הנאום המרתק של בנט

האם גם בכירי מפלגות אחרות מסוגלים להגיח מקופסאותיהם ולהשתתף בדיון פורץ מחשבה?

נפתלי בנט / צילום: תמר מצפי
נפתלי בנט / צילום: תמר מצפי

הדברים שהשמיע נפתלי בנט בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי מעניינים כשלעצמם, אך במיוחד מרתקים בשונותם. השיח המדיני-ביטחוני אצלנו מתאפיין בדרך כלל בטיעונים שהם חזרה על דברים שנאמרו מאות ויותר פעמים. זה נובע מכך שהבעיות באזור כמעט אינן משתנות, גם אם הן נעשות מורכבות יותר.

"תפיסה ביטחונית חדשה"

בא בנט ואומר ש"עלינו לייצר תפיסה ביטחונית חדשנית ויצירתית". הוא לא מסתפק באמירה כללית, ומפרט: "עלינו להביט בעצמנו מדי יום מזווית אחרת ולשבור את קורי הקונספציה. במקום לרכוש עוד מטוסים, במקום לעשות שוב את אותו הדבר... עלינו לבחון את הנחות היסוד שלנו בכל החזיתות ולאתר את השינויים שיובילו אותנו לדרך אחרת".

 

"האם אנחנו פועלים נכון בעזה?"

מה שמייחד את נאומו של בנט הוא העובדה שאינו פוליטי, לא ימין ולא שמאל. זהו נאום פרגמטי, המציע לנסות דרכים אחרות, חדשות. עיקר הדברים שלו עוסקים בנושא הביטחון, אבל יש להם השלכות גם על התחום המדיני, כמו לכמעט כל דבר אצלנו. דבריו בעניין עזה הם לא פחות ממפתיעים, במיוחד כשמדובר באדם עם עמדות ימניות כשלו: "האם בעזה אנו באמת פועלים נכון? האם לא עדיף להשלים עם המציאות ולנתק את אחריותנו ל-2 מיליון עזתים, לפתוח להם אפיקי חיים עם בקרה ביטחונית נאותה?".

בוודאי שיהיו כאלה שיפטרו את הדברים באמירה ש"לדבר קל". וזה נכון. ללא ספק הדברים אינם פשוטים, וכאשר ייבחנו במבחן הביצוע המעשי, בוודאי יתעוררו לגביהם קשיים. אבל יש פה קריאה של אדם חושב לחשיבה אחרת. וכאשר נכנסים לפאזה הזאת, יכולים להתברר עוד דברים שאנחנו יכולים לעשות, ושנעלמו מעינינו לאורך השנים והבעיות. אחרי עשרות שנות סכסוך שנראה היום כמעט כפי שהיה בתחילתו, נדמה שההצעה היא חשובה ביותר.

בעיקרו של דבר נאום בנט יוצר פתיחות להידברות על-פוליטית, עניינית, יסודית. וזה כשלעצמו חשוב לא פחות מהרעיונות שהשמיע כהצעות לדיון ובדיקה. עכשיו נותר רק שבכירי המפלגות האחרות ימצאו בעצמם את הכוח והיכולת להגיח מקופסאותיהם וליטול חלק בדיון ענייני ופורץ מחשבה על פי המתכונת שגיבש בנט. נראה אותם.

חברה נמדדת ביחס לבעלי חיים

רובין לביא - שם שכדאי לזכור. מדובר בשופטת שלום מבאר שבע שהטילה 15 חודשי מאסר, מהם 10 בפועל, על אדם שהרג את גורת הכלבים של אחותו והתעלל בכלבתה השנייה. בתביעה מטעם משטרת לכיש נאמר: "חברה נאורה נמדדת לא רק ביחס כלפי בני אדם, אלא גם כלפי בעלי חיים, שלא יכולים להתמודד עם בני אדם והם חסרי אונים". גם את המילים הללו חייבים לזכור, ולהמשיך לפעול על פי הדוגמה שנתנו המשטרה ובית המשפט במקרה זה.