אילנה דיין והשטאזי

שמאלנים הזויים מצליחים ליישב את הסתירה בין חופש הביטוי לבין דיכויו בשירות מטרותיהם

אילנה דיין / צילום: דור מלכה
אילנה דיין / צילום: דור מלכה

מיכל פלג, סופרת ועתונאית, היא פעילה בארגון תעאיוש ש"מטרתו המוצהרת היא לקדם את השותפות בין יהודים לערבים ובין ישראלים לפלסטינים ולחתור לשוויון ולשלום" (ויקיפדיה).

מה יכול להיות יותר חיובי מזה? מיכל פלג, זה מה. היא לא רק מדברת, אלא גם עושה. על-פי עדותה, היא וחבריה "יוצאים בשבתות ללוות את הפלסטינים החיים באזור הצחיח של דרום ההר (רועים, חקלאים, כפריים, דרי מערות, אוהלים ופחונים, לצד בעלי קרקעות מיישובים מרוחקים יותר) במאבקם העיקש להתקיים". מזה כבר שום דבר לא יכול להיות יותר יפה.

סתירה מיושבת

עזרה לאנשים נזקקים היא אחת התופעות היפות ביותר בטבע האנושי. והעולם הרי מלא בנזקקים, וגם במתנדבים המסייעים להם.

מיכל פלג החליטה לנתב את נדיבותה לפלסטינים. גם זה יפה. אלא מה - היא וחבריה דורשים על פעילותם זו את הזכות לקבוע מה מותר לומר ומה אסור. משום מה, בדרכם המעוותת של קיצוניים מכל המחנות, הם מצליחים ליישב לעצמם את הסתירה בין חופש הביטוי לבין דיכוי החופש הזה בשרות מטרותיהם.

וכך הגיעה מיכל פלג אל אילנה דיין, ששידרה את הכתבה על עזרא נאווי, פעיל השמאל שהסגיר פלסטינים מוכרי קרקעות לידי המשטרה הפלסטינית, בידיעה שדינם מוות. והוא אף התפאר בכך.

פלג כתבה היום (ב') מאמר ב"הארץ", שכותרתו "איך תחיי עם מצפונך?". השאלה מקושרת לאותה שאלה שהפנתה דיין בשעתו, במסגרת כתבה שעשתה, למרקוס וולף, ראש הביון הנגדי במזרח גרמניה ו"האיש ששיתף פעולה עם משטר חשוך של מלשינים וניצל את חולשתן של מזכירות עריריות ובכירים הומואים בארון".

דיין ומרקוס וולף

כלומר לפי פלג, אילנה דיין = מרקוס וולף. רב המרגלים מהשטאזי, שהביא למותם של מאות, כמוהו כאילנה דיין, העיתונאית, שחשפה את דמותו של אדם שהוא, שקשה למצוא הגדרה אחרת - מלשין בזוי שהקריב חיי אנשים על מזבח דעותיו.

מאמרה של מיכל פלג לא היה ראוי, כלשעצמו, להתייחסות. אלא שהוא מבטא טרנד דוחה, התנפלות בוטה של השמאל הקיצוני על דיין וחופש הביטוי.

השמאל הזה אינו קובע רק מה לא לומר, אלא גם מה כן לומר. מה את, דיין, מתעסקת עם פעיל השמאל נאווי, כאשר פלסטינים סובלים מהכיבוש? נזף בדיין הגורו של השמאל הזה, גדעון לוי. ממנה, השמאלנית, לא ציפה לוי הליברל להתנהגות נלוזה כזאת. דיין אמורה להיות קודם כל שמאלנית - ורק אחר-כך עיתונאית.

מי ומי במרתפי החקירות

ועכשיו, מסכמת פלג, "אנחנו", כלומר אותו נאווי, נמצאים במרתפי החקירות. וזה באמת לא בסדר. כי "המרתפים" הללו הרי נועדו רק לפעילי הימין ההזויים, לא לפעילי שמאל הזויים שהם כל-כך נאורים, ליברלים - ותמיד צודקים.