"חברות האנרגיה מדממות": מחיר הנפט ירד מתחת ל-27 דולר

סוכנות האנרגיה הבינלאומית הזהירה אתמול מפני האפשרות שהשווקים "יטבעו בעודף היצע" ■ בתגובה, ה-WTI צלל היום ב-6.7% ■ האם הוא ימשיך לרדת? התחזיות השחורות שנשלפות בפורום דאבוס על הנפט

נפט / צילום: רויטרס
נפט / צילום: רויטרס

הנפט המשיך היום (ד') לצנוח וללבות את הפחד בשווקים, בעוד המשקיעים חוששים מעודף ההיצע של הזהב השחור ומההאטה בכלכלה הגלובלית. הנפט האמריקאי, ה-WTI, ירד ב-6.7% למחיר של 26.55 דולר לחבית, שפל של כמעט 13 שנה, ובתגובה השווקים בעולם צוללים.

הפחד בשווקים התגבר לאחר שאתמול פרסמה סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) שמייעצת למדינות המתועשות בכל הנוגע למדיניות האנרגיה שלהן, מסמך שבו היא מזהירה מפני האפשרות שהשווקים "יטבעו בעודף היצע של הנפט". הסוכנות העריכה שעודף ההיצע ישאר על 1.5 מיליון חביות ביום, לפחות במחצית הראשונה של השנה. 

הברנט יורד בכ-3% ל-27.9 דולר לחבית, שפל של כ-12 שנה, לאחר שכבר צנח מוקדם יותר ב-5%. 

מחר יפורסם בארה"ב דוח המלאים בשבוע החולף, שעלול להוביל לתנודות חריפות יותר במחירי הנפט ובשווקים. ע"פ התחזיות, מלאי הנפט הגולמי גדל בכ-3 מיליון ל-485.6 מיליון חביות בשבוע החולף.

"מחירי הנפט נמצאים ברמה כזו שכל המדינות החברות בקרטל אופ"ק סובלות. הן מוכרות נפט בשביל תזרים מזומנים ולא בשביל רווח", מציין ג'ונתן בארט, מנהל השקעות בחברת  Ayers Alliance. "חברות האנרגיה האמריקאיות מחזיקות מעמד אך אני חושב שגם הן מדממות", הוא הוסיף וציין כי "מפיקות הנפט 'יהנדסו' משהו בסוף שיגרום למחירים לעלות.

צח ברקי, סמנכ"ל אגף כלכלה מידע ומחקר בדן אנד ברדסטריט, מציין כי "הנפט ממשיך לצלול, וישנה סבירות לא נמוכה שיגיע קרוב ל-20 דולר לחבית. ירידות המחירים משקפות מספר תהליכים משמעותיים בכלכלה העולמית, שקשורים בשינויים גיאופוליטיים, התפתחויות טכנולוגיות ושינויים מבניים בכלכלה. אותם תהליכים מגבירים את היצע הנפט ומפחיתים את הביקוש לנפט - לכן מחיר הנפט יורד. להערכתנו, מגמת ההיחלשות במחיר הנפט תימשך ולו בגלל שהתהליכים שהמשפיעים על המחיר, אינם צפויים להסתיים בזמן הקרוב".