פרשת מנופים: העליון הורה על עיכוב ביצוע המאסר של בן-זקן

ג'קי בן-זקן נידון ל-3 שנות מאסר בגין הרשעתו בהרצת מניות מנופים פיננסים ■  עיכוב עונש המאסר ניתן עד למתן החלטה מנומקת בבקשת עיכוב הביצוע שהגיש יחד עם ערעורו

ג'קי בן זקן / צילום: תמר מצפי
ג'קי בן זקן / צילום: תמר מצפי

בית המשפט העליון עיכב באופן זמני את תחילת ריצוי עונש 3 שנות המאסר שנגזרו על ג'קי בן-זקן בפרשת הרצת מניות מנופים פיננסים. זאת, עד למתן החלטה מנומקת בבקשת עיכוב הביצוע שהגיש בן-זקן יחד עם הערעור שהגיש לבית המשפט על הרשעתו בהרצת מניות חברת מנופים פיננסים ועל העונש שנגזר עליו.

בנובמבר אשתקד הטיל שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, עונש חמור של 3 שנות מאסר בפועל על ג'קי בן-זקן ואיתן אלדר, וכן הטיל על כל אחד מהם קנס בסך רבע מיליון שקל. זאת, לאחר שהרשיעם בהרצת מניית חברת הנדל"ן הציבורית מנופים פיננסים, שהייתה בבעלות בן-זקן, במטרה להכניס אותה למדד תל-אביב 100.

בן-זקן, הבעלים של מועדון מ.ס. אשדוד בכדורגל, ואלדר, איש שוק ההון שייעץ לו, הורשעו בעבירה של קשירת קשר לביצוע פשע, ב-7 עבירות של השפעה בתרמית על שערי ניירות ערך ובעבירה של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות.

בהכרעת הדין בפרשה התבסס רוזן, בין היתר, על האזנות סתר שביצעה רשות ניירות ערך לבן-זקן ואלדר, וקבע כי השניים הריצו את מניית החברה בשלהי שנת 2010, לקראת כניסת המניה למדד תל-אביב 100, במטרה להביא לכך שהמניה תעמוד בתנאים לכניסה למדד.

בן-זקן לא השלים עם ההחלטה והודיע כי בכוונתו לערער לבית המשפט העליון על פסק הדין של רוזן ובמקביל לבקש את עיכוב ביצוע העונש עד ההחלטה בערעור.

השבוע (א') הגישו סנגוריו של בן-זקן, עורכי הדין ירון קוסטליץ, נבות תל-צור וירון ליפשס, לעליון את נימוקי הערעור, במסגרתו מבקש בן-זקן משופטי העליון לערוך אבחנה בינו לבין אלדר.

בן-זקן טוען, בין היתר, כי העובדה שאלדר הפסיד כספים ממכירת המניות למשקיע שהביא בן-זקן, טימור בן-יהודה, צריכה להצביע על כך שבניגוד לקביעת המחוזי - לא היה קשר פלילי בין בן-זקן ואלדר.

"אם אכן נקשר קשר פלילי בין אלדר לבין בן-זקן, כפי שקבע בית המשפט המחוזי, לפיו תפקידו של בן-זקן הוא לחלץ את אלדר ולספק לו מימון לביצוע פעולות מירמתיות, לא יעלה על הדעת כי אלדר יפסיד כספים בגין אותו 'קשר פלילי' ולא ידרוש ממנו את תשלומם", כתב בן-זקן בערעורו.

עוד הוא מוסיף כי הרי זו בדיוק מטרתו של הקשר הפלילי לפי הכרעת המחוזי. לטענתו, "ואם מטרה זאת לא קורית מדעיקרא, שכן אלדר יודע כאמור שהוא מפסיד כספים בגין 'עסקאות בן-יהודה', מצביע הדבר כי כלל לא היה קשר פלילי בין אלדר לבין בן-זקן".

בניסיון להיחלץ מאימת הדין, בן-זקן מוסיף ומטיל את האחריות על אלדר גם בהמשך ערעורו. לטענתו, אין חולק כי לאלדר היו אינטרסים אישיים לכניסת מנופים למדד תל-אביב 100.

"העובדה שאלדר הפסיד כספים במודע בעסקאות 'בן-יהודה' מטה את הכף לכך שביצע פעולות לא כלכליות במסחר בבורסה, ומכאן מתאפשרת אולי הרשעתו של אלדר בביצוע עבירות של השפעה בדרכי תרמית על שער ניירות הערך. ואולם, דווקא עובדה זו לה בן-זקן לא היה מודע, ולא היה צד בזמן אמיתי, מובילה למסקנה כי לא נקשר קשר פלילי כלשהו בינו לבין אלדר. שהרי בן-זקן לא סיפק לאלדר את המימון הדרש, אם אכן היה קשר כאמור", נטען בערעור.