נתניהו החליט: מיכל הלפרין - הממונה על ההגבלים העסקיים

גברה במרוץ לתפקיד על עו"ד אורי שוורץ ■ משפטנים בתחום ההגבלים ציינו לזכותה של הלפרין את ניסיונה במגזר הפרטי והציבורי ועמדו על אתגרי רשות ההגבלים בעתיד: "לחזור להתמקד במשימת היסוד - עידוד התחרות"

מיכל הלפרין / צילום:איל יצהר
מיכל הלפרין / צילום:איל יצהר

מונתה מחליפה לפרופ' דיויד גילה: עו"ד מיכל הלפרין, לשעבר היועצת המשפטית של רשות ההגבלים, תמונה לממונה על ההגבלים העסקיים.

יש משהו אולי מעט אירוני בכך שדווקא ביום שבו הגישה המדינה את תגובתה לעתירות בבג"ץ נגד מתווה הגז הטבעי, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו על החלטתו למנות את הלפרין לתפקיד.

ועדת האיתור בראשות מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה עמית לנג המליצה על עו"ד הלפרין ועל עו"ד אורי שוורץ, שכיהן עד כה כממלא-מקום הממונה על ההגבלים העסקיים, ונתניהו בחר כאמור בהלפרין.

"מיכל הלפרין מביאה איתה ניסיון עשיר בתחום ההגבלים העסקיים הן במגזר הציבורי והן במגזר העסקי", נמסר בהודעת לשכת ראש הממשלה. נתניהו ציין עוד כי "הניסיון המשולב של עו"ד הלפרין, הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי, והבנתה העמוקה בתחום ההגבלים העסקיים, יסייעו לרשות להגיע לאיזון הנכון בין צורכי המשק והמגזר העסקי לטובת המשך פיתוח כלכלת ישראל".

הלפרין מצדה הודתה לראש הממשלה על האמון שנתן בה ואמרה: "אני רואה במינוי הזדמנות לתרום לכלכלה חופשית, צומחת ומתפתחת ולהגדלת התחרות במשק לטובת הצרכנים ואזרחי ישראל".

הלפרין כיהנה בתפקיד היועצת המשפטית של רשות ההגבלים וכסגנית ראש רשות הגבלים עסקיים בשנים 2006-2002. ב-2007, לאחר שהפסידה לגילה במרוץ על ראשות הרשות להגבלים, הצטרפה הלפרין כשותפה וכראש מחלקת הגבלים עסקיים במשרד עורכי הדין מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, טל ושות', משרד עורכי הדין הגדול בארץ.

כזכור, במאי 2015 הודיע גילה על התפטרותו, על רקע התנגדותו למתווה הגז שהתגבש, והוא פרש מתפקידו בחודש אוגוסט. מאז התנהל בעצלתיים הליך האיתור של מחליפו, ואת תפקיד הממונה הזמני מילא עו"ד אורי שוורץ, היועץ המשפטי של רשות ההגבלים.

רשות ההגבלים העסקיים ממלאת היום תפקיד מרכזי בכל עסקה גדולה במשק. היא אמונה על אישור מיזוגים, ריסון מונופולים, העמדה לדין של קרטלים, פירוק ריכוזיות וכל פעולה המשרתת את השמירה על ערך התחרות בשוק. כך, למשל, עסקת המכירה של מגה הקורסת תצטרך לעבור דרכה, וכך גם הטיפול בקרטל הלחם, שבמסגרתו הורשעו בעלי המאפיות הגדולות בעריכת הסדר כובל ונשלחו למאסר. לאחרונה חשפה הרשות חשד לקרטל במסגרת משלחות התיכוניסטים לפולין, פרשה שהובילה למעצרים דרמטיים.

כל אלה הם טיפה בים הנושאים המגיעים אל שולחנו של הממונה על ההגבלים העסקיים מדי יום, ובכל זאת, מסקר של מכון מדגם ייעוץ ומחקר, שפורסם השבוע ב"גלובס", עלה כי למרות תפקידה המכריע במשק, 46% מקרב הציבור "שמעו על הרשות", אך לא מכירים את פעולותיה ואינם יכולים לציין את הישגיה.

לפיכך, מלבד משימתה המרכזית של הלפרין לפעול להגברת התחרות ולהילחם בהסדרים כובלים אסורים, היא תצטרך לפעול גם לחיזוק מעמדה הציבורי של הרשות.

"המינוי לא ישפיע על מתווה הגז"

משפטנים בתחום ההגבלים העסקיים בירכו היום (ד') על מינויה של הלפרין. גם במשרדה של הלפרין עצמה, מיתר-ליקוורניק-גבע-לשם-טל ושות', בירכו, מטבע הדברים.

עו"ד דני גבע, שותף בכיר במשרד, אמר כי מדובר בבחירה מצוינת בעורכת דין מהשורה הראשונה בישראל בתחום זה. "עו"ד הלפרין מכירה את התפקיד מצוין מעת שכיהנה כיועצת המשפטית של הרשות, והיא מביאה כעת לתפקיד גם את הניסיון העסקי, שהוא תנאי חשוב להצלחתה ביכולת לראות את שני צדי המתרס ולאזן בין השיקולים השונים הנדרשים".

