ירושלים אני מצדיע ומודה לרמי לוי, חברי למועצת העיר, שמראה לכולם איך צריך להתנהג", אמר חבר מועצת עיריית ירושלים ופעיל הימין אריה קינג. לדבריו, "לוי מראה מה זו ציונות ומה זו אמונה. לבנות דווקא בימים אלו במקום לא פשוט זאת דוגמה ומופת לכל האחרים בעירייה ובממשלה. זה הזמן להשקיע במזרח ירושלים ואני מאמין שהקניון יהפוך לאבן שואבת ויחייה את האצבע הצפונית של ירושלים". גם קינג מאמין שזו תהיה הצלחה: "עשרות אלפים יגיעו, מנווה יעקב ופסגת זאב, מבית חנינא ומא-ראם".