האם משהו באמת השתנה?

אלה הדברים שגורמים לתיקון אפשרי זמני במחיר הנפט

חביות נפט / צילום: שאטרסטוק
חביות נפט / צילום: שאטרסטוק

קשה להתווכח עם עובדות. במיוחד קשה להתווכח עם מצג ברור של אותן עובדות כאשר הן מוצגות בגרף מסכם, ונהיר לכל:

משה-שלום-היצע-ביקוש-26-01
 משה-שלום-היצע-ביקוש-26-01

זהו גרף של מאזן ההיצע-ביקוש עבור מוצרי הדלק הנוזלי בעולם.

הקו הכחול מראה לנו את ההיצע שהופק עד היום, ומה שארגון האנרגיה האמריקאי (EIA) חושב שיפיקו עד תחילת 2018. לעומת זאת, הקו השחור מייצג את הביקוש לאותו דלק נוזלי, כאשר העמודות הירוקות מייצגות את כמות החביות באחסון באותה תקופה.

תחילה, ברור שעד עתה חוסר האיזון הוא לטובת ההיצע, דהיינו ייצור יתר של דלקים. וזה אמור להמשך לפחות עד שייסגר הפער בתחילת 2017. אז מה הפלא שמחיר הנפט, המהווה את הדלק הנוזלי האולטימטיבי, סובל קשות ומגיע לרמות שלא חלמנו עליהם.

כל זאת כאשר לא דברנו עדיין על הצד הגיאו-פוליטי של הדברים:
■ רצון עז, מצד הסעודים, לא לתת למכירות הנפט האיראניות החדשות לשפר משמעותית את כלכלת מדינת האויב השיעית שלהם.
■ רצון עז של ארה"ב להקיז את דמם של הרוסים על מה שהם עשו באוקראינה, מה שהם עושים בסוריה, ובניית עצמם כתחליף לאמריקה בכל מדינות ערב האחרות.
■ רצון עז של מדינות OPEC, ובמיוחד של המפיקות הגדולות בהן, לגרום לארה"ב נזק גדול לתעשיית פצלי השמן שלה המאיימת על יכולת הייצוא שלהם.
■ ולבסוף, רצון עז של כל המפיקות למלא את החסר בגירעונות התקציביים שלהן, ולמתן בכך את הסכנות לבעיות הפוליטיות-חברתיות.

הגרף מייצג רק את הצד הפיזי של הדברים. הבסיס למגמת יתרת היצע היא ההאטה הגדולה בצמיחה הגלובלית, אבל כל הגורמים שציינתי לעיל בהחלט פועלים, וממשיכים לפעול בכיוון ההאצה של הרקע הבסיסי הזה, גם מן האספקט הפיננסי ("הנייר") של הדברים, דהיינו בצד של החוזים העתידיים, מניות החברות, כל הנגזרים, וכל הכלים הקשורים לכך: מחיפוש הסחורה, ועד העברתה לצרכן.

ואחרי שאמרנו את כל זה, נשאל את עצמנו אם המחיר יכול לרדת עד 0? בוודאי שלא. האם הוא יכול לרדת, ולא לתקן? גם לא. אז עד שיקרו השינויים הנדרשים בגורמים שהצגתי, מה שנשאר לנו לעשות הוא לבחון את הצד הטכני של ה"זהב השחור", ולראות אם נוכל לנצל את תקופות התיקון כלפי מעלה, ובמיוחד למקם את עצמנו מחדש כאשר המגמה היורדת מתחדשת.

הנה הגרף השבועי של חוזה הברנט:

משה-שלום-ברנט-26-01
 משה-שלום-ברנט-26-01

מה שבטוח הוא שההגעה לקו הגבול התחתון של התעלה היורדת הגדולה הצליחה לעורר תגובה מעניינת, קלאסית, וחזקה, כלפי מעלה. והכול בזכותו של "מריו דרגי הקוסם", וראש הבנק המרכזי היפני, אשר הבטיחו עוד נזילות, ועוד צעדים מרחיבים.צעדים שהם עליית מדרגה מעבר לכל אלה שמופעלים כבר היום ושלא נתנו, עד כה, שום תוצאה חיובית.

בכל אופן, התגובה היפה של המחיר סביב 26$ עומדת בודדה וחסרת תמיכה:

■ אין סטייה חיובית בין אינדיקאטור המומנטום התחתון והמחיר, אלא רק שלילה מתגברת.

■אין עדיין פריצה מעל שום רמת התנגדות חשובה, לביסוס סיכוי טוב של הצלחה להמשך.

■ גודל העלייה עצמה "מריח" כמו סגירת שורטים אופיינית (Short Squeeze) אופיינית ולא קניות.

כאן נאמר מיד: מה שחסר לנו, בנקודת הזמן הזו, הם בדיוק הדברים שאנו רוצים שיקרו על-מנת שנשתכנע שלפנינו התחלה משמעותית של תיקון טכני. אגב, שמתי את סרגל הפיבוצני (בכחול) על-מנת לקבל מושג על העומק האפשרי תיקון כזה (זוכרים שתיקון לגיטימי נמדד בין שליש ושני שליש מן התנועה המגמתית הקודמת?).

יציאה של אינדיקאטור המומנטום מן התעלה היורדת שלו, בסגול, תהיה כנראה הסמן החיובי הראשון מבין כל האלמנטים הטכניים הבולטים, אך, כאמור, אנו רוצים חיזוקים ומבנה של שיאים ושפלים מינוריים להגברת השכנוע העצמי.

מעבר לניתוח הקלאסי למדי עד כה, אני מביא לחובבי הגלים תסריט מבהיל למדי עבור מחזיקי הסחורה הזו: תסריט גלי האליוט שלפניכם מצביע על 20$ לחבית כסיום אפשרי של המהלך היורד כולו. הירידה מ-70$ מהווה את גל 5 יורד, כאשר לפנינו עוד את תת-גל 4 עולה (זה שאני מדבר עליו כגל מתקן), וגל חמש יורד, מסיים.

האם זה בטוח? ממש לא. האם זה הגיוני? עם כל מה שעומד מאחורי הירידה הגדולה, בהחלט. בכל מקרה, אנו, כסוחרי המחיר בלבד, ננסה להתאים את עצמנו לכל תנועה שהסחורה הזו תחליט לבצע.

 

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com .

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.