פועלים אי.בי.אי נכנסת למימון ההמונים: רוכשת 14% מהדסטארט

חברת החיתום תשקיע בפלטפורמת מימון ההמונים 4 מיליון שקל לפי שווי של כ-29 מיליון שקל ■ מנכ"ל הדסטארט: "בקרוב יזמים בכל תחום וחברות היי-טק יוכלו לפנות לציבור הרחב, ולא רק לקרנות הון סיכון ואנג'לים" ■ מדריך הלוואות חברתיות

חברות סטארט-אפ מתחום הטכנולוגיה יוכלו לגייס מימון באמצעות פלטפורמת מימון ההמונים הדסטארט (Headstart). זה החזון שעל בסיסו השקיעה חברת החיתום פועלים אי.בי.אי בחברת הדסטארט סכום של 4 מיליון שקל, לפי שווי של כ-28.6 מיליון שקל להדסטארט.

לאחר ההשקעה, תחזיק חברת החיתום שמוביל ארז גולדשמידט ב-14% ממניות הדסטארט ותוענק לה אופציה להכפיל את ההשקעה תוך שנה, ואופציה נוספת להגדיל את החזקותיה להיקף שנמוך מעט מהחזקות מייסדי החברה, לתקופה של 4 שנים. מדובר בהשקעה ראשונה בחברה מאז שנוסדה על-ידי שלושת היזמים - מעיין מלצר, יוסי מאירי ויונתן גל - כאשר עד כה היא פועלת במימון עצמי וככל הידוע היא אינה הפסדית.

הדסטארט, אתר אינטרנט שהוא פלטפורמה למימון המונים, מאפשר לפרסם קמפיינים ולקבוע יעדי מימון, על-מנת לגייס הון באמצעות האינטרנט. אם הפרויקט לא מגיע ליעד המימון עד לתאריך היעד שנקבע, לא מועבר כסף, ואין כל התחייבות. הסכום שמשקיע פועלים אי.בי.אי בהדסטארט מיועד לפיתוח פלטפורמה אינטרנטית למימון המונים בהתאם לחוק לקידום השקעות בחברות הפועלות בתחומי הטכנולוגיה העילית (היי-טק).

לפי הודעתה של הדסטארט, הפרויקט החדש, שייקרא FUNDIT, "מקודם בהתאם לחוק לקידום השקעות בחברות הפועלות בתחומי הטכנולוגיה העילית שאושר בכנסת לפני כחודש, ובצמוד לתקנות הנכתבות על-ידי הרשות לניירות ערך".

בסוף דצמבר, אושרה בוועדת הכספים של הכנסת הצעת חוק המעניקה תמריצים למשקיעים בחברות סטארט-אפ צעירות, באמצעות הטבות מס שמטרתן לעודד משקיעים פרטיים וחברות עתירות ידע גדולות להשקיע בחברות צעירות, לאפשר את המשך פעילותן ולהבטיח את השארת פעילות המו"פ שלהן בישראל.

לדברי יוסי מאירי, מנכ"ל הדסטארט ואחד מבעליה, "כבר יותר מ-4 שנים שאנו מתמחים במימון המונים לפרויקטים שונים, בין אם הם פרויקטים עסקיים, מטרות חברתיות או פעילויות לקידום היצירה והאומנות המקומית. עכשיו אנחנו נכנסים לעולם חדש. בקרוב, יזמים בכל תחום וחברות היי-טק יוכלו לפנות לציבור הרחב, ולא רק לקרנות הון סיכון ואנג'לים, ולבקש מהם להשקיע במיזם החדש שלהם. בפני המשקיעים הקטנים ייפתחו הזדמנויות השקעה, שלא היו להם בעבר - ההשקעות ישירות בחברות בעלות פוטנציאל גדול". ככל הידוע בפועלים אי.בי.אי יבחנו בעתיד את הרחבת פעילות מימון ההמונים של החברה גם לתחומי השקעות נוספים מלבד היי-טק. עוד מסר מאירי כי החיבור לפועלים אי.בי.אי "יוביל לפלטפורמה אמינה, בטוחה ומקצועית למשקיעים וליזמים כאחד".

586 אלף שקל למאיר אריאל

לפי נתונים שפרסמה היום (ב') הדסטארט, מאז הקמתה בשנת 2011 כ-900 פרויקטים גייסו באמצעותה 37 מיליון שקל, בתמיכה של 270 אלף איש. ב-2015 גיוס סכום של 18.8 מיליון שקל ב-425 פרויקטים, עלייה של כ-73% ביחס לסכומים שגויסו בשנת 2014.

בחלוקה לפי תחומים, בולטים תחומי הכתיבה והספרות, שבהם גויסו בשנה שעברה קרוב ל-5 מיליון שקל, ותחום המוסיקה עם היקף גיוסים של כ-4.9 מיליון שקל. תחומים אחרים קשורים לקהילה, קולנוע ותיאטרון, ורק 8% מהגיוסים נגעו לתחום היזמות.

מאז הקמת הדסטארט, הפרויקט הגדול ביותר שהושלם בו היה "המופע החברתי לזכרו של מאיר אריאל", שגייס כ-586 אלף שקל, וכמות התומכים הגדולה ביותר הייתה לפרויקט "מחזקים את משפחת דוואבשה" עם 2,586 תומכים.

מובילה את תחום החיתום

פועלים אי.בי.אי היא חברת החיתום המשותפת של בית ההשקעות אי.בי.אי ובנק הפועלים. החברה נמצאת לא מעט בכותרות בשנתיים האחרונות בעיקר בזכות היותה אחת מחברות החיתום הדומיננטיות בהנפקות האג"ח המרובות שמבצעות בבורסה המקומית חברות הנדל"ן האמריקאיות.

אולם מלבד גיוסי החוב עבור חברות אלה, פועלים אי.בי.אי נחשבת לאחת מחברות החיתום החזקות בשוק המקומי כבר שנים רבות, ונתוני פעילות החברה ל-2015 מעידות על כך: היא סיימה אותה כמובילה מבין כל חברות החיתום, עם 41 גיוסים בהיקף של 11.5 מיליארד שקל. מנתונים שפרסמה החברה עצמה עולה כי בתשעת החודשים הראשונים של 2015 היא לקחה חלק בניהול 63 הנפקות בהן גויסו מעל ל-28 מיליארד שקל. זאת, לעומת 84 הנפקות בהן השתתפה בין ינואר-ספטמבר 2014, בהן גויסו קרוב ל-24 מיליארד שקל.

על רקע הפעילות האינטנסיבית בשוק הנפקות האג"ח המקומי, מניית פועלים אי.בי.אי מציגה עלייה של 20% בשנה האחרונה, והיא משקפת לחברה שווי של כ-220 מיליון שקל. ב-3 השנים האחרונות השלימה המניה זינוק של 115%.

עיקר פעילותה של פועלים אי.בי.אי מתבצע באמצעות החברה הבת, פועלים אי.בי.אי חיתום והנפקות, בניהולו של ארז גולדשמידט, שעלות העסקתו ב-2014 הצטברה ל-3.5 מיליון שקל - עיקר הסכום (2.4 מיליון שקל) כמענק. שנת הפעילות המוצלחת שהציגה החברה בסיכומה של 2014 זיכתה את מנהליה בבונוסים מפנקים שהצטברו אצל חמשת בכיריה יחד לסכום של 7.5 מיליון שקל.