איך בוחרים מניות? השיטה של משקיעי הערך

משקיעים וטיב ההשקעה/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
משקיעים וטיב ההשקעה/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מניות הן הפלפל של השווקים הפיננסים. הן אמנם חלק קטן יותר מבחינת היקף שוק מאגרות החוב, והן גם לא נסחרות בהיקפים של אגרות החוב, אבל הן אלו שלרוב מייצרות את הבדלי התשואה בין הגופים השונים; כלומר - כדי לייצר ערך ותשואה צריך לגוון את התיק במניות, שהן אמנם מכשיר מסוכן יותר מאג"ח, אבל בהתאמה גם הסיכוי לרווח גדל.

איך משקיעים באג"ח?

השקעה ישירה במניות דורשות מעקב צמוד מצד האנליסטים והמשקיעים. זה עובד כך - החברות מפרסמות דוחות , תחזיות הודעות, שמזיזות את מניותיהן מדי יום. ואיך בעצם נקבע המחיר? המחיר בשוק נקבע על פי ההיצע והביקוש - זה שוק לכל דבר, כאשר כל מידע חדש, הערכה חדשה שזורמת לשוק, משפיעה על המחיר.

לרוב קיים מתאם בין התוצאות והביצועים העסקיים של החברה לבין התנהגות המניה. אבל זה לא תמיד כך - יש פרמטרים רבים ומגוונים שמשליכים ומשפיעים על מחיר המניה - נתונים כספיים, מצב המתחרות, הלקוחות והספקים; הערכה ביחס להנהלת החברה, שינויים בהנהלה, שינויים באחזקות של בעלי העניין, נתוני מאקרו, שינויים ענפיים ועוד.

מחיר המניה בשוק גוזר את שווי השוק של החברה (שווי שוק של חברה מוגדר כמספר המניות שלה כפול מחיר המניה) לדוגמה - אם לחברה יש 100 מיליון מניות במחיר של 8 קלים למניה - שווי השוק שלה - 800 מיליון שקל, אם אחרי דוח כספי טוב, המניה עולה ל- 9 שקלים, אז בהתאמה שווי השוק שלה עולה ל-900 מיליון שקל.

השקעה במניות נבחנת בכמה דרכים. אחת הדרכים המוכחות היא השיטה הפונדמנטלית - בוחנים את החברה דרך ניתוח הדוחות הכספיים שלה, ההודעות השוטפות, העסקאות, ודרך הערכת הרווח והתזרים בעתיד.

המשקיעים בשיטה הזו שנקראים גם משקיעי ערך מחפשים את החברות שבהן יש ערך חבוי, או ערך שעדיין לא תורגם לביצועים בשוק המניות. זה יכול להיות דוחות טובים שעדיין השוק לא הפנים; זו יכולה להיות חברה בענף צומח שעשויה לשפר את ביצועיה בהמשך ועוד.

הכלל אולי הכי חשוב במשחק הזה הוא שמחיר המניה מבטא את יכולתה של החברה לייצר מזומנים בעתיד, ולכן החשיבות הגדולה של הערכת הביצועים בעתיד (הנסמכת על דוחות כספיים). לאורך זמן, צפוי שמחיר המניה יבטא את תוצאותיה, כך שגם אם הערך לא תמיד נחשף מיד, הוא אמור לצוף בעתיד. יכול להיות שבנקודת זמן מסוימת זה לא יהיה, אבל בסופו של דבר, בטווח הארוך, גם טוענים המאמינים בשיטה, החברה תיסחר בהתאם לביצועים שלה.

בטווח הקצר והבינוני, לא תמיד יש התאמה בין המחיר לבין הערך, ואת זה בדיוק מחפשים משקיעי הערך - לאתר את העיוותים האלו ולהשקיע במקומות שבהם החברות נסחרות בדיסקאונט (בחסר/ הנחה) ביחס לשווי הכלכלי שלהם.

בגישה הזו נעזרים בשיטות שונות כדי להעריך את כדאיות ההשקעה בחברה. מעריכים את שוויה בהתאם לגישות היוון תזרימי מזומנים, ערך נכסי נקי ובעיקר על פי גישת מכפיל הרווח - גישת מכפיל הרווח מתבססת על נוסחה פשוטה - מכפיל רווח שווה לשווי השוק חלקי הרווח של החברה. מכפיל הרווח מבטא בעקיפין את מספר השנים שהמשקיע אמור להחזיר את השקעתו (בהינתן שהרווח לא ישתנה). לדוגמה - אם שווי החברה 500 מיליון שקל והרווח 100 מיליון שקל, אזי מכפיל הרווח 5, והמשקיע צפוי להחזיר את השקעתו תוך 5 שנים.

גישת מכפיל הרווח השתכללה עם השנים, וכיום מקובל לדבר על מכפיל הרווח העתידי (שווי נוכחי חלקי רווח צפוי בשנה הבאה), ואז משווים בין החברות ורואים איזו חברה נסחרת יחסית בזול ביחס לחברות ההשוואה שלה (החברות באותו הענף).

* המאמר נכתב על ידי מערכת אתר מהון להון מדריכים פיננסים www.hon.co.il המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.