הבועה ממשיכה להתנפח

מנהלי העולם הפיננסי לא יתנו לבועה להתפוצץ במשמרת שלהם

וול סטריט / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
וול סטריט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

זוכרים איך שלמה ניצן היה פותח את תכניתו הסטירית בטלוויזיה? נו...

בואו נתעלם לרגע מהכותרת כי כמו רבים וטובים, גם עבדכם הנאמן לא יכול לקבוע אם מדובר כאן בבועה מתנפחת או שאולי תכניות ההקלה הכמותית יעלו את כלכלת העולם על פסים רצויים ויביאו לרגיעה ולצמיחה משביעת רצון. למישהו מכם היה ספק שאף אחד לא ייתן לניסוי הפיננסי הגדול בהיסטוריה להיכשל במשמרת שלו? אפילו מדאבוס לא יצא שום מסר מעניין במיוחד.

על הסינים, כבר אמרנו, אפשר לסמוך. הם ישפכו לשוק כל כמות של כסף שתידרש על מנת לעצור את המפולת, ואם זה לא יספיק הם לא יהססו לנקוט בצעדים נוספים. כמובן שאם הכול מבוסס שם על זיופים ובלופים, שום דבר לא יעזור וזה יתמוטט כמו מגדל קלפים, אולם סביר מאוד להניח שזה לא המצב. סין היא עדיין מעצמה כלכלית ותמשיך להיות כזו גם בעתיד. גם יפן כבר הוכיחה לעולם כי כשמדובר בכסף ובייצוב משברים פיננסיים אין לה שום בעיה לתמוך ולהדפיס כמה שצריך - עיין ערך מטבע הין החזק.

גם מריו דרגי תרם את חלקו כשהבטיח לבחון צעדים נוספים על מנת להבטיח את התאוששות הגוש, ובעברית צחה - אם נצטרך להדפיס עוד כסף על מנת להחזיר את המומנטום החיובי, לא נהסס לעשות זאת.

ואיך אפשר בלי האח הגדול - ארה"ב. הפד יתכנס לקראת סוף השבוע לישיבה, אולם לא מתוכננת מסיבת עיתונאים. מה יקרה בישיבה, לא קשה לנחש. אלו שחששו שהעלאת הריבית האחרונה הייתה מוקדמת מדי יאמרו בוודאי: אתם רואים? אמרנו לכם. רמזים על הריבית, בעיקר בכיוון של העלאות נוספות שתאלצנה להמתין לזמן נוח יותר, יישלחו לעיתונאים על ידי נציגי שלוחות הפד ואל לנו לפסול רמזים אחרים מכיוון הפד בנוגע לנכונותו להשקת תכנית הקלה כמותית נוספת במידה וזו תידרש.

בועה אמרתם? אין זה מן הנמנע שאתם צודקים. אך אם זה המצב, הרי שאנו חיים כבר חמש שנים בבועה ויכולים לחיות כך עוד חמש שנים. אז מה תעשו בינתיים? תחכו למפולת? לא חכם במיוחד. מנהלי העולם הם בראש ובראשונה פוליטיקאים, ומה שמעניין את הפוליטיקאי יותר מכל הוא שהאירועים השליליים לא יתרחשו במשמרת שלו.

 

בישראל יש כמה סיבות לאופטימיות, לפחות השנה. כמובן שלא נימלט מהמתרחש בעולם, אולם מספר גורמים ישחקו לטובת השוק המקומי. ראשית, התנודתיות ואי הוודאות יגרמו להסטה של השקעות לטובת השוק המקומי. הפסיכולוגיה של המשקיע נוטה בבירור להשקעה בתקופות של אי ודאות בשווקים המוכרים לו יותר. שנית, הריבית האפסית והדולר הגבוה יחסית עוזרים מאוד לחברות המקומיות וליצואנים, המנצלים זאת להגנות וזה יבוא לידי ביטוי בשורת הרווח. ולבסוף, התחושה הגוברת והולכת כי סוף סוף ננקטים צעדים שיביאו לשינוי מגמה בשוק הנדל"ן תביא בסופו של דבר להסטת כספים לשוק ההון.

בשורה התחתונה, דבר לא השתנה. אין צורך להיכנס לפאניקה, אך מצד שני לא צריך להיות שאננים וצריך לעקוב אחר ההתרחשויות. כפי שאמרתי כאן לא פעם, שנת 2016 בשוקי ההון והמט"ח מיועדת לבעלי עצבים חזקים בלבד.

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים

yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. 

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.