אקסלנס: בטווח הקצר רשתות אחרות ייהנו מההקפאה במגה

האנליסטית מיכל אלשיך: "עם זאת, בטווח הארוך שופרסל היא הרשת העיקרית הניצבת בפני סיכון לאובדן נתחי שוק" ■ גיל דטנר מלאומי שוקי הון: "השאלה מי ירוויח יותר ומי פחות תלויה בתוצאה הסופית של התהליך"

"הקפאת ההליכים במגה צפויה להשפיע בצורה שונה בטווח הקצר ובטווח הארוך" - כך טוענת מיכל אלשיך, אנליסטית בכירה באקסלנס ברוקראז', בעקבות צו הקפאת ההליכים הזמני שניתן היום (א') לרשת מגה.

לדבריה, "בהסתכלות קצרת-טווח, הקפאת ההליכים במגה חיובית מאוד לרשתות הקמעונאות. העובדה שמגה לא תתפקד כראוי צפויה להביא להמשך זליגת הלקוחות לכיוון רשתות אחרות, ואלה ייהנו מעלייה בנתחי השוק ומתוצאות חיוביות.

"בעיקר כדאי לציין לחיוב את שופרסל וטיב טעם, היות ורוב הסניפים של מגה שנותרו קרובים גאוגרפית לשופרסל, שהיא בעלת פריסה ארצית רחבה, וכן לטיב טעם, שהינה רשת קטנה יותר".

"יחד עם זאת", לטענתה, "בהסתכלות ארוכת-טווח, יש לזכור כי הסניפים של מגה נמצאים במיקומים אסטרטגיים וטומנים בחובם פוטנציאל הצלחה כלכלי, לכן סביר שהם לא יחסגרו אלא ימכרו לאחרים. אפשר גם לגזור את העתיד מהעבר - גם ב-2015, כשמגה צמצמה 54 סניפים, 43 מתוכם נרכשו על-ידי מתחרים, ורק 11 נסגרו".

לדברי אלשיך, "בסופו של דבר, על אף הקפאת ההליכים, אנו לא צופים ירידה מהותית בשטחי המסחר בשוק. במציאות הנוכחית קיימים שני תרחישים: מגה תימכר כמקשה אחת לשחקן יחיד, או מרבית סניפי מגה ימכרו ויתפזרו בין מספר שחקנים.

"בשני התרחישים האפשריים, בטווח הארוך שופרסל היא הרשת העיקרית הניצבת בפני סיכון לאובדן נתחי שוק. זאת משום שאם עד כה היה לה מתחרה חלש יחסית (מגה), ברגע שייכנסו השחקנים האחרים לסניפי מגה - לשופרסל יהיה הרבה יותר קשה לשמור על מעמדה".

"בשורה התחתונה", היא מסכמת, "בהסתכלות ארוכת-טווח מחירי המניות של הרשתות מגלמים כבר אופטימיות רבה וציפיות חיוביות. לאור זאת, ולמרות מצבה של מגה, בתמחור הנוכחי, סקטור הקמעונאות אינו משקף להערכתנו אפסייד מהותי". 

מי ירוויח יותר ומי פחות?

גיל דטנר, אנליסט תקשורת וקמעונאות בלאומי שוקי הון, פרסם היום גם הוא תגובה למהלכים האחרונים ברשת מגה. לדבריו, "מן התגובה המתונה של המניות בסקטור, ניתן ללמוד כי השוק כבר ציפה לכך. עם זאת, גורלה הסופי של הרשת עדיין לא ברור.

"מגה בעיר מפעילה כ-126 חנויות, עם מכירות של כ-1.5 מיליארד שקל, אך בימים טובים יותר היא נהנתה ממחזור של כ-2 מיליארד שקל (ונתח שוק של כ-2.8%). בשלב זה לא נראה כי קיים גורם רציני המעוניין לרכוש את החברה כפי שהיא, וזאת לנוכח הצורך להשקיע סכומים גדולים בהסבה וחידוש החנויות וו המורכבות של התמודדות מול ספקים, בעלי החנויות וועד העובדים".

לדברי דטנר, "הניסיון למכור את הרשת יימשך מעתה תחת המטרייה של בית המשפט. עדיפות הנאמן תהיה למכור את הרשת כיחידה שלמה ככל הניתן. הנושאים המרכזיים לדיון יהיו עמדת העובדים והשינויים הנדרשים בשכר הדירה".

לטענתו, "אין ספק כי יציאתה של שחקנית גדולה מהשוק תיטיב עם השחקנים הנותרים, שכן הלחץ התחרותי יפחת ויאפשר לשחקנים להגיע לשווי משקל חדש תוך שיפור במרווחים. השאלה מי ירוויח יותר ומי פחות כרוכה בתוצאה הסופית של התהליך".

באשר לשופרסל, דטנר מציין כי "התוצאה האידיאלית עבורה היא סגירת כמות גדולה של חנויות, כאשר שכר העובדים ועלויות השכירות יישארו ללא שינוי מהותי - מה שיקשה מאד על הרוכש/מתחרה החדש. מנגד, אם יימצא רוכש יחיד שיקנה את העסק, שגם יצליח להתגבר על ההסכם הקיבוצי ולשנות את גובה שכר הדירה, אזי שופרסל תמצא את עצמה מול מתחרה בתוך העיר עם מותג ועם מבנה עלויות משופר".

עוד לדבריו, "שחקני הדיסקאונט ייהנו הן מהשיפור בסביבה התחרותית והן מהזדמנות לרכוש חנויות נוספות. שוב - השאלה היא האם הרשת תתחלק בין מספר קונים (כפי שקרה ברשת YOU), או האם יימצא קונה אחד. אין ספק כי מדובר באתגר משמעותי עבור כל שחקן קיים בשוק, אך מצד שני למגה בעיר מיקומים אטרקטיביים, כך שמדובר גם בהזדמנות גדולה ביותר".