עו"ד טל אייל-בוגר, שותפה וראש מחלקת הגבלים עסקיים במשרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון ושות', מוסיפה: "מעטים מאוד המקרים שבהם התשובה לשאלות היא שחור או לבן. הלפרין ראתה את כל זוויות הראייה, היא יודעת גם איך המגזר הפרטי חושב וגם איך המגזר הציבורי, כי היא הייתה שם. כשאתה במגזר הפרטי, אתה רואה את המקומות שבהם המגזר הציבורי רוצה למקסם את האינטרסים שלו, ויש קו שמשם ואילך הדין לא מאפשר זאת. מן הצד ההפוך, מי שלא היה במגזר הפרטי וכל היום רואה פתולוגיה עלול לחשוב שכולם כל הזמן מנסים לתחמן ולרמות, וזה לא נכון. זו התועלת המרכזית שהיא מביאה".

עו"ד אייל-בוגר סבורה כי הדבר החשוב ביותר שעל הלפרין לעשות הוא להמשיך את העשייה של קודמיה. "לא דרושות מהפכות ברשות. התחום הזה עבר כל-כך הרבה רגולציה וחקיקה, ואני אומרת: רגע, עצרו. מדובר במרוץ שליחים, והממונה צריך להמשיך לעבוד ולעשות את העבודה הכלכלית והמשפטית הכי טובה ולהוציא את הרעשים מסביב".

אייל-בוגר, שמעורבת במתווה הגז כמייצגת של חברת דלק קידוחים, הוסיפה כי מינויה של הלפרין לא ישפיע כהוא זה על מתווה הגז, שכן כרגע מבחנו של המתווה הוא אך ורק בהחלטת בג"ץ. "אני לא רואה את המינוי הפרסונלי כרלוונטי למתווה הגז. מבחנו של מתווה הגז היום הוא אך ורק בבג"ץ, ושופטי בג"ץ הם שיכריעו את עתידו".

בני רוטנברג, שותף במשרד רון גזית רוטנברג המתמחה בתחום זה, אמר כי "הבחירה בהלפרין היא במקומה בעיתוי הזה, מאחר שהיא מכירה את עולם ההגבלים העסקיים על כל צדדיו, הן מעבודתה ברשות להגבלים עסקיים והן מעבודתה בתחום זה במגזר הפרטי".

ביותר מרמז לעבר הממונה הפורש, אמר רוטנברג: "מצד אחד, מיכל הלפרין לא תתפתה לתיאוריות אקדמיות מנותקות מהמציאות העסקית, ומצד שני, היא תדע לזהות תרגילים להתחמקות מאיסורי החוק".

לדברי רוטנברג, המשימה העיקרית של הממונה החדשה היא לחזק את מעמדה המקצועי של רשות ההגבלים. "צריך לשים לב לביקורת שמתח מבקר המדינה על עבודת הרשות בנושא מתווה הגז בכל הקשור לרמת המחקר ואיסוף המידע שהתבצע ולדעתו היה בלתי מספק. זאת ועוד, הרשות הייתה עסוקה בשנים האחרונות בקידום הליכי חקיקה רבים, ולטעמי חלקם חפוזים, שבמסגרתם אספה לעצמה עוד ועוד סמכויות הן בחוק ההגבלים העסקיים והן בחוק המזון וחוק הריכוזיות.

"על הממונה החדשה להחזיר את הרשות להתמקדות במשימות היסוד של רשות כזו - עידוד התחרות. לא לעסוק במבחנים למדידת שטחי מדף ברשתות שיווק, לא לבדוק כל מבצע מכירות של אבקות כביסה ולא לעסוק בבדיקת תמחור של עלות ייצור של מוצר כזה או אחר במפעל פלוני או אלמוני.

"הרשות צריכה למצוא את הדרך לתת מענה מקצועי בלוח זמנים סביר, בתוך מתן הזדמנות הוגנת למגזר העסקי להתנהל בסבך הרגולציה שאינו תמיד ברור ולעתים מלא סתירות. למשל, להימנע מהוצאת פטורי סוג או הנחיות המנוסחים בלשון מעורפלת ועמומה עד שלא ניתן להבין מה מותר ומה אסור. עיון בכמה מסמכים שיצאו תחת ידי הרשות להגבלים עסקיים בזמן האחרון היה מאתגרים, ואני משוכנע שהממונה החדשה שעסקה בזה בפרקטיקה יודעת במה דברים אמורים".

עו"ד אלדד כורש, שותף מנהל במשרד עמית פולק מטלון ומומחה בתחום ההגבלים העסקיים, ועו"ד רוית ארבל, מנהלת מחלקת הגבלים עסקיים ורגולציה במשרד, ציינו כי "מה שאפיין את הקדנציה של פרופסור גילה הייתה תזזית רגולטורית שהתבטאה בשינויים תכופים של הרגולציה בתדירות שלא ידענו כמותה".

