עזריאלי: מו"מ מתקדם עם דודי ויסמן למכירת השליטה בסונול

 עזריאלי הוסיפה כי המגעים למכירת חברת תחנות הדלק מתקיימים גם מול גורמים נוספים ■ הונו של ויסמן אינו ידוע באופן מלא, מאחר שחלק מהחזקותיו הן פרטיות 

תחנת דלק סונול / צילום: איל יצהר
תחנת דלק סונול / צילום: איל יצהר

דודי ויסמן, עד לפני שנה הבעלים והמנכ"ל הכל יכול של חברת ההחזקות הכושלת אלון רבוע כחול, קרוב לחזרה לקדמת הבמה בעולם העסקים הישראלי. היום דיווחה קבוצת עזריאלי כי היא מנהלת עם משא ומתן מתקדם למכירת חברת סונול לידיו של ויסמן. עזריאלי הוסיפה כי המגעים למכירת חברת תחנות הדלק מתקיימים גם מול גורמים נוספים.

בעזריאלי בחרו היום להדגיש כי נכון למועד זה, הגיעה הנהלתה להבנות עקרוניות עם המתעניינים (ככל הנראה בנוגע לשווי סונול בעסקה, ע' כ'), אולם אלו טרם השתכללו לכדי הסכם מחייב, ואין כל ודאות כי הסכם מכירה אכן ייחתם, ואף יושלם לבסוף.

ויסמן מכיר היטב את שוק הדלק המקומי. עד שהודח בידי שותפיו מניהול אלון רבוע כחול, הוא שימש גם כיו"ר החברה הבת (והמתחרה של סונול) דור אלון, במשך כ-21 שנה, מספטמבר 99' ועד אפריל 2015.

הונו של ויסמן אינו ידוע באופן מלא, מאחר שחלק מהחזקותיו הן פרטיות. הוא מחזיק ב-20% מחברת ביילסול שבשליטת (80%) דודו שרגא בירן, שמחזיקה במחצית מקבוצת אלון הפרטית, שנמצאת כיום במצב פיננסי מאתגר, מאחר ששווי נכסיה אינו גבוה מהותית מהיקף התחייבויותיה.

בנוסף, לויסמן גם החזקות בחברות ציבוריות מקבוצת אלון (בעבר ובהווה), המלמדות כי בידיו נכסים נזילים בשווי של 191 מיליון שקל. כך למשל, מחזיק ויסמן באופן ישיר ב-3.2 מיליון מניות של חברת אלון USA (4.6% מהחברה), שערכן הנוכחי בבורסה הוא כ-40 מיליון דולר (כ-157 מיליון שקל). כמו כן מחזיק ויסמן בכ-555 אלף מניות של חברת אלון חיפושי גז, שמחזיקה ב-4% ממאגר הגז תמר, בשווי של 34 מיליון שקל.

לא מצליחה למכור "ההחזקה החורגת"

סונול, שמפעילה כ-230 תחנות תדלוק וכ-190 חנויות נוחות ברחבי הארץ, ומעסיקה קרוב ל-2000 עובדים, נחשבת להחזקה חורגת בקבוצת עזריאלי, שעיקר פעילותה בתחום הנדל"ן. בשנים האחרונות מבקשת עזריאלי למכור את סונול ואף ניהלה מגעים עם מספר מתעניינים, אולם לפי שעה ללא הצלחה.

אשתקד כבר חתמה קבוצת עזריאלי על הסכם למכירת סונול לידי קבוצת הליסינג שלמה תמורת 450 מיליון שקל, אולם עסקה זו בוטלה טרם השלמתה בעקבות מותו הפתאומי של בעל השליטה בקבוצה הרוכשת, שלמה שמלצר ז"ל. עם זאת, המחיר בעסקה המתגבשת כעת צפוי להיות נמוך בהרבה.

קבוצת עזריאלי, שעלות ההשקעה שלה בסונול עמדה בסוף 2014 על כ-288 מיליון שקל, דיווחה בדוחות הרבעון השלישי של 2015 כי ביצעה הפחתה של 80 מיליון שקל מערך המוניטין שהיא זוקפת בספריה להחזקתה בסונול. זאת, לאור אינדיקציות שקיבלה עזריאלי במסגרת הניסיון המתמשך שלה למכור את חברת הדלק, ולאחריה נותר המוניטין המיוחס לסונול בדוחות בערך של 72 מיליון שקל בלבד.

צירוף העלויות והמוניטין מספקים אינדיקציה לשווי של 360 מיליון שקל סביבו מתנהל המו"מ עם הרוכשים.

עוד עולה מדוחות עזריאלי, כי בתשעת החודשים הראשונים של 2015 הציגה סונול ירידה חדה ברווח התפעולי ל-17 מיליון שקל בלבד, לעומת 80 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2014. ירידה זו הוסברה בעלייה בהפסדי המלאי ובהוצאות המשפטיות של החברה, אשר קוזזו בחלקם בזכות עלייה בכמויות הדלקים שנמכרו, עלייה בהכנסות וברווחיות חנויות הנוחות, וכן ירידה בהוצאות המימון.

ירידת מחירי הדלקים בשנה האחרונה הובילה את סונול להציג בינואר-ספטמבר 2015 הכנסות נטו של 2.88 מיליארד שקל, המשקפות ירידה של 23% לעומת התקופה המקבילה ב-2014. הרווח הגולמי של החברה התכווץ ב-4.5% בשל הפסדי מלאי שנרשמו בגין ירידת מחירי הנפט, אולם קוזז על ידי עלייה בכמות הדלקים שנמכרו.

עם זאת, עלייה בהוצאות השיווק והמכירה, שנבעה בעיקר מהפרשות משפטיות, הובילה לירידה החדה ברווח התפעולי. הוצאות המימון אף העבירו את סונול להפסד של 2 מיליון שקל לפני מס, לעומת רווח לפני מס של 60 מיליון שקל ב-2014.