אמרות צדיקים. לא נגענו

"פועל מזה עשרות שנים למען צדק חברתי". לא תאמינו מי כתב את זה על עצמו

שרגא בירן דודי ויסמן / צילום: תמר מצפי איל יצהר
שרגא בירן דודי ויסמן / צילום: תמר מצפי איל יצהר

שרגא פ. בירן, מבעלי השליטה ברשת מגה הקורסת, כותב על עצמו, כמייסד המכון לרפורמות מבניות: "...יזם, כותב ויוצר, פועל מזה עשרות שנים למען צדק חברתי. במשך שנים ייצג, מכוח משנתו החברתית, מגזרים שונים ותושבי שכונות שסבלו מקיפוח עדתי וחברתי, והצליח להשיג הכרה בזכויותיהם".

דודי ויסמן (הבן של בת-הדודה של בירן), עוד בעל שליטה בחברה שלא מחזירה חובות, שהוביל את הסחיטה-קריסה של מגה כיו"ר ומנכ"ל אלון רבוע כחול ויו"ר מגה עד 2014 (ומי שבחר לשלם ליחצ"נית רות שטרית 300 אלף שקל בחודש במשך שנים), דיבר על עושר השותפים: "צריך להבין שמגה אולי פוגעת במוניטין שלנו בארץ, אבל היא לא הדבר המרכזי בעסקים שלנו. ב-2012 המכירות שלנו הגיעו ל-44 מיליארד שקל, עם רווח (EBITDA) של 2.3 מיליארד שקל. אפילו אם מגה הייתה עושה שנה פנטסטית, אז במקום רווח של 2.3 מיליארד היה לה מקסימום 2.4 מיליארד. אז אני לא מתרגש מהתקשורת" ("כלכליסט", 30.12.2013).

כשנשאל על נוחי דנקנר, שלא החזיר חובות באותה עת, אמר ויסמן: "כשאתה לוקח חוב, אתה צריך לשלם אותו עד האגורה האחרונה. נקודה. מבחינתי אין בכלל שאלה של לשלם או לא לשלם. זה הבסיס שלאורו צמחתי וגדלתי כל חיי".

הקיבוצניקים: התנועה הקיבוצית (שקופת הציבור מחקה לה 20 מיליארד שקל), בעלת השליטה (47%), באמצעות ארגון הקניות של הקיבוצים, ברשת מגה - שבעליה משכו, שיחקו וגלגלו הון לעצמם, הותירו חובות אדירים ואלפי עובדים וספקים קטנים חסרי פרנסה - מגדירה כך את "חזון התנועה הקיבוצית וייעודה": "התנועה הקיבוצית היא תנועת התיישבות ציונית משימתית... פועלת על בסיס ערכים אוניברסליים ובהם סולידריות, צדק חברתי, שוויון ערך האדם, שוויון הזדמנויות וקידום נשים והזכות לכבוד ולחירות".

ניר מאיר: עד לפני חצי שנה עמד החבר מאיר, מקבוצת שילר, בראש "שולחן הארגונים" - המונח הסוציאליסטי ל"התאחדות הארגונים הכלכליים הקיבוציים" שתחתיה פועל ארגון הקניות המשותף הגדול במגה. מאיר היה למעשה יו"ר הדירקטוריון הכלכלי הקיבוצי והוביל אותו, כולל הפעילות במגה. אחרי שאיתן ברושי, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, נבחר לכנסת (המחנה הציוני), נערכו בחירות, ובסוף מאי 2015 הביעו הקיבוצניקים את הערכתם הגדולה על התפקוד וההצלחה ובחרו במאיר לתפקיד המזכיר הכללי שלהם. בערב הכתרתו הכריז: "אני רואה בתפקיד מזכ"ל התנועה שליחות ערכית גדולה שלצדה אחריות עצומה". וזה היה רק לפני חצי שנה...

יצחק הרצוג: ראש המחנה הציוני ביקש, באותו ערב, לברך את מאיר על זכייתו ואמר: "ניר הוא אדם מנוסה וערכי, שמשלב חזון מעמיק עם כושר ביצוע מוכח" (מה יאמר הרצוג עכשיו, אם בכלל יאמר משהו?).

אהוד אולמרט: השבוע, בדיון על "הסדר טיעון סלב" (מאסר חופף) מהפרקליטות, שבא היישר אחרי "הנחת סלב" (מ-6 שנות מאסר לשנה וחצי) מהעליון, הוא קיבל זכות דיבור והכריז (בעיניים מפלבלות, אוטוטו דומעות): "מעולם לא התעשרתי על חשבון המדינה!". מה שהזכיר לנו את האמירה הנחרצת, אחרי שהחברים במחוזי בירושלים העניקו לו זיכוי מפרשות טלנסקי וראשונטורס (10.7.2012): "לא היו מעטפות כסף! אין מעטפות כסף! בית המשפט קבע בצורה הברורה ביותר שלא היו מעטפות כסף! לא היה ולא נברא!".

וזה, משום מה, הזכיר לנו אירוע לגמרי אחר, במדינה לגמרי אחרת, לחלוטין אחרת, שבה הכריז אחד, ביל קלינטון, מעל הדוכן ומול פני האומה, בעת שכיהן כנשיא ארה"ב (26.1.1998): "I DID NOT HAVE SEX WITH THAT WOMAN".