ניסנקורן: "לתבוע את בעלי מגה - הם מזעזעים"

יו"ר ההסתדרות תוקף את שרגא בירן, הקיבוצים ודודי ויסמן: "שמעתי שויסמן הסתובב עם רכב יוקרה ואמר שזה לא על חשבון מגה ורבוע כחול, וכשהוא החזיר אותו, התברר שהכול היה מהם. יכול להיות שימצאו עוד דברים"

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, קורא להגשת תביעות משפטיות נגד בעלי רשת מגה - שרגא בירן, דודי ויסמן והקיבוצים - על כך שהביאו לקריסת החברה, ובדרישה כי יחזירו חלק מהדיבידנדים שמשכו מהחברה במהלך השנים.

בשיחה שקיים היום (ב') עם עיתונאים, ניתח יו"ר ההסתדרות את הטעויות שהביאו לקריסתה של מגה, את תפקיד העובדים בתהליך וכיצד ניתן לדעתו הציל את החברה.

"הבעלים מזעזעים", אמר ניסנקורן, "זאת התנהלות חסרת אחריות של הבעלים. הם בעצם איבדו אמון במגה. היחיד שעניין אותו זה קפלן (אביגדור קפלן, יו"ר מגה - ע"ב) שניסה להציל את זה. הבעלים היו מחוץ ללופ לאורך כל הדרך - זה לא מעניין אותם. הם לא היו בבית המשפט בכלל. אני מקווה שתהיה בסוף תביעה נגזרת נגדם שתחייב אותם להחזיר מיליונים. הם הוציאו דיבידנדים ממגה ומחברת-האם בסכום של 1.3 מיליארד שקל. הם (הבעלים - ע"ב) רוקנו אותה, פשוט רוקנו בצורה שערורייתית. לקחו את כל הנדל"ן והעבירו לחברת-האם. השכירו את הנדל"ן למגה במחירים שערורייתיים שהם לא מחירי שוק, משכו דיבידנדים, כולל ממגה בלי להשאיר לה שום שומנים ושום עודפים".

 

ניסנקורן נשאל האם יש לדעתו "חורים שחורים" ששאבו כספים מהחברה ולא התגלו עדיין, ואמר כי "אם יהיו תביעות נגזרות נגד הבעלים יכול להיות שימצאו הרבה דברים שהבעלים עשו. שמעתי שדודי ויסמן הסתובב עם רכב יוקרה ואמר שזה לא על חשבון מגה והריבוע הכחול, וכשהוא החזיר אותו התברר שהכול היה מהם. זה סתם דבר קטן, אבל יכול להיות שימצאו עוד. בחברת-האם רב הנסתר על הגלוי, אבל במגה הכול ברור. היא חברה טובה עם בסיס לקוחות טוב".

ניסנקורן הסביר כי לדעתו ניתן עדיין להציל את מגה אם זו תימכר כמקשה אחת לבעלים חדש. "כרגע לא הייתה ברירה אלא ללכת להקפאת הליכים", אמר יו"ר ההסתדרות, "באופן אבסורדי, יש מספיק כסף. בהקפאת הליכים לא צריך לשלם חובות עבר, אתה משלם על בסיס מזומן ויש כסף במגה לשלם על בסיס מזומן. הם צריכים למכור ב-50 מיליון שקל (בחודש - ע"ב), אז לכאורה מגה יכולה לשרוד את הכמה חודשים עד למכירה".

ניסנקורן היה מעורב בשנה האחרונה במו"מ בין הנהלת מגה לוועד העובדים, שבמסגרתו הסכים הוועד לתוכנית הבראה שכללה פיטורי עובדים והוצאת סניפים. לדבריו, "העובדים הם לא הסיבה לקריסה של מגה. העלויות של העובדים במגה קצת יותר גבוהות מהעלויות של העובדים ברמי לוי, אבל בואו ניקח את זה בפרופורציה, זה בין הענפים עם השכר הנמוך במשק. רוב העלות זה הסחורה. עלות העובדים במגה זה אולי 15% מסך ההוצאות - זו לא הסיבה לקריסה. יש מטה מנופח וכו', אבל אלה דברים שכבר תוקנו. יש קרן השתלמות, וגם ברמי לוי אמורה להיות קרן השתלמות אחרי ארבע שנים, רק שהוא מפטר את העובדים לפני שהם מגיעים לוותק של 4 שנים.

