בוננזת הטלוויזיה: 39% מהכנסות מועדוני הכדורגל - מזכויות שידור

דוח דלויט: 20 מועדוני הכדורגל המכניסים באירופה רשמו הכנסה כוללת של 2.66 מיליארד אירו מזכויות שידור ■ מעל כולם: ריאל מדריד עם 200 מיליון אירו

לואיס סוארז שחקן ברצלונה כובש בקלאסיקו מול ריאל מדריד / צלם: רויטרס
לואיס סוארז שחקן ברצלונה כובש בקלאסיקו מול ריאל מדריד / צלם: רויטרס

הטלוויזיה ממשיכה להיות אחד ממקורות ההכנסה העיקריים בעולם הכדורגל - כך עולה מדוח "ליגת הכסף" השנתי שמפרסמת פירמת הייעוץ והחשבונות דלויט.

מהדוח, המדרג את 20 מועדוני הכדורגל המכניסים בעולם בעונת 2014/15, עולה כי ההכנסה של מועדוני העילית האירופיים מסעיף זכויות שידור הסתכמה ב-2.66 מיליארד אירו - כ-39% מההכנסה הכוללת של המועדונים באותה עונה.

לפי דלויט, מועדון כדורגל אירופי הנכלל ברשימת המועדונים היוקרתית, מכניס בממוצע בעונה סכום של 130.8 מיליון אירו מזכויות שידור.

אף שאת הנתח הגדול ביותר מזכויות שידור גוזרות קבוצות הפרמיירליג האנגליות - בזכות הסכם שהבטיח להן 2.2 מיליארד אירו בעונה באותה עונה - את הסכום הגבוה ביותר עדיין מכניסות שתי הענקיות של הליגה הספרדית, ריאל מדריד וברצלונה.

ריאל מדריד, המובילה את הדירוג עם הכנסה כוללת של 577 מיליון אירו, רשמה הכנסה של 199.9 מיליון אירו מזכויות שידור - יותר מכל מועדון בעולם.

ברצלונה, התופשת את המקום השני בטבלת הקבוצות המכניסות בעולם (560.8 מיליון אירו), מדורגת שנייה מבחינת הכנסות מזכויות שידור עם 199.8 מיליון אירו.

בתוך 5 עונות הצליחה ברצלונה להגדיל את ההכנסות מזכויות שידור ב-71%, בעוד שריאל מדריד עלתה באותה קטגוריה ב-47%.

יש לציין כי מהעונה הקרובה, עם כניסת חוקי הרגולציה החדשים בספרד, אמורה חלוקת כספי הטלוויזיה לאזן מעט את הפערים האדירים בין קבוצות הליגה הספרדית.

במקום השלישי מבחינת ההכנסה מזכויות שידור מדורגת יובנטוס האיטלקית, עם 199 מיליון אירו, המהווה כ-61% מההכנסה הכוללת שלה. יובנטוס היא דוגמה קלאסית למצב הכלכלי של הכדורגל באיטליה ולשוק המקומי, שלמעלה מ-50% מההכנסות הכוללות נשענות על זכויות שידור.

את הנתח הקטן ביותר מזכויות שידור מבין קבוצות העילית האירופית מחזיקה באיירן מינכן - רק 22% (106.1 מיליון אירו) מגיעים מסעיף זה. במקרה הזה הסיבה קשורה לקושי של הבונדסליגה לייצר הכנסה מזכויות שידור, בעיקר במכירת הזכויות לחו"ל.

ההכנסות מזכויות שידור של 20 המועדונים המכניסים בעולם זינקו ב-63% בתוך 5 עונות. הסיבה העיקרית לכך היא הזינוק החד בהסכמים של זכויות השידור בפרמיירליג האנגלית.

הסכמי השידור של 5 הליגות הגדולות באירופה (אנגליה, איטליה, ספרד, גרמניה, צרפת) הם גם הסיבה לכך שבעונת 2014/15 אין ולו מועדון אחד מליגה שאינה משתייכת למדינות אלה שהצליח להשתחל לרשימת ה-20. אנגליה מובילה את הרשימה עם 9 קבוצות, אחריה איטליה (4), גרמניה וספרד (3 כל אחת) וצרפת (1).

סעיף ההכנסה העיקרי שעליו נשענות קבוצות הכדורגל הבכירות באירופה הוא "הסכמים מסחריים" (ספונסרים, שילוט וכו') - המסתכם ב-2.73 מיליארד אירו (41.3% מסך ההכנסות). הסעיף השלישי והאחרון שממנו מגיע הכסף למועדונים הוא "הכנסות מימי משחק" (מכירת כרטיסים ומנויים), והוא מסתכם ב-1.25 מיליארד אירו - 18.9% מסך ההכנסות בלבד.

מועדוני הכדורגל המכניסים
 מועדוני הכדורגל המכניסים