למה בהרצליה כן ובת"א לא?

על העיוותים בתוכנית הדגל של כחלון, בין תל אביב לשכנתה מצפון

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

בתל אביב אין מכרזי מחיר למשתכן. מישהו החליט שזה לא הגיוני לתת הנחה של 200 או 300 אלף שקל לדירה בעיר שבה דירה עולה כמה מיליונים. מחוסר דירה שיזכה אחרי הגרלה זכות לרכוש דירה ב-2.3 מיליון שקל במקום ב-2.5 מיליון שקל עלול להציג את תוכניתו הגדולה של כחלון באור מגוחך. לכן, קרקע ל-3 מגדלי מגורים בני 28 קומות בשכונת שרונה, למשל, מוצעת כעת למכירה במודל הישן של מקסום מחיר הקרקע. השר כחלון קרא אמנם לשיטה הישנה "ספסור בקרקע", אבל מתברר שזה לגיטימי כשמדובר בתל אביב השבעה.

אבל בהרצליה יש מחיר למשתכן. השבוע חתם כחלון על הסכם גג שיאפשר שיווק מהיר של 7,443 דירות בהרצליה, רובן ככולן במסלול המסובסד של מחיר למשתכן. מה בין תל אביב לשכנתה הצפונית? לפי נתוני השמאי הממשלתי, מחיר ממוצע לדירת 4 חדרים בתל אביב עומד על 2.7 מיליון שקל, מול 2.25 מיליון שקל בהרצליה.

כלומר, במשרד האוצר חושבים שלסבסד 200 אלף שקל לדירה (את ההנחה קובע השמאי הממשלתי, שנדרש לתמחר את מחיר המקסימום במכרזים כך שיגלמו הנחה של 200 אלף שקל לדירה מול מחירי השוק), זה בסדר עד למחירים של הרצליה. שר האוצר הבין שבת"א האבסורד של מחיר למשתכן היה זועק לשמיים (היה אפשר כמובן להחליט שבשם הבשורה רצים עם מחיר למשתכן בכל מקום, כולל ת"א, אבל לא החליטו כך), אך משום מה משוכנע שבסדרי העדיפויות של כלכלת ישראל זה לגמרי בסדר לתת הנחה של 200 אלף שקל למחוסרי דירה אמידים שיוכלו לקנות דירה בהרצליה (רק ב-2 מיליון שקל).

ורק נזכיר, שהסבסוד המשוקץ כל כך בקרקע הוא במילים אחרות הכנסות שהגיעו עד היום לקופת המדינה. בהנחה שמרנית מאוד שמדובר בהפסד הכנסות למדינה של 150 אלף שקל לכל דירה שתשווק בהרצליה (קרקע, היטלים, מסים וכו'), אובדן הכנסות מסתכם בלמעלה מ-1.1 מיליארד שקל. לא לכיס של כחלון, אלא לכיס של אזרחי המדינה.

מה אפשר לעשות בסכום הזה, לו חלילה היינו מספסרים גם בקרקעות הרצליה, כמו שממשיכים לעשות בת"א העשירה? למשל לקנות יותר מאלף דירות לדיור ציבורי, אפילו בגוש דן. אלף דירות שאפשר יהיה להעמיד לזכאים (כמעט) בחינם.

אבל אחרי שהתגאו בממשלה ברכישת 268 דירות לזכאי הדיור הציבורי האומללים בשנה שעברה, הם יכולים לחזור לדאוג לאלפי עשירים שייקנו דירה בהנחה בהרצליה.