השניים סבורים כי "אחד האתגרים הגדולים של הממונה החדשה יהיה לבחון את הנחיצות של שינויי הרגולציה הללו ולהבחין בין שינויים הנדרשים כתוצאה מתמורות שחלו במשק לבין כאלה שנועדו לתת מענה ללחצים שעולים בשיח הציבורי, שחלקם אולי חטאו בפופוליזם".

לדבריהם, "מה שנחוץ למגזר העסקי יותר מכל כעת היא יציבות ובהירות רגולטורית ופרק זמן, הן לרשות והן למגזר העסקי, להפנים את הרגולציה החדשה ואת משמעויותיה".

הלפרין: "גילה שינה את כללי המשחק"

בשנים האחרונות צברה רשות ההגבלים העסקיים סמכויות וכוח שלא היו בידיה בעבר. גם הענישה בבתי המשפט בתחום ההגבלים העסקיים הוחמרה. אחת הראיות לכך היא עונשי המאסר שהוטלו מנכ"ל שופרסל לשעבר אפי רוזנהויז, שהורשע בהסדר כובל ונכנס בחודש אוקטובר האחרון לכלא לחודשיים, ועל מנכ"לי מאפיות ברמן ודוידוביץ', שנשלחו למאסר בגין הרשעותיהם בפרשת קרטל הלחם.

גם מדיניות המעצרים של רשות ההגבלים השתנתה באופן דרמטי בשנים האחרונות. כפי שכתבה הלפרין עצמה במאמר ב"גלובס" מבפברואר 2011, בעוד שבעבר ניהלה הרשות חקירות ללא צורך במעצר חשודים, מ-2010 היא מנהלת מדיניות חדשה - לעצור חשודים לפרק זמן של כמה ימים כדי למנוע שיבוש הליכי חקירה לדבריה.

באותו מאמר ציינה הלפרין שניתן להבין את החשש של הרשות מפני שיבוש הליכי חקירה, וזאת הואיל ועבירות קרטל הן רבות משתתפים ולרשות הגבלים אינטרס להגיע אל כל הנחקרים לפני שיוכלו לשמוע את נושא החקירה, מה המידע שיש לרשות ומה הגרסאות של חבריהם.

עם זאת, הלפרין הוסיפה, כמי שפגשה והכירה את הצד הנחקר, "תחת הכותרת של 'רצון למנוע שיבוש הליכי חקירה' מסכנת הרשות לעתים את זכויות היסוד של נחקרים".

לטענתה, "רצון הרשות למנוע שיבוש הליכי חקירה הפך בעיניה לחזות הכול כמעט. כשמתדפקת הרשות על דלתו של אדם ב-6 בבוקר, עורכת חיפוש בביתו ובמשרדו, לוקחת אותו לחקירה רצופה של כמה ימים, ובין החקירות מותירה אותו בתא מעצר לבלות את הלילה בין עבריינים, היא מפגינה את מלוא עוצמתה. מי שעומד מולה אינו שווה לה בכוחותיו".

מסקנתה של הלפרין באותו מאמר הייתה כי "אם מבקשת רשות ההגבלים לאחוז בזרוע חקירה נשכנית וכואבת, עליה לקדש את זכויותיהם של הנחקרים. כמו כן, עליה לנהוג בכבוד בעורכי הדין שמייעצים לנחקרים, גם אם עמדות עורכי הדין שונות משלה, והם אינם פועלים לסייע לה להשיג את מבוקשה".

בראיון ל"גלובס" מ-2012 אמרה הלפרין כי "דיויד גילה שינה והפך את כללי המשחק בתחום ההגבלים העסקיים בישראל. מפת ההגבלים השתנתה בתוך מעט יותר משנה מקצה לקצה".

בין היתר התייחסה הלפרין להעצמת סמכויות הרשות ואמרה כי "היד יותר קלה על ההדק בלהתנגד למיזוג או להתנות אותו בתנאים כל-כך קשים שאין טעם לעשות אותו".

על "מהפכת האכיפה המינהלית", שהגיעה גם לרשות ההגבלים וקובעת מנגנון שבאמצעותו יוכל הממונה להטיל עיצום כספי עד סכום של 24 מיליון שקל על חברות, אמרה הלפרין: "זה נותן לממונה כוח כמעט נטול ביקורת לאכוף באופן חד-צדדי את חוק ההגבלים".

כעת נותר לראות אם הממונה החדשה על ההגבלים העסקיים תביא עמה לתפקיד אותה רגישות לזכויות נחקרים בעבירות הגבלים עסקיים שפיתחה בשוק האזרחי.

מיכל הלפרין

מקום מגורים: רמת-גן

מצב משפחתי: נשואה+4

השכלה: תואר במשפטים מהאוניברסיטה העברית בירושלים

קריירה: מ-2002 שימשה כיועצת המשפטית של רשות הגבלים עסקיים וכסגנית ראש הרשות. ב-2007, לאחר שהפסידה במרוץ לתפקיד ראש הרשות, הצטרפה כשותפה וראש מחלקת הגבלים עסקיים במשרד עורכי הדין מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, טל ושות'.