נעילה שלילית בת"א; אלוט זינקה 8.3%, בזק נפלה 6%

החוזים העתידיים נסחרים בירידות ■ סגן יו"רית הפד סטנלי פישר: הפד יתאים את המדיניות לאירועים הכלכליים ■ בעל השליטה בבזק שאול אלוביץ' מוכר כמעט מיליארד שקל ממניות החברה לגופים מוסדיים

בורסת תל אביב / צלם: בלומברג
בורסת תל אביב / צלם: בלומברג

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (ג') במגמה שלילית, בהתאם למגמה היום בשוקי העולם. חוסר הוודאות חזר לשווקים בעקבות רצף נתונים מאכזבים בסין והמשך צניחת מחירי הנפט. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל.

 

סימן השאלה הגדול שמרחף מעל השווקים בא לידי ביטוי בנאום שנשא אתמול סגן יו"רית הפד סטנלי פישר. לדבריו, למרות שקשה לאמוד את ההשלכות של הטלטלה בשווקים, הפד יתאים את המדיניות שלו לאירועים הכלכליים והפיננסיים. קרי, הפד שומר לעצמו את הזכות לא להעלות את הריביות ב-4 פעימות, בהתאם לתחזית שהוא פרסם בדצמבר אשתקד. בתוך כך, הסוחרים מתמחרים סיכוי של פחות מ-10% לכך שהפד יעלה את הריבית במארס, לעומת סיכוי של כ-22% רק לפני כשבוע.

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מציין בסקירתו השבועית כי "אם בתחילת השנה רבים חשבו שתם עידן הריביות הנמוכות בעולם, היום כבר נראה שאנו רחוקים מאוד מהערכה זו. הטלטלה האחרונה בשווקים גררה חששות גדולים מאוד בקרב המשקיעים לגבי יציבותה של הכלכלה העולמית".

הפסימיות בשווקים התגברה בצל נתוני מאקרו שפורסמו בסין והצביעו על התכווצות המגזר התעשייתי, לצד דיווחים לפיהם הממשל הסיני יאמץ יעד צמיחה בטווח של כ-6.5%-7%. נציין כי בימים הקרובים נפתח ראש השנה הסיני, במהלכו פעילות הצריכה הפרטית מתגברת, עניין שעשוי לתת זריקת מרץ לכלכלה הסינית.

הנפט  צנח אתמול אתמול בכ-6%, והיום ממשיך לרדת. זאת בשל חוסר הוודאות בכל הנוגע לכוונות של מדינות אופ"ק להקטין את תפוקת הנפט במטרה לתמוך במחירים. ע"פ דיווחים שונים מקורות סעודים הכחישו שהבטיחו לרוסיה לקצץ את תפוקת הנפט של מדינות הארגון ב-5%.

בינתיים יצואניות נפט גדולות שאין ברשותן כרית ביטחון בדמות רזרבות מט"ח עצומות כמו אלו שיש לסעודיה, מתקשות לספוג את המדיניות הסעודית של "הטבעת" ההיצע בשוק במטרה לחסל את תעשיית הנפט האיראנית והאמריקאית. אחת הנפגעות הגדולות מהמדיניות הסעודית היא ניגריה, יצואנית הנפט הגדולה באפריקה, שהגישה אתמול בקשה לסיוע מהבנק העולמי בהיקף של 3.5 מיליארד דולר. אחת המניות הישראליות שהגיבו באופן מיידי לבקשה הניגרית היא שיכון ובינוי , שחשופה מאוד לכלכלה הניגרית. אתמול מניית החברה צנחה בכ-8%. 

יודע משהו? נתניהו ביקש לערוך שינויים בתיק ההשקעות של משפחתו

 

מניית בזק  בלטה במסחר לאחר שפורסם כי בעל השליטה שאול אלוביץ' מוכר מניות בזק לגופים מוסדיים בכמעט מיליארד שקל.

יחידות ההשתתפות של שותפויות הגז ממשיכות לעמוד במוקד, הן על רקע הקריסה המחודשת של מחירי הנפט והן בשל חוסר הוודאות בנוגע לפיתוח מאגר "לוויתן". אתמול פורסם ב"גלובס" כי צוות מקצועי של נובל אנרג'י, בראשות סגן הנשיא קית' אליוט, הגיע מארה"ב להציג בפני שר האנרגיה יובל שטייניץ ולצוות הממשלתי ליישום המתווה תוכנית פיתוח ראשונית ל"לוויתן". נציין את רציו , דלק קידוחים  ואבנר .

מניות חברות הביטוח בלטו גם הן במסחר, הן על רקע הרפורמה בביטוחי הבריאות שנכנסה השבוע לתוקף, והן לאור הדוח של ה- OECD הקובע כי הביצועים בשוק הפנסיה טובים יחסית והעמלות לא גבוהות. נציין את מגדל ביטוח , הפניקס  וכלל ביטוח .

כפי שנחשף ב"גלובס", דיסקונט  מכר את מלוא החזקתו בבינלאומי (9.3%) תמורת 44.7 שקל למניה.

עזריאלי  דיווחה היום כי היא מנהלת מו"מ עם דודי ויסמן למכירת השליטה בסונול.