משרד האנרגיה: המכסות לאנרגיה מתחדשת יגדלו משמעותית

מכסות האנרגיה הסולארית מסוג פוטו וולטאי (PV) יגדלו ב-1,000 מגה וואט ■ למכסות הרוח (טורבינות רוח להפקת חשמל) יתווספו 740 מגה וואט

טורבינות רוח / צילום: רויטרס
טורבינות רוח / צילום: רויטרס

כדי לעמוד ביעדים העדכניים שהציבה לעצמה הממשלה לשנת 2020 - לייצר 10% מהחשמל מאנרגיה מתחדשת, משרד האנרגיה מעדכן את המדיניות שלו. במסגרת המדיניות העדכנית שמפרסם היום המשרד, באיחור של שנתיים בדיוק, יגדלו המכסות לאנרגיה סולארית, אנרגיית רוח וביומסה בצורה משמעותית.

מכסות האנרגיה הסולארית מסוג פוטו וולטאי (PV) יגדלו ב-1,000 מגה וואט. 300 נועדו להגדלת מכסת "מונה נטו" (כלומר, לצרוך את החשמל שאתה מייצר ולמכור את היתר לרשות החשמל) ו-700 ישוחררו באמצעות מכרזי מחיר אנרגיה בהתאמה לגודל המתקנים ולאפיוני מבנה משק החשמל. במשרד מציינים כי בתחילת 2017 תיבחן מחדש הגדלת מכסות סולאריות ב-500-1,000 מגה וואט נוספים.

למכסות הרוח (טורבינות רוח להפקת חשמל) יתווספו 740 מגה וואט, כך שתוכפל המכסה הקיימת היום. עיקר המכסה החדשה תתבסס על תעריפי הזנה שקובעת רשות החשמל ולגבי יתרתן תיבחן אפשרות למכרזי מחיר ייעודיים. עוד תקודם מכסה ייעודית של 100-150 מגה וואט לטובת שריפת פסולת עירונית אורגנית יבשה (RDF) ו/או שריפת ביומסה (גזם חקלאי), בתחנות פחמיות של חברת חשמל, זאת בכפוף להשלמה מוצלחת של בדיקות ההיתכנות הנדרשות.

נוסף להגדלת המכסות יבחן המשרד את החסמים הרגולטוריים והתכנוניים המונעים מהשוק להתפתח, ויערוך בחינה תפעולית של קליטת האנרגיות המתחדשות ברשת. בכלל זה יבחן המשרד שילוב מתקנים, פרויקטים וטכנולוגיות לאגירת אנרגיה. במשרד מוסיפים כי מימוש הצעדים הנ"ל ייעשה במקביל להכנת תוכנית של המשרד להתייעלות אנרגטית בראי יעדי הממשלה.

"זו רעידת אדמה חיובית בתחום האנרגיה המתחדשת בדגש על אנרגיה סולארית", אמר ל"גלובס" איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות האנרגיה המתחדשת. "אם התוכנית אכן ממשית, היא תזניק שוק של מיליארדי שקלים, ותתרום בעיקר לפריפריה".