מה יעשה בנק ישראל ב-2016

ארה"ב לא תעלה את הריבית. בנק ישראל צריך לסמוך רק על עצמו

קרנית פלוג / צילום: רויטרס
קרנית פלוג / צילום: רויטרס

החלטת הפד בשבוע שעבר לא הפתיעה אף אחד, ואם עשינו כאן "ספוילר" אז עמכם הסליחה. מה שנראה היה בעיני סביר ביותר הפך אחרי הישיבה למוחשי. היום אין כמעט מי שמשלה את עצמו שהתחזית לארבע העלאות ריבית השנה בארה"ב, תחזית שהתפרסמה בעת העלאת הריבית בדצמבר האחרון, אכן תתממש. האופטימיסטים מדברים על שתי העלאות לכל היותר. הפסימיסטים מדברים על העלאה אחת בסוף השנה ואולי אף על דחייה לשנה הבאה.

הנתונים שפורסמו בסוף השבוע תומכים בפסימיסטים. הצמיחה בירידה והיא מושפעת הן מהכלכלה העולמית והן מהשלכות הדולר החזק. בארה"ב כבר נשמעים קולות הקוראים להפעלת מנגנוני ייצוב מתואמים עם גוש האירו ויפן על מנת להחליש את המטבע האמריקאי. אנחנו מנסים להיות ריאליים. בנתוני היום סביר מאוד להניח שלא נראה העלאות ריבית בקרוב. צריך שיפור דרמטי בכלכלת ארה"ב, רגיעה בסין ושיפור בכלכלה העולמית, על מנת שהתרחיש האופטימי של מספר העלאות ריבית יתממש. כרגע זה לא נראה מציאותי.

זה מה שמרגיע את השווקים, לפחות באופן זמני. הציניקנים יאמרו שמה שעושים דראגי והיפנים הוא בסך הכול המשך ניפוח הבועה שתתנפץ בקול רעש גדול, ואולי הם צודקים, אבל כך החליטו הבנקים המרכזיים לטפל במשבר 2008 ולא סביר שהם יעצרו עד שהעסק יתאושש. קולם של הדובים גווע לאיטו והכותרות שוב מתמלאות בהערכות השוורים שהתיקון הסתיים ופני הבורסות למעלה. הבורסה הישראלית מחזקת את מעמדה כטובה ביותר בעולם מתחילת השנה כשהיא מוחקת כמעט לחלוטין את ירידות ינואר.

דווקא לבנק ישראל אלו חדשות לא כל כך טובות. זו אינה הפעם הראשונה שהבנק מקווה להעלאת ריבית בארה"ב שתחליש את השקל וזה לא קורה. גם פישר ציפה לכך לפני מספר שנים והופתע עם תכנית הקלה כמותית נוספת במקום חזרה לתוואי העלאות ריבית. ירידת מחירי הנפט הביאה את הבנק להכריז על צמצום הרכישות השנה ומה שקורה בנושא הגז מאוד עוזר לו, למרבה האירוניה. זאת, שכן הדחיות מקטינות את הלחץ על השקל, והחזרה למזוט עקב מחירו היקר של הגז אולי מזהמת, אך מגבירה את הביקוש למט"ח. למרות זאת השקל עדיין קרוב מאוד לשיא כל הזמנים וזה רק עניין של זמן עד שהמתקפה הספקולטיבית תתחדש. יחד עם העודף בחשבון השוטף שעל פי גיוסי ההיי-טק בחודשים האחרונים, נראה שלא יקטן, צפוי השקל שוב להתחזק ולפגוע בכלכלה הישראלית.

אז קרוב לוודאי שארה"ב שוב לא תעשה את העבודה עבור בנק ישראל, מה שללא ספק ידרוש מהבנק, ואולי סוף סוף גם מהאוצר, להפעיל חשיבה יצירתית ולנקוט בצעדים חדשים שימנעו את התחזקותו של השקל לשיאים חדשים. התחזקות הדולר בעולם מאפשרת מרחב תמרון שכן היא מאפשרת לתעשייה הישראלית, בעיקר היצוא, להגן על עצמה לפחות לשנה הנוכחית, וזה חשוב מאוד. אולם, אם התחזקות הדולר בעולם נעצרת והמגמה תתהפך, אזי בראייה לטווח ארוך יותר חשוב לדאוג לכך שהשקל לא יתחזק ולהיות מוכנים לתרחיש זה עם כלים מתאימים ובעיקר להקדים תרופה למכה ולא להגיב באיחור.

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים

yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.