"כמעט בכל מה שפנתה (אלי - ע"ב) ההנהלה - אני הסכמתי. שכנעתי את הוועדים, שיניתי דברים בניואנסים במיקרו, אבל במאקרו זרמתי, כי אמרתי 'מגה במשבר, חייבים לייצר יציאה מהמשבר'. ניקינו את הנכסים הרעילים, YOU שהפסידה הון תועפות נמכרה, והיו עוד סניפים מפסידים מאוד שנמכרו. 120 הסניפים שנשארו מתוך 180 סניפים - הם הדובדבן שנשאר. כל הסניפים האלה הפדיון שלהם גבוה יותר מהעלויות שלהם. זה מונח על המדף ומי שייקח את זה יהיה לו פדיון מאוד טוב. אני גר בהוד השרון ויש שם סניף באזור יוקרתי שברור שהוא יצליח. נשארו הסניפים הכי טובים, ואם הספקים היו מספקים את הסחורה כמו שצריך - מגה לא הייתה קורסת. אבל ברגע שספקים לא מספקים כי הם מפחדים שמגה תקרוס ואז הם לא יקבלו את הכסף בחזרה ואז הציבור רואה שהוא נכנס ואין שם סחורה - אז יש קריסה.

"אם הנאמן יהיה בראש שכל אחד ינגוס במגה וייקח את ליטרת הבשר שלו, ואז יכול להיות שהוא ימכסם את הרווחים כנאמן וימכור 20 חנויות לזה ו-20 חנויות לזה - אז אין מגה. אם הנאמן יהיה בראש של למכור את מגה כיחידה אחת - יהיה בסוף קונה כי זה פריים לוקיישן ואז מגה שורדת. והיא תשרוד טוב. זה מאוד תלוי בנאמן - זאת השאלה הגדולה".

בנוסף לבעלים הפנה ניסנקורן אצבע מאשימה גם כלפי הנהלת החברה והצביע על הטעויות המרכזיות שעשתה: "עשו החלטות ניהוליות גרועות במגה בגלל שהם רצו להתחרות ברשת הרביעית, ברמי לוי וכו', אז הם הקימו את המותג YOU. אבל הם לא יודעים לנהל מותג כזה - אותו מנכ"ל מנהל גם את המותג וגם את מגה בעיר, שזה בכלל שני דברים שונים. מגה בעיר זה פריים לוקיישן ואתה צריך פחות להיזהר במחירים, ו-YOU זה לוקיישן לא טוב ואתה חייב להתעסק עם המחירים, ואתה באותה רשת, אותו מנכ"ל, שצריך למכור מוצר איקס במגה בעיר בצורה מסוימת וב-YOU בצורה מסוימת, וזה בלתי אפשרי לנהל את זה ככה.

"היה מנגנון מנופח, היה מטה כפול ל-YOU ולמגה, בקיצור, ניהול פשוט מטומטם. ואז בא אביגדור (קפלן - ע"ב). הוא עשה טעות גדולה לדעתי עכשיו עם הבונוס שהוא לקח לעצמו..., אבל בתור מנהל הוא מנהל טוב. הוא נכנס וראה את המשבר, עשה טעות אחת. הוא לא בא מהשוק הקמעונאי - כל השוק הקמעונאי הוא מבוסס ציפיות. אם אתה שובר את הציפיות לספקים ומול הצרכנים - אתה יכול להתמוטט ברגע. זה גם מה שקרה גם בקלאבמרקט... הוא (אביגדור קפלן - ע"ב) יצר משבר אמון מול הספקים והלקוחות בהתנהלות שלו. זה דבר שאתה יכול לעשות נניח ב'הדסה', כי בהדסה החולים ימשיכו להגיע כי יש לך שני בתי חולים בירושלים. בשוק קמעונאי מאוד מאוד בעייתי לעשות כזה דבר, והוא (קפלן - ע"ב) ביחד עם שרגא בירן ודודי ויסמן, עשו טעות ענקית ביצירת משבר האמון".