פרשת קרטל המשלחות לפולין: ייצוגית נגד איסתא ואקדמי טרוול

התביעה, בהיקף כ-179 מיליון שקל, הוגשה עקב הודעת רשות ההגבלים על חשד לביצוע תיאום מחירים בתחום ארגון משלחות הנוער לפולין ■ בתוך כך הוגשה גם עתירה לבג"ץ נגד חיוב ההורים בתשלום על מסעות אלה

פרשת החשד לקיומו של קרטל בתחום ארגון משלחות הנוער לפולין: חברת איסתא דיווחה הבוקר (ה') לבורסה כי חברת אקדמי טרוול שבבעלותה קיבלה לידיה כתב בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה לבית המשפט, בסך 179 מיליון שקל, בגין חלקה כביכול בהפעלת הקרטל.

הטענה בבקשה, מדווחת איסתא, היא "שאיסתא ואקדמי טרוול חברו יחדיו עם המשיבות האחרות, כולן משרדי נסיעות שזכו במכרז משרד החינוך כזכייניות לצורך הוצאת משלחות נוער מטעם בית-ספר לפולין, וביצעו תיאום מחירים וחלוקת שוק על-מנת לקדם בחירתם על-ידי בתי-הספר, באופן שתואם ביניהם מבעוד מועד ומבלי שהתקיימה תחרות של ממש".

השבוע נעצרו 9 חשודים בפרשה, ומעצרם הוארך לתקופות שונות. זאת, בעקבות המעבר לשלב הגלוי בחקירה שניהלו רשות ההגבלים העסקיים והמשטרה. בין החשודים העצורים גם דירקטור ובעל מניות משמעותי באל-על - פנחס גינזבורג, בעל משרד הנסיעות י.הלל, אחד מן הבולטים בתחום ארגון מסעות לפולין. חברות נוספות שמנהליהן נעצרו הן חברת תבל תיירות, חברת דיזנהואז וחברת טיולי גשר.

בג"ץ נגד חיוב ההורים בתשלום

מסעות הזיכרון לפולין נועדו להנחיל לתלמידי תיכון ישראלים את זיכרון השואה ולהגביר את המודעות לנושא. ואולם, הביקורת על המסעות הללו נשמעה עוד הרבה לפני שנודע על חקירת קיומו של קרטל בתחום ארגון מסעות אלה.

אתמול (ד') הוגשה לבג"ץ עתירה נגד גביית עלות הנסיעה למשלחות לפולין מהורי תלמידי בתי הספר התיכון. בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד שלומי פרידמן, נטען כי גביית הכספים מנוגדת לחוק חינוך חובה חינם, פוגעת בשוויון ומנציחה את הפערים החברתיים.

מנתונים שאספה רשות ההגבלים העסקיים עולה כי מחירה הממוצע של נסיעה לפולין, כולל הוצאות נלוות, מגיע לכ-6,000 שקל לתלמיד - סכום שמשפחות רבות אינן יכולות לעמוד בו. גובה הסכום, נזכיר, כולל על-פי החשד, פרמיה שנוצרה כתוצאה מתיאום מחירים אסור כביכול בין הסוכנויות המארגנות את מסעות הזיכרון.

בעתירה מוצגים בין היתר נתונים שמקורם במחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, לפיהם כ-75% מן התלמידים הנוסעים לפולין הם בני 5 העשירונים הגבוהים, כלומר, אנשים מרקע סוציו-אקונומי חזק.