מועצת הכבלים והלוויין: מאז שקנסנו את הוט השירות השתפר

המועצה, בראשות ד"ר יפעת בן-חי-שגב, הטילה במהלך שנת 2015 בסך-הכול 8 עיצומים כספיים בהיקף של 856,800 שקל

יו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן חי שגב / צלם: תמר מצפי
יו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן חי שגב / צלם: תמר מצפי

מועצת הכבלים והלוויין, בראשות ד"ר יפעת בן-חי-שגב, הטילה במהלך שנת 2015 (מינואר 2015 ועד דצמבר 2015) 8 עיצומים כספיים בהיקף של 856,800 שקל - כך מפרסם היום (ג') אגף הפיקוח והבקרה במועצה.

מדובר בהיקף קנסות נמוך משמעותית מאלה שהטילה המועצה בשנת 2014, שבה אף הוטל העיצום הכספי הגדול ביותר שהטילה אי-פעם המועצה - קנס בסך 1.61 מיליון שקל שהושת בדצמבר 2014 על חברת הוט בשל כשלים במערך שירות הלקוחות של החברה במהלך אותה שנה, כולל זמני המתנה חריגים במוקדים הטלפוניים.

יצוין כי במהלך 2015 שירות הלקוחות של הוט שופר משמעותית, וזמני ההמתנה התקצרו דרמטית, מה שאפשר לייחס ליעילות העיצום הכספי ולשינוי מדיניות החברה, אשר החל מיולי 2015 עומדת בראשה המנכ"לית טל גרנות-גולדשטיין.

בין העיצומים הכספיים שהוטלו במהלך 2015, הוטל קנס של 252,000 שקל על ערוץ מורשת (ערוץ 20) בשל הפרות של כללי רישיונו - שידור עצרת בחירות ושידור מבזקי חדשות, בניגוד לתנאי הרישיון האוסרים שידורי חדשות ללא קבלת היתר מראש.

על צ'רלטון, מפיקת ערוצי ספורט 1 וספורט 2, הוטל עיצום בסך 201,600 שקל בשל שידור בערוץ בתשלום של שני משחקי כדורגל שנמצאים ברשימת האירועים המוכרזים; כלומר משחקים שהיה עליהם להיות משודרים בערוץ ללא תשלום נוסף (המשחקים היו במסגרת חצי גמר ליגת האלופות, בהם התמודדו סביליה נגד ולנסיה ויובנטוס נגד בנפיקה).

על ערוץ הידברות (ערוץ 97) הושת עיצום כספי בסך 201,600 שקל בשל שידור פרסומות, בניגוד לחוק התקשורת האוסר שידור פרסומות בכבלים ובלוויין. יצוין כי קנסות המוטלים על ערוצים המשודרים בהוט וב-yes נחלקים בין שתי פלטפורמות השידור, כך שעל כל אחת מהן הוטל בנקרה זה קנס של 100,800 שקל.

עיצומים נוספים שהטילה המועצה במהלך השנה כללו גם עיצום כספי על הוט אשר הוטל על החברה בחודש ינואר 2015 בשל הצעת מבצעים שלא כדין. עיצומים נוספים ספגו ערוץ הכנסת בשל אי-עמידה בחוק חובת הנגשת השידורים לכבדי שמיעה, ועל ערוץ TRACE בשל שידור אירועי ספורט חיים בניגוד לרישיונו.

במחלקה המשפטית של מועצת הכבלים והלוויין מדגישים כי במהלך 2015 לא התקבלו עתירות משפטיות נגד העיצומים הכספיים שהטילה המועצה - זכות שעומדת בפני כל חברה עליה מושת קנס.

ראש אגף הפיקוח במועצה, רונן אברמסון, מסר: "העיצומים הם כלי אותו בחר המחוקק להעניק לנו על-מנת לוודא שהחברות המפוקחות עומדות בהוראות החוק והתקנות. המועצה מטילה עיצומים רק לאחר שנקבע באופן ודאי כי נעשה הפרה של החוק או הכללים וקיימת תשתית עובדתית איתנה לקיומה של ההפרה. מטרת המועצה היא להגיע למצב בו לא יהיה צורך בהטלת עיצומים. עם זאת, לא נתפשר על אכיפת החוק והכללים, כפי שמצפה מאיתנו הציבור שעל ייצוגו ועל שמירה על האינטרסים שלו אנחנו אמונים". 

מחברת הוט נמסר: "אנו גאים לתת ללקוחותינו שירות מוביל בשוק התקשורת עם זמני מענה מהטובים בשוק. תמוה כי בשנת 2016 בוחרת המועצה לעסוק בעיצום כספי שהוטל בשנת 2014, יש להניח כי זו דרכה של המועצה לברך את הוט על המהפך בשירות".