לאן עפים הסוחרים

שוקי המניות מפחידים את הסוחרים. איפה הם מוצאים מפלט?

מניות / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מניות / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אינני יודע כמה מכם מכירים את הביטויים Risk-On ו-Risk Off. הם הפכו למעין סיסמאות כלליות לציון דבר פשוט אחד ומכליל: רצון המשקיעים-סוחרים לקנות או למכור נכסים הנחשבים למסוכנים. וכתוצאת לוואי ישירה, כל פעם שמתקיים מעבר בין תקופות אלו, אנו חוזרים ומאשרים את הרשימה של הנכסים הנמצאים בקטגוריה המסוכנת, ואלו הנמצאים בקטגוריה של המפלט.

אם ניקח את הנכסים הברורים מאליהם, נוכל לציין ששוקי המניות נמצאים במחנה ה"מסוכן", בעוד הדולר האמריקאי, ואג"ח מדינה של המדינות הגדולות נמצאים במחנה של ה"מפלט".

אנו נמצאים בתקופה של אשרור מחדש כזו.

שוקי המניות סובלים, הדולר עולה, ואכן עולים סימנים של בריחה לאג"ח. אין כמו תמונה השווה אלף מילים, ולכן, לפניכם, גרף שבועי של תעודת הסל הגדולה ביותר בתחום אג"ח המדינה האמריקאי (TLT):

משה-שלום-תילתי-19-01
 משה-שלום-תילתי-19-01

שימו לב שחיכינו לאירוע טכני גדול זמן רב ביותר. יצירת המשולש שנפרץ זה עתה החלה בתחילת השנה שעברה כאשר התעודה, והנכסים שהיא מייצגת, הגיעו לשיאם. במקרה של התעודה, סביב 137.

אז החלה הירידה הראשונית מן השיא, שהעניקה לסוחרים תיקון טכני סחיר יפה במיוחד, המהווה חזרה של קצת יותר מ-50% של העלייה הגדולה הקודמת (2 סגול, ואליפסה סגולים).

אך ככל שהמערכת נכנסה להיצרות הרגילה של תבנית הדשדוש היה ברור שהשוק מחכה להכרעה. תחילה, הכרעה בדבר עלייה או הישארות במקום של הריבית האפקטיבית של הפד; וכאשר זו הגיעה, זה לא הספיק. היה חייב להגיע עוד אלמנט חיצוני שיכל להכריע משולש כה גדול. והנה, המעבר ל-Risk Off האחרון היה הקש ששבר את הגב של הגמל הזה, והפריצה קרתה.

ניתן להתרשם מן הישיבה הארוכה על הגדר שהייתה מנת חלקם של המשקיעים-סוחרים, וזאת על בסיס המומנטום המוצג ב-4 סגול. תרדמת של ממש בנכס הנוסע ושב במסגרת תבנית המשולש. הפריצה עדיין לא שינתה הרבה בעניין זה אבל התאוצה חזרה במעט לצד החיובי וגם זה משהו.

מה שכן מעניין במיוחד היא הפריצה המלווה של זרימת ההון, ב-3 סגול, אחרי שקו המגמה התוחם של האינדיקטור שמר על השיאים מאז תחילת 2014. מאז תחילת 2014, ראינו הקטנה הדרגתית של כמות הכסף הנכנסת לתוך התעודה, דהיינו של כסף המושקע באג"ח המדינה דרך הכלי הזה. אגב, גודלו של הכלי הפיננסי הזה הוא כזה שאנו יכולים לומר בוודאות מבוססת שתנועת ההון המוצגת כאן אכן מייצגת את זרימת ההון הכוללת לכיוון נכס הבסיס, ואלו אג"חי המדינה עצמם. בכל אופן, מאז אותה תחילת 2014, העדיפו פחות ופחות את הכלי הזה להשקעה, ורק עכשיו, בפריצת המשולש, אנו רואים כניסה מסיבית של מזומנים טריים מחדש.

כמו כן, יש לומר שהפריצה במחיר, ב-1 סגול, לא אמורה ליצור תנועה חלקה במיוחד כלפי מעלה. מול המחיר עומדות רמות התנגדות קשות למדי כאשר 126, ו-131, הן שתיים מן הברורות יותר. למרות זאת, ועל פי ההיגיון הטכני מן הספרים (יעד הפריצה כעומק תבנית הדשדוש), תהיה זו הפתעה אם בסופו של דבר המחיר לא יגיע, או יתקרב עד כדי פסע, מן השיא סביב 137.

ב-Reverse Engineering ניתן לציין שתנועה כזו מנבאת גם המשך תנודתיות ושלילה בנכסי ה-Risk-On, ובמיוחד בשוקי המניות, אבל על כך הרחבתי בשבוע שעבר.

 

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com .